Auteur Topic: Coeliakie en hypothyreo´de  (gelezen 4734 keer)

evr2479

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Diagnose coeliakie in november 2012
Coeliakie en hypothyreo´de
« Gepost op: november 09, 2012, 21:06:16 »
Hallo,

Sinds een maand of 5 geleden loop ik in en uit het ziekenhuis. Het begon bij de huisarts, ik kwam daar met darmklachten, ontstekingen (zoals blaasontsteking en wormen --> is ook een ontsteking) en lusteloosheid. De huisarts liet mij geprikt worden op darm, lever, nier, maag ontstekingen, hier kwam niks uit, ook werd ik geprikt op mijn schildklier, deze waarden bleken te hoog te zijn, dus werd ik doorgestuurd naar het ziekenhuis.

Bij het ziekenhuis gingen ze vooral in op mijn darmklachten, deze waren dan ook het ergst, de rest was 'bijzaak', dus werd ik geprikt op mijn schildklier (2e keer), voor glutenintolerantie en pfeiffer. Mijn schildklier was inmiddels weer normaal, maar daar moet ik nu wel weer voor gecontroleerd worden. Antistoffen voor gluten daarin tegen waren er wel. Ik moest een lijst bijhouden voor mijn ontlasting en ik mocht over een maand terugkomen. Na die maand werd ik voor de 2e keer geprikt op gluten. Nog een keer positief. Dit betekende dat ik een scopie moest ondergaan. Dit is inmiddels ook gebeurt en de dokter zei wel dat het begin van mijn dunne darm een 'coeliakie beeld' had, mijn darmvlokken lagen dus in het begin van de dunne darm plat.

Nu moet ik wachten op de uitslag, maar ik word dus binnenkort ook weer geprikt op mijn schildklier. En nu weet ik dat niet zelf het doktertje moet spelen, maar als ik zo kijk op google lijkt het alsof ik veel meer klachten van hypothyreo´de heb, dan van coeliakie.

Stel je voor, de uitslag van de coeliakie wijst negatief (wat ik overigens wel apart vind want bij het bloedprikken waren er 2x veel antistoffen gevonden), moet ik dan met de dokter weer beginnen over mijn schildklier? Of denken jullie dat mijn klachten dan in een andere hoek liggen?

Mijn klachten (voornamelijk): vermoeidheid, lusteloosheid, veel ontlasting, opgeblazen buik (ernstig, dagelijks), humeurigheid, depressieve gevoelens, duizeligheid, pafferig gezicht, moeite met concentreren en dingen onthouden, hoge bloeddruk, overgewicht (zonder enige reden, eet kerngezond, ben alleen tŔ moe om te sporten), veel boeren en benauwdheid. Dit zijn mijn klachten waar ik echt dagelijks last van heb.
Diagnose coeliakie 3b in november 2012

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
Re:Coeliakie en hypothyreo´de
« Reactie #1 Gepost op: november 09, 2012, 22:36:34 »
Dat zijn echt allemaal stuk voor stuk klachten die prima passen bij coeliakie. Een aantal passen ook bij schildklierklachten, dus zou ik zeggen de moeite waard om je schildklier te blijven monitoren. Coeliakie en schildklierklachten gaan ook vaak samen, is ook niet ongewoon om allebei te hebben.

Even wachten opp het uitsleg nog maar het zou mij ook wel verbazen als je na twee keer positieve antistoffen een negatief biopt zou hebben. Ben je je al aan het inlezen over hoe een glutenvrij dieet in elkaar zit?

Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

Fredy

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: november 10, 2012, 07:01:28 »
Bij mij is jaren geleden al hypothyreoidie geconstateerd. En 2,5 jaar geleden ook coeliakie.
Coeliakie sinds mei 2010

evr2479

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2012, 17:48:45 »
Dat zijn echt allemaal stuk voor stuk klachten die prima passen bij coeliakie. Een aantal passen ook bij schildklierklachten, dus zou ik zeggen de moeite waard om je schildklier te blijven monitoren. Coeliakie en schildklierklachten gaan ook vaak samen, is ook niet ongewoon om allebei te hebben.

Even wachten opp het uitsleg nog maar het zou mij ook wel verbazen als je na twee keer positieve antistoffen een negatief biopt zou hebben. Ben je je al aan het inlezen over hoe een glutenvrij dieet in elkaar zit?

Niet echt, hoe kan ik dat het beste doen? Via internet of meer door middel van een diŰtist? Want ik vond het dus ook een beetje raar dat ik 2x positieve antistoffen had, want ik keek naar de klachten van coeliakie, en daar stond voornamelijk altijd: groeiachterstand, ondergewicht, terwijl ik juist het tegenovergestelde heb. Ben 1.85 en weeg 92 kg. Dus ik dacht altijd van nou dat zal vast niet.. maar dat kan dus nog steeds wel? ook al ben ik lang enzo?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: november 10, 2012, 17:58:53 »
Ik ben 1.86 m en heb ook coeliakie. :D

Welke klachten iemand met coeliakie heeft, hangt samen met de leeftijd. Meestal wordt alleen de klassieke vorm van coeliakie herkend: afvallen, diarree, mager, buikpijn, slechte groei etc. Dat komt meestal voor bij kleine kinderen. Maar bij volwassenen zijn de klachten vaak heel anders. De meeste volwassenen met coeliakie hebben een normaal gewicht of overgewicht... ondergewicht komt bij deze groep niet veel voor. En er zijn andere klachten: hoofdpijn, botontkalking, ijzertekort, vermoeidheid etc. Het is jammer dat je op internet vaak alleen de "klassieke" symptomen van coeliakie tegenkomt. Dat is een beetje achterhaald. 
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

evr2479

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: november 10, 2012, 18:12:58 »
Ik ben 1.86 m en heb ook coeliakie. :D

Welke klachten iemand met coeliakie heeft, hangt samen met de leeftijd. Meestal wordt alleen de klassieke vorm van coeliakie herkend: afvallen, diarree, mager, buikpijn, slechte groei etc. Dat komt meestal voor bij kleine kinderen. Maar bij volwassenen zijn de klachten vaak heel anders. De meeste volwassenen met coeliakie hebben een normaal gewicht of overgewicht... ondergewicht komt bij deze groep niet veel voor. En er zijn andere klachten: hoofdpijn, botontkalking, ijzertekort, vermoeidheid etc. Het is jammer dat je op internet vaak alleen de "klassieke" symptomen van coeliakie tegenkomt. Dat is een beetje achterhaald. 

Aha, nou ja ik ben nog geen volwassen, ik ben 15 jaar.. weet niet of er dan ook nog specifieke klachten zijn?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: november 10, 2012, 19:21:07 »
Ik zet even een tekstje bij medisch, met een overzicht van klachten en soorten coeliakie, ik ben benieuwd wat je herkent. ;)
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Angela76

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: november 12, 2012, 20:30:33 »
Ik ben 1.87 en heb coeliakie. Ik behoor dus ook niet tot de stereotypen.  :roll:
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: november 14, 2012, 18:28:07 »
ik ben 1.86 en heb ook coeliakie, dus lengte zegt weinig. Ik had ook geen ondergewicht, geen buikpijn. Wel hoofdpijn en zwaar vermoeid.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

evr2479

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: november 15, 2012, 22:41:30 »
Bedankt voor de reacties. Vandaag is inderdaad coeliakie bij mij vastgesteld.  :ja:

Angela76

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: november 15, 2012, 23:05:53 »
of.... gaan we een theorie ontwikkelen over lengte (bovengemiddeld lang zijn) en coeliakie. Er schrijven hier dus genoeg vrouwen boven de 1.85. Ik zelf had dit niet verwacht.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

Lirio

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: november 15, 2012, 23:10:07 »
En ook genoeg van onder de 1,70  :D
Ik ben 1,68
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #12 Gepost op: november 15, 2012, 23:47:15 »
En ik 165.  ;)
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #13 Gepost op: november 16, 2012, 08:28:35 »
Bedankt voor de reacties. Vandaag is inderdaad coeliakie bij mij vastgesteld.  :ja:

Wat fijn dat je nu weet waar je aan toe bent, evr2479. En je hebt je vast al in het dieet verdiept... go for it! Hopelijk ga je je beter voelen!