Auteur Topic: 'Glutenvrij dieet van celebs juist dikmaker'  (gelezen 2258 keer)

glutenvrije mama

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
'Glutenvrij dieet van celebs juist dikmaker'
« Gepost op: november 06, 2012, 23:01:53 »
AMSTERDAM - Victoria Beckham, Lady Gaga en Miley Cyrus zweren bij een glutenvrij dieet om op een gezond gewicht te blijven. Toch blijken glutenvrije producten juist vaak vol vet te zitten.
to: Wenn
Mensen met glutenintolerantie, oftewel coeliakie, verdragen geen gluten die voorkomen in producten als tarwe, gerst, haver, spelt, kamut en rogge. Er zijn echter ook mensen die kiezen voor een glutenvrijdieet omdat ze geloven hier slank en gezond van te worden.
Dankzij beroemdheden stijgt de populariteit van het dieet en komen er steeds meer vervangers van brood, pizza en andere tarweproducten in de schappen te liggen. In deze voedingswaren zijn gluten echter vaak vervangen door vetten. Dit leidt in sommige producten tot vijf keer meer vet dan de originele varianten. Volgens de British Dietetic Association is het een mythe dat een glutenvrij dieet het afvallen gemakkelijker maakt, zo meldt Daily Mail.
Voorstanders
Miley Cyrus is een grote liefhebber van het dieet: “Voor iedereen die zegt dat ik anorexia heb, ik ben lactose en glutenintolerant. Het gaat niet om mijn gewicht, maar om mijn gezondheid." Ook adviseerde ze haar fans: "Iedereen zou eens glutenvrij moeten eten, het is fantastisch."

http://www.nu.nl/lifestyle/2947441/glutenvrij-dieet-van-celebs-juist-dikmaker.html

Vooral de ingezonden reacties aan het einde van dit bericht zijn, hoe zal ik het zeggen, heeeel apart
Mijn zoon (oktober 2005) heeft coeliakie, mijn moeder trouwens ook. Bij zoon diagnose en gv dieet sinds februari 2008, moeder diagnose en dieet vanaf 2009.
Ik schrijf een weblog: http://glutenvrijemama.nl

margrieta

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
  • sinds sept 2009, gluten, melk en sojavrij.
    • http://harmamargrieta.wordpress.com/
Re:'Glutenvrij dieet van celebs juist dikmaker'
« Reactie #1 Gepost op: november 07, 2012, 08:03:09 »
Die onzin dat je de gluten dik zou worden daar geloof ik ook helemaal niets van. Maar het is wel zo dat heel veel producten waar gluten inzit dikmakers zijn (lees pizza, gebak, koekjes, luxe zoete broodjes, heel veel fast-food etc) en als je op een glutenvrij dieet gaat en je laat dat allemaal staan ja grote kans dat de kilo's eraf vliegen. Maar dat is toch geen nieuws?? Ik mag toch aannemen dat iedereen echt wel weet dat als pizza, patat, koekjes, gebak, hap-snap snel weg voorverpakte broodjes en ander spul etc, een groot deel van je dagelijkse voeding is, ja daar word je nou niet bepaald mager van.

Maar ja sommige mensen willen blijkbaar de echte waarheid niet zien of horen en denken nu "het zijn de gluten in de pizza, gebak, cake, muffin, koekjes etc" waar ik dik van wordt, dus dan neem ik nu gewoon de glutenvrije variant.......

Het klopt wel dat je van een glutenvrij dieet enorm kunt afvallen vooral ook als je de melk en soja ook laat staan (spreek uit ervaring) maar niet omdat je de melk, soja en gluten laat staan. Maar omdat er door een gluten-soja-melk vrij dieet er een enorme hoeveelheid kant en klaar producten, snoep, zoetigheid etc gewoon afvalt. En dat veroorzaakt een enorme verandering in het dagelijkse eetpatroon. En wat ook helpt is die vervangende producten die ik dan nog kan eten, zijn erg duur, dus koop ik het alleen maar af en toe. Of het is zelf maken en ik ben eerlijk ben ik te lui voor en vind het teveel gedoe (heb het niet over gewoon koken maar bijvoorbeeld zelf taarten bakken).

Zo vaak van die halve waarheden in het nieuws over glutenvrij eten;  met een glutenvrij dieet val je af, dan weer van glutenvrij eten word je dik en is ongezond of ook die mythe dat het onmogelijk zou zijn om met een glutenvrij dieet een volwaardig dieet samen te stellen.

Maar goed het blijft wel een voordeel als de glutenvrij markt groter en groter wordt wordt het aanbod ook groter en zullen (toch ooit) de prijzen moeten dalen.
"As the sense of identity shifts from the imaginary person to your real being as presence awareness, the life of suffering dissolves like mist before the rising sun