Auteur Topic: kalknagel (blijkt psoriasisnagel) verdwenen na dieet  (gelezen 53867 keer)

Loekie

• Jr. Member
  • **
kalknagel (blijkt psoriasisnagel) verdwenen na dieet
« Gepost op: oktober 29, 2012, 09:34:30 »
Beste mensen,

Ik lees op internet zoveel over mensen die medicijnen slikken voor kalknagels en het helpt bij de meesten maar matig.
Nu ben ik in februari dit jaar begonnen met een glutenvrij dieet en wat denk je? De kalknagel van mijn grote teen en kleine teen zijn na 9 maanden bijna helemaal verdwenen, er begon al snel een mooie nagel te groeien en dat zette door. Vanaf augustus heb ik er elke week foto's van genomen en nu zit er nog een klein randje op de grote teennagel.
Ik ga de foto's laten zien aan mijn huisarts.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn met dezelfde ervaring.
Sinds februari 2012 glutenvrij dieet.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:kalknagel verdwenen na dieet
« Reactie #1 Gepost op: oktober 29, 2012, 09:45:01 »
Nee, geen ervaring mee. Maar wel fijn dat je weer mooi nagels hebt!

Waarschijnlijk had je geen kalknagels maar psoriasisnagels... en daar brengt het glutenvrije dieet verbetering in.  ;)
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: oktober 29, 2012, 09:53:29 »
Ja had ik ook! Na de diagnose coeliakie en start gv dieet zijn ze bijna verdwenen.

Heb voor die tijd heel wat medicatie geslikt en zalfjes gesmeerd maar altijd zonder resultaat.
Zit alleen nog beetje in 1 kleine teen.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

margrieta

• Sr. Member
  • sinds sept 2009, gluten, melk en sojavrij.
    • http://harmamargrieta.wordpress.com/
« Reactie #3 Gepost op: oktober 29, 2012, 10:22:34 »
ik wacht nog steeds op dit wonder
"As the sense of identity shifts from the imaginary person to your real being as presence awareness, the life of suffering dissolves like mist before the rising sun

gluutje 44

• Jr. Member
  • **
  • Ik leef sinds jan 2007 Glutenvrij....
« Reactie #4 Gepost op: oktober 29, 2012, 16:32:48 »
Ik heb ze juist gekregen sinds ik gv eet...(5jaar)  :duimlaag:

petraw

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: oktober 29, 2012, 17:17:15 »
Misschien dat jij dan wel echte kalknagels hebt, Gluutje?
Waarschijnlijk had je geen kalknagels maar psoriasisnagels... en daar brengt het glutenvrije dieet verbetering in.  ;)
Wat ik me afvraag is of je psoriasisnagels dan ook maar aan twee nagels kunt hebben, Tine?

orionne

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: oktober 29, 2012, 19:00:16 »
kalknagels, ppsoriasisnagels (kleine putjes in de nagels) of schimmelnagels..
ga maar eens uitzoeken wat het is..
moeilijk hoor :roll:
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #7 Gepost op: oktober 29, 2012, 20:54:44 »
Iets voor de dermatoloog. :lol:
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: oktober 29, 2012, 23:12:32 »
Manlief van mij loopt bij een pedicure. Om zeker te weten of hij nu kalknagels heeft is er een stukje nagel opgestuurd naar hij dacht het Radboudziekenhuis waar ze blijkbaar kunnen onderzoeken wat voor een nagel het is.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

Loekie

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: oktober 30, 2012, 07:29:03 »
Ik heb foto's op internet van kalknagels en psoriasisnagels eens goed bekeken, en ik had inderdaad een psoriarisnagel, (ik heb foto's gemaakt vanaf toen de halve nagel nog aangetast was) zowel aan grote teennagel als kleine teennagel. Vooral bij grote teennagel waren goed de zwarte stipjes en vlekken te zien, als oliedruppeltjes onder de nagel.
Dat is dus psoriasis, want bij een kalknagel heb je die zwarte stipjes en strepen niet. Er zit nog een klein randje aan de grote teennagel. In het begin, toen ik net glutenvrij at, smokkelde ik nog wel eens, bijvoorbeeld door een koekje bij de thee te eten, maar toen ik een keer een nieuw zwart puntje erbij zag komen, terwijl er juist een mooie nieuwe nagel aan het groeien was, ben ik abrupt gestopt en heel streng gaan diŽten. Na die tijd heb ik wel een tijdje havermout gegeten die waarschijnlijk met tarwe 'vervuild' was, - daar kwam ik achter door een bepaalde klacht die terugkwam en die verdween toen ik deze havermout niet meer at - en laatst nog nam ik in een restaurant een zogenaamd glutenvrije soep die niet glutenvrij was - enorme diarree een paar uur later - maar mijn nagel blijft gelukkig schoon.
Ik had ook putjes in twee van mijn vingernagels, die zijn ook verdwenen. Jaren en jaren heb ik naar die putjes gekeken, die van onder naar boven als speldeknopjes in mijn nagel zaten, twee of drie rijen naast elkaar. Niet zo erg als je op sommige foto's op internet ziet, maar toch duidelijk waarneembaar. Ze verdwenen al snel na het dieet, vingernagels groeien natuurlijk veel sneller dan teennagels.
De aangetaste grote teennagel had ik nog niet zo lang, ik denk een jaar of twee. De aangetaste kleine teennagel had ik al wel heel lang. Die zag er altijd geel en dik uit, geen zwarte puntjes. Echter op de foto's van een halfjaar terug, die van dichtbij zijn genomen, zie ik duidelijk bruine randjes.

petraw

• Gold Member
Re:kalknagel (blijkt psoriasisnagel) verdwenen na dieet
« Reactie #10 Gepost op: oktober 30, 2012, 07:50:00 »
Mooi Loekie!
Als ik het hier zo lees denk ik dat een 'kalk'nagel heel iets anders is dan een psoriasisnagel.
ik wacht nog steeds op dit wonder
De kans lijkt me dan wat groter dat jij wel een echte kalknagel hebt, Margrieta.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #11 Gepost op: oktober 30, 2012, 09:03:10 »
Nou, het is heel toevallig dat ik het wist van die psoriasisnagels... want mijn moeder heeft die ook. Heeft ze jaren mee doorgelopen, zonder dat de dermatoloog wist wat het was. Haar nagels brokkelden af. In haar dossier stond alleen "ws geen schimmelnagels". Maar nu kreeg mijn moeder reuma, en ging ze daarom medicijnen slikken. Maar de reumatoloog kon in haar bloed geen aanwijzingen voor reuma (reuma-factor) vinden. Wel verhoogde ontstekingswaarden. Dus ze kreeg medicijnen voor de reuma. En nu heeft ze voor het eerst na wel 40 jaar een wit randje aan haar nagels, ze wist niet wat haar overkwam. De reumatoloog vond het bijzonder interessant, want ze heeft dan geen gewone reuma, maar psoriasisreuma. En de medicijnen voor de reuma werken ook voor de psoriasisnagels. En laat ik nu net vorige week naar een internationaal congres geweest zijn van maag-darm-lever-artsen (UEG Week) in de RAI in Amsterdam. Daar ging het dus over psoriasis bij coeliakie... beide zijn auto-immuunaandoeningen. En door een glutenvrij dieet kan de psoriasis aanzienlijk verbeteren of wegtrekken....

En ik vind het heel bijzonder dat jij daar foto's van gemaakt hebt, Loekie!

orionne

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: oktober 30, 2012, 09:09:42 »
soms zijn er gewoon hele goede huisartsen, die je erop attent maken.. :ja:
mijn man had van die putjes in een paar vingernagels en onze toenmalige huisarts zei direkt..
o, dat zijn psoriasis nagels.. ;) (niet dat er over medicatie werd gesproken ofzo..)
en hij heeft vreselijk slechte teennagels
is al op zn 12de geopereerd aan zgn kalknagels..

en nu ik er zo over nadenk...misschien zou hij eens moeten stoppen met gluten :D
gezellig, samen glutenvrij :P

een nader onderzoek......onze kinderen hebben allemaal problemen met voetnagels.. :s
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

margrieta

• Sr. Member
  • sinds sept 2009, gluten, melk en sojavrij.
    • http://harmamargrieta.wordpress.com/
« Reactie #13 Gepost op: oktober 30, 2012, 17:01:44 »
ook even gekeken, noooit gehoord van een psoriasis nagel, maar denk inderdaad in mijn geval een kalknagel (de putjes in de nagel komen me onbekend voor) net maar weer een tubetje zalf gekocht in de hoop dat het wat zal helpen. Durf niet aan de pillen ben bang dat het weer onrust gaat geven in de buik.
"As the sense of identity shifts from the imaginary person to your real being as presence awareness, the life of suffering dissolves like mist before the rising sun

Loekie

• Jr. Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: november 04, 2012, 10:02:10 »

En ik vind het heel bijzonder dat jij daar foto's van gemaakt hebt, Loekie!

Ik heb je de foto's opgestuurd, heb je ze ontvangen?