Auteur Topic: glutenvrij ivm autisme  (gelezen 13313 keer)

Nessa

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: glutenvrij ivm autisme
« Reactie #30 Gepost op: juli 30, 2018, 19:11:48 »
Ik zie dat dit een oud topic is, maar toch even een korte reactie. In 1998/1999 kreeg mijn oudste dochter de diagnose autisme (toen nog gespecificeerd als pdd-nos, dat doen ze tegenwoordig niet meer). Het glutenvrij/melkeiwitvrij was toen een hot topic. Ik heb het ook een tijdje geprobeerd bij haar, en zag geen effect. Heel veel over gelezen, en ik las ergens de duidelijke conclusie (in eigen woorden): Autisme is iets wat je vanaf je geboorte hebt, het is een andere manier van denken, en komt niet door gluten/melk. Maar, gluten/melk kunnen bij sommige personen wel gedrag geven dat aan autisme doet denken en er zelfs zo op kan lijken dat ze die diagnose krijgen. Wanneer je dan gluten/melk weglaat, en het 'autisme' overgaat, is dit een bewijs dat het nooit autisme was, maar wel autistiform gedrag, veroorzaakt door gluten/melk doordat dat morfine-achtige stofjes produceert bij deze kinderen.
Hier kon ik me wel in vinden indertijd.
Moeder en broer met coeliakie, zelf nu mogelijk DH, maar dit kwam niet uit het huidbiopt. Toch denk ik nog steeds dat het DH is. Nu eerst maar de darmroute, binnenkort gastroscopie.