Auteur Topic: glutenvrij ivm autisme  (gelezen 13293 keer)

nanda

• Newbie
  • *
glutenvrij ivm autisme
« Gepost op: oktober 16, 2012, 13:58:27 »
Onze zoon van 5 heeft autisme, man ook, en onze dochter wordt nog getest. We zijn nu volledig glutenvrij en koemelkvrij gaan eten. Kids pakten het snel op, ze zijn 5 en 3. Ze nemen nu sojamelk, ik bak zelf brood, en heb glutenvrije koekjes in huis gehaald.

Ik zie na 5 dagen nog geen resultaat en vroeg me af hoe snel ik dit aan het gedrag zou kunnen merken.
Is hier nog iemand die omwille van autisme glutenvrij is gaan leven?

Groetjes nanda

petraw

• Gold Member
Re:glutenvrij ivm autisme
« Reactie #1 Gepost op: oktober 16, 2012, 15:10:00 »
Morgenavond spreek ik iemand die veel verstand heeft van autisme en ook openstaat voor de invloed van voeding op gedrag. Ik zal het voor je vragen aan haar!
(maar ik denk eerder in maanden dan dagen Nanda, je zult nog wel even geduld moeten hebben) ;)

orionne

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: oktober 16, 2012, 16:38:41 »
Hoi Nanda,

In Amerika is er veel support voor het SCDiet ivm met autisme.
je kunt het nalezen op de volgende link:
http://pecanbread.com/p/intro/reports1.html

en de homepage is:
http://pecanbread.com/p/intro/introhome.html

ook alles gluten en lactosevrij ;)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Mama30

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: oktober 17, 2012, 09:43:40 »
Ik kan me (vaag) herinneren ooit een nederlandstalig programma te hebben gezien van kinderen met ADHD waarbij geen medicatie nodig was door het kind aan een bepaald dieet te onderwerpen. Dus door bepaalde voeding(stoffen) te elimineren. Ik weet niet of dat ook zo werkt met autisme en of je hier uberhaupt iets aan hebt maar ik vond het wel interessant.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: oktober 17, 2012, 10:12:54 »
Hoi Nanda, ik ben erg benieuwd of glutenvrij en melkvrij eten helpt in jouw gezin!

Er is geen wetenschappelijk verband gevonden tussen coeliakie en autisme.

Sommige mensen rapporteren verbetering als ze glutenvrij eten; deze groep is glutensensitief. Wat jij doet, gewoon uitproberen, is de enige manier om erachter te komen of het werkt (met provocatie: een poos met gluten eten en een poos zonder gluten, om te kijken of er verschil is).

Hou er rekening mee dat glutenvrij eten niet per definitie gezonder is. Het bevat minder vezels, meer vet en suiker. En veel meelsoorten zijn nogal "leeg" als je naar de voedingswaarde kijkt. Dus het is heel verstandig dat je extra boekweit, pitten en zaden toevoegt en ook gebruik maakt van haver. Want daar zit meer voedingswaarde in.

Hoe snel het werkt (als het werkt) weet ik dus niet.... bij kinderen die coeliakie hebben en glutenvrij gaan eten, merk je al na een paar weken verschil, maar zelfs dat verschilt per kind. Bij coeliakie zijn de darmvlokken beschadigd en het duurt wel een jaar tot twee jaar voordat deze weer hersteld zijn. Hoe dat zit bij mensen die glutensensitief zijn, is niet bekend.

Ik vind het wel een interessant experiment. Hou je ons op de hoogte? Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: oktober 17, 2012, 10:50:22 »
Ik ken een aantal mensen die hun kinderen glutenvrij laten eten ivm autisme en ze zeggen dat het hun heel erg heeft geholpen. Ik zal een aantal vragen hoe lang dat bij hun heeft geduurd ;)

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: oktober 17, 2012, 11:09:22 »
ik denk eigenlijk dat enkel glutenvrij niet gaat werken.... als je echt wilt weten WAT gedrag veranderingen te weeg brengt mbt voeding zul je eerst terug moeten naar een 0 dieet ( rijst, water, peer en wat was het nog meer?? google ;-) heet het pvg dacht ik??? ) en dan 1 voor 1 dingen introduceren... zie je een terug val dan schrap je het weer en 1 stap terug... gaat het goed dan het volgende erbij... je hoeft natuurlijk niet HELEMAAL terug.. je zou bijv. alle groenten wel kunnen laten staan..... maar t lijkt mij zoiezo verstandig om zulke dingen niet "alleen" te doen aangezien je kinderen ook nog in de groei zijn!
naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

petraw

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: oktober 17, 2012, 11:55:00 »
ik denk eigenlijk dat enkel glutenvrij niet gaat werken.... als je echt wilt weten WAT gedrag veranderingen te weeg brengt mbt voeding zul je eerst terug moeten naar een 0 dieet ( rijst, water, peer en wat was het nog meer?? google ;-) heet het pvg dacht ik??? ) en dan 1 voor 1 dingen introduceren... zie je een terug val dan schrap je het weer en 1 stap terug... gaat het goed dan het volgende erbij... je hoeft natuurlijk niet HELEMAAL terug.. je zou bijv. alle groenten wel kunnen laten staan..... maar t lijkt mij zoiezo verstandig om zulke dingen niet "alleen" te doen aangezien je kinderen ook nog in de groei zijn!
Ik kan me (vaag) herinneren ooit een nederlandstalig programma te hebben gezien van kinderen met ADHD waarbij geen medicatie nodig was door het kind aan een bepaald dieet te onderwerpen. Dus door bepaalde voeding(stoffen) te elimineren. Ik weet niet of dat ook zo werkt met autisme en of je hier uberhaupt iets aan hebt maar ik vond het wel interessant.
Jullie bedoelen denk ik allebei het dieet waar dr. Lidy Pelsser zich mee bezighoudt.
http://www.pelsser.nl/

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: oktober 17, 2012, 13:18:13 »
Het hoort na 3 maanden te werken als het gaat werken. Koemelkeeiwit 1 maand zei ze en gluten 3 maanden.

Ze gaan ervanuit dat gluten en melkeiwit een morphine soort effect heeft op het brein en dat ze daardoor miinder gefocused zijn, dat is volgens mij de logica erachter

Ellie

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: oktober 17, 2012, 20:37:49 »
Helaas, ik ben niet minder autistisch geworden sinds ik gv moest.
()_()
(^.^)
'(")(")'

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: oktober 17, 2012, 21:00:33 »
eignelijk brand het al heel de dag op mijn lippen.... maar ik wil het wel openen als zijne "mening" en ben benieuwd naar inbreng van nanda :-)

( en daarmee is uiteraard ook van belang hoever wil je gaan, wat heb je geprobeerd, en uiteraard ken jij als enige je kind het beste hoor! )

maar kinderen van 5 en 3 zijn "normaal" al onvoorspelbaar, en gepind op duidelijkheid, rust, regelmaat enz... dus waarom zou een dieet helpen om "autisme" te verminderen? autisme is een spectrumstoornis ( maar dat wist je al neem ik aan ) die word "gevoed" door prikkels van buiten af.

in dat geval zou ik dus eerder terug gaan naar een "gezond" voedingspatroon ( daaaag snoepjes, ranja, kunstmatig toegevoegde spulletjes en e-nummers ) dan gluten en lactose te meiden. In melk en zuivel zitten namelijk heel erg belangrijke stoffen voor kinderen in de groei! je moet het "mentale" vooruitgang ( als die er zal zijn ) wel afwegen tegen de lichamelijke gezondheid en de psygische aanslag. "even glutenvrij" zit er niet in... ik heb zelf een peuter en kleuter met coeliakie, ei en lactose intolerantie en de hele dag "mag je niet hebben" "jij krijgt iets anders" "handen wassen" ... is enorm belastend voor die leeftijdsgroep, juist op die leeftijd is het heel moeilijk om "anders" te zijn en je "aan te passen"  .... lijkt me zeker heel lastig als je dan ook nog autistisch erbij bent....

naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

nanda

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: oktober 17, 2012, 21:54:00 »
Bedankt voor de info, en voor de lezers die iets willen navragen, dat waardeer ik!!

Autisme is idd een spectrumstoornis, maar een gebrek aan concentratie, agressie, onvoorstelbaargedrag, rusteloosheid, en nog meer zaken waar wi in het gezin dagelijks tegenaan lopen. een gezonde levensstijl hebben we al, ranje krijgen ze niet, suiker weinig, wel veel fruit, weinig snoep, koek e.d. Maar dat wil niet zeggen dat je niet kan proberen je kind te helpen met een dergelijk dieet. Er zijn genoeg aanwijzingen dat het WEL zou kunnen helpen.

Melk: daar zijn de meningen erg over verdeeld. Is melk wel zo goed voor ons en voor kinderen? Melk is voor kalfjes... Er wordt veel over geschreven dat het helemaal niet gezond is. En bovendien: er zijn vervangers, soja, die ruimschoots dezelfde calcium stoffen bevatten voor de groei. Dus daar hoef ik het niet voor te laten.

En door een gezonde voedingsstijl aan te bieden komen ze zeker niets te kort, ook niet met glutenvrij eten.

Daarentegen zijn er genoeg stukken te lezen over de beinvloeding van voesel op ons gedrag. Is fruit wel gezond? Alles is bespoten, pesticiden, in ons eten zitten allerlei bewaarmiddelen, en andere toevoegingen die helemaal niet gezond zijn voor de ontwikkeling van kinderen. Als dit niet helpt, dan ga ik idd mss het 0 dieet proberen. Ze zullen er echt niet dood van gaan! Voedsel kan heel veel invloed hebben op het gedrag van kinderen, OOK fruit en groente waar ze blijkbaar een intolerantie voor kunnen hebben.

Ik vind het als moeder mijn taak om het beste voor ze te willen, en aan de relatine staat niet bovenaan mijn verlanglijstje.
We zullen zien hoe het zal gaan. Werkt het niet, dan ben ik er niets mee verloren.

Ik ben erg benieuwd naar de reacties van Petra W en Knoppie!!

Groetjes nanda

nanda

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: oktober 17, 2012, 21:56:48 »
Het overschakelen naar gluten en lactose vrij ging vrij gemakkelijk trouwens.
Chips mogen ze wel, koekjes zijn er ook glutenvrij en kan ik zelf maken. Brood mogen ze wel, sap ook wel. Kaas is er lactose vrij, of eens geitenkaas. Sojamelk is er en drinken ze. Ze pakken het heel makkelijk op eigenlijk...
Enkel bij de slager waren ze niet blij dat ze geen samson worstje mochten...

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #13 Gepost op: oktober 17, 2012, 23:26:33 »
Even een vraag, uit nieuwsgierigheid: Ik dacht dat het bij een dieet bij autisme ging om glutenvrij en koemelkeiwitvrij en niet zozeer lactosevrij? Of ben ik nu in de war?

Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

nanda

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: oktober 18, 2012, 12:50:27 »
Lactosevrij/koemelk vrij... daar zit een verschil in idd. De kids zijn koemelkvrij, mijn man wil af en toe wel eens iets als lactosevrije kaas, hij heeft ook autisme.