Ik heb foto's op internet van kalknagels en psoriasisnagels eens goed bekeken, en ik had inderdaad een psoriarisnagel, (ik heb foto's gemaakt vanaf toen de halve nagel nog aangetast was) zowel aan grote teennagel als kleine teennagel. Vooral bij grote teennagel waren goed de zwarte stipjes en vlekken te zien, als oliedruppeltjes onder de nagel.
Dat is dus psoriasis, want bij een kalknagel heb je die zwarte stipjes en strepen niet. Er zit nog een klein randje aan de grote teennagel. In het begin, toen ik net glutenvrij at, smokkelde ik nog wel eens, bijvoorbeeld door een koekje bij de thee te eten, maar toen ik een keer een nieuw zwart puntje erbij zag komen, terwijl er juist een mooie nieuwe nagel aan het groeien was, ben ik abrupt gestopt en heel streng gaan diëten. Na die tijd heb ik wel een tijdje havermout gegeten die waarschijnlijk met tarwe 'vervuild' was, - daar kwam ik achter door een bepaalde klacht die terugkwam en die verdween toen ik deze havermout niet meer at - en laatst nog nam ik in een restaurant een zogenaamd glutenvrije soep die niet glutenvrij was - enorme diarree een paar uur later - maar mijn nagel blijft gelukkig schoon.
Ik had ook putjes in twee van mijn vingernagels, die zijn ook verdwenen. Jaren en jaren heb ik naar die putjes gekeken, die van onder naar boven als speldeknopjes in mijn nagel zaten, twee of drie rijen naast elkaar. Niet zo erg als je op sommige foto's op internet ziet, maar toch duidelijk waarneembaar. Ze verdwenen al snel na het dieet, vingernagels groeien natuurlijk veel sneller dan teennagels.
De aangetaste grote teennagel had ik nog niet zo lang, ik denk een jaar of twee. De aangetaste kleine teennagel had ik al wel heel lang. Die zag er altijd geel en dik uit, geen zwarte puntjes. Echter op de foto's van een halfjaar terug, die van dichtbij zijn genomen, zie ik duidelijk bruine randjes.