Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
april 20, 2014, 21:59:41
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

+  Coeliakieforum
|-+  Coeliakie
| |-+  Coeliakie en andere ziektes
| | |-+  lekkende darm
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: lekkende darm  (gelezen 3115 keer)
ami
Gold Member
Geslacht: Vrouw

g.v eten , a way of living!

« Gepost op: oktober 06, 2012, 11:14:25 »

ik ben vorige week bij een natuurarts geweest hier in tilburg omdat ik nu in 3/4 jaar al 3x ziek ben geweest ,daarbij steeds afviel en dit gewicht er niet meer bij komt, wat ik ook eet.
het duurde ook steeds weken voordat alle klachten weer verdwenen.(virus in hoofd, maagklachten, buikpijn, moeier )
mijn mdl arts heeft wel het een en ander onderzocht maar kan niets aanwijsbaars vinden, en gaf me een tijd bijvoeding maar ook dit gaf me geen gewichts toename.

om nu de winter hopelijk zonder ziekte door te komen besloten om dus een natuurarts te bezoeken.
nu wil hij dat ik terug ga naar een eet patroon vgl de OER TIJD.
dus geen brood meer, geen pasta en nog heel veel niet.
wel veel vis/kip/rood vlees/noten ,zaden, groene groente, kokos, kokosvet enz enz.
hij zegt dus dat je met coelaikie vaak een "lekkende darm" probleem hebt en dit betekent dat ook verkeerde stoffen in je lichaam terecht komen.
daarvan word ik op den duur telkens  ziek, heb vaak een virus wat lang blijft hangen, ik word steeds moeier .
ik kan en doe wel alles, maar voel me nooit uitgerust als ik opsta.
daarbij ben ik ook nog in de overgang.

is iemand op het forum hier mee bekend?? en zo ja graag wat ervaringen en vooral recepten.
vind het brood vervangen best moeilijk, omdat ik ook nog een moeilijke eter ben.

je mag me ook een persoonlijk bericht sturen.

gr ami

coeliakie marsh1 sinds maart 2005.nu marsh 0. vanwege 1 jaar  candida dieet, eet ik nu nog met weinig suiker.
soezepoes
"Soes"-chef
Administrator
Gold Member

Don't worry, be happy !

« Antwoord #1 Gepost op: oktober 06, 2012, 11:27:53 »

Sorry Ami, maar ik geloof niet in die "lekkende darm"  verhalen en heb er dus ook geen ervaring mee.

Mijn lief T. heeft al 30 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vergeet het daarom ook nog wel eens in recepten te vermelden. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl
tine
Gold Member

Nulglutendieet

« Antwoord #2 Gepost op: oktober 06, 2012, 12:26:54 »

Als je coeliakie hebt, ontstaan er ontstekingen in je darmwand. Daardoor raakt je darmwand poreus. En dan gaan er grote moleculen door die darmwand heen, wat helemaal niet hoort. Normaal gesproken is het een enkel molecuul of een verbinding van 2 moleculen. Die gaan door je darmwand heen en worden opgenomen in je bloed, omdat je lichaam het kan gebruiken. Maar omdat de darmwand poreus/ lek geworden is, gaan er grote ketens moleculen doorheen. Het vervelendste molecuul bestaat uit 33 polymeren die niet afbreekbaar zijn: dat is het meest toxische deel van tarwe. En die zoekt een "maatje" dat zijn ontstekingscellen (T-cellen) die je immuunsysteem activeren. Samen richten ze grote schade aan. Dus het principe van coeliakie is het principe van een lekkende darm...

Alleen: als je de toevoer van gluten stopt, gaat de darmwand zich weer herstellen. In de darmen vinden continu ontstekingsprocessen plaats, ook bij gezonde personen. Er komen via je eten nl. tal van giftige stofjes binnen, virussen en bacterien, die jouw immuunsysteem gaat opruimen. Dat gebeurt met een ontsteking. Daarna gaat de ontsteking weer over. Jouw lichaam ziet niet alleen de virussen en bacterien als giftige stofjes. Ook gluten worden als giftig beschouwd en aangevallen. Dus je hebt een hyperactief immuunsysteem, dat een beetje doorgedraaid is (dat geldt voor iedereen met coeliakie). Je kunt dat weer normaal krijgen door geen gluten te eten. Dan functioneert je immuunsysteem weer normaal, net als bij andere mensen.

Helemaal stoppen kun je de toevoer van gluten niet. Er is een groot verschil in het eetpatroon van mensen met coeliakie. En ook in de hoeveelheid gluten die ze binnenkrijgen. Daarom bestaat de kans dat de darmwand continu licht geirriteerd blijft. Wat dat voor je gezondheid op de lange termijn betekent, is niet bekend (proeven met toediening van doses gluten mogen max. 3 maanden duren, anders zit je met blijvende, niet omkeerbare schade, vaak in de vorm van een andere auto-immuunziekte die je erbij krijgt).

En sommige groepen hebben meer last van gluten dan anderen. Dit hangt samen met je genen. De groep die HLA-DQ2.5/2.5 heeft, is het meest gevoelig voor kleine sporen van gluten. Vreemd genoeg is de lijst met peptiden uit tarwe waar ze op reageren langer dan die van mensen met andere genen. Deze groep is best groot, ongeveer 35 tot 40% van de mensen met coeliakie heeft deze genen (en zal ws ook de meeste klachten hebben voor de diagnose; dus ik vraag me af of jij tot deze groep behoort). Daar komt nog eens bij, dat de peptiden waar ze op reageren, moeilijker afbreekbaar zijn (omdat ze prolamine bevatten op een bepaalde plek). Het lichaam heeft de grootste moeite om deze lange ketens in kleine stukjes te knippen. En dat veroorzaakt allerlei klachten, vaak in het maagdarmstelsel, maar ook op allerlei andere gebieden (neurologisch, hart, gebit, etc.).

Moraal van dit verhaal: wat het meeste helpt bij coeliakie, is ervoor zorgen dat je zo min mogelijk gluten eet. Dat kan onder meer met een oerdieet. Maar dat kan ook door op de hoeveelheid gluten te letten (al is dat nogal moeilijk, omdat dat niet op het etiket staat). Je kunt je idd beter gaan voelen door het oerdieet. Simpelweg omdat je dan geen kleine glutendeeltjes meer binnenkrijgt, wat normaal gesproken wel gebeurt, als je bewerkte voeding eet, ook de meeste glutenvrije meelsoorten bevatten nog gluten tot 20 ppm (pure meelsoorten zijn wat veiliger). Het oerdieet is wel een moeilijk dieet om vol te houden, sociaal, financieel, organisatorisch. En je komt in de buurt van wat mensen eten die supergevoelig zijn. Ik zou het vooral moeilijk vinden om geen melk te gebruiken, want dat maakt brood en koek etc. wel smakelijker, en ook geen yoghurt etc.

Persoonlijk zou ik eerder proberen te minderen met de hoeveelheid gluten (geen producten met glutenvrij tarwezetmeel bv. en zo min mogelijk zakjes en pakjes; je kunt ei op brood doen, gebraden gehakt, kipfilet, aardbeien, veel verder komen wij ook niet). Een te grote hoeveelheid gluten is de meest voorkomende reden van aanhoudende klachten bij mensen met coeliakie (zie ook het Glutenvrij Magazine).

Een pasklaar antwoord heb ik dus niet, maar misschien heb je iets aan deze info, om je keuze op te baseren.  knipoog

Mijn zoontje (14) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.
Lirio
Gold Member

« Antwoord #3 Gepost op: oktober 06, 2012, 13:36:32 »

Daarnaast is er ook nog een groep van mensen met coeliakie die nooit meer helemaal opknappen na de diagnose en waarbij de darmschade zeer langzaam herstelt. Ik heb nog steeds marsh 1 na 5 jaar dieet. Volgens mijn arts behoor ik dus tot de groep die heel langzaam of zelfs nooit meer helemaal opknapt. Ik heb er ook chronische vermoeidheid aan overgehouden. En ik heb steeds dingen erbij. Nu weer maagbreuk en openstaand maagklepje. Medicatie werkt steeds maar tijdelijk, ben aan de 4de soort medicatie ondertussen. Ik heb al allerlei dingen geprobeerd om me beter te voelen, helaas heb ik niet DE oplossing voor je. Ik worstel er ook nog mee.
Ga wederom sporten proberen om wat af te vallen en om mijn conditie weer overeind te krijgen. Zou moeten helpen. smile

19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"
orionne
Gold Member

« Antwoord #4 Gepost op: oktober 06, 2012, 13:41:17 »

Hoi Ami,
Missschien is het woord ernstig beschadigde darm meer op zijn plaats. knipoog
Naast alles wat Tine al heeft beschreven kan ik uit eigen ervaring toevoegen, dat mijn darmen al zo beschadigd waren, dat het glutenvrije dieet mij wel verlichting bracht, maar niet tot tevredenheid.
Nu heb ik de laatste maanden wel begrepen, dat ik tot de supergevoeligen behoor, dus ja, dat kan ook de oorzaak geweest zijn van niet voor de volle 100% tevreden zijn.
Ik kreeg dus op een gegeven moment een diverticulitis aanval in 2007, dus ook dikke darmproblemen. En die gingen niet zomaar over, voor ik het wist had ik een tweede en een derde ontsteking. Na een grondige analyse van mijn aantekeningen bleek, dat ik heel veel rauwkost at(ja, dat is gezond, maar niet voor iedereen) met veel geroosterde pompoenzaadjes, zonnebloempitten en verzin de rest van de gezonde dingen er maar bij.

Via het internet kwam ik erachter, dat ik alle pitjes moest mijden, en zoveel mogelijk gekookte producten moest eten.

Het SCDiet hielp mij uit mijn eerste dip (bouillon, lactosevrije yoghurt, gepureerde groenten en nog meer) Nog steeds is dat mijn toevlucht, als er iets fout gaat. knipoog

De moraal van dit verhaal: Als je een beschadigde darm hebt, ga die dan vooral niet belasten met een overmaat aan grove delen(gemalen noten, vezels uit granen, ongekookte harde groenten en verzin maar).Pas later kun je voorzichtig gaan uitproberen, wat je lichaam weer kan verdragen.

Doe vooral heel voorzichtig; je darmen genezen niet zomaar en zeker niet als je wat ouder bent.

sterkte

groetjes, Orionne

Lirio, ik las je bericht net te laat knipoog

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)
tine
Gold Member

Nulglutendieet

« Antwoord #5 Gepost op: oktober 06, 2012, 14:03:42 »

Daarnaast is er ook nog een groep van mensen met coeliakie die nooit meer helemaal opknappen na de diagnose en waarbij de darmschade zeer langzaam herstelt.

Ja en helaas is die groep vrij groot! Wel 60% van de volwassenen met coeliakie heeft of krijgt klachten.... dat zijn meestal mensen die jarenlang nog gluten hebben gegeten en die klachten hadden, maar bij wie het heel lang heeft geduurd voordat de diagnose werd gesteld; dan is de schade in het lichaam niet meer (helemaal) omkeerbaar (onderzocht door dr. Wahab/ Arnhem).

Er wordt iets te makkelijk geredeneerd, u heeft coeliakie, u gaat andere dingen eten, dan wordt u weer beter. Het klopt niet dat de meeste mensen volledig herstellen door glutenvrij te eten, vooral als de diagnosetijd lang is gaat die vlieger niet op. Je kunt hooguit (proberen om) de ziekte onder controle (te) houden. 

Mijn zoontje (14) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.
knoppie
Gold Member

« Antwoord #6 Gepost op: oktober 06, 2012, 21:30:29 »

Ik bleef ook met klachten rondlopen en heb toen alle mogelijke dingen getest om te zien of ik er op reageerde(nachtschade, noten, ei...enz) en uiteindelijk is het toch dat ik hele kleine hoeveelheden gluten binnenkreeg ver onder de norm 20ppm. Ik voel alsof ik tot nu toe nog helemaal niet heb kunnen herstellen.
Ik zou een tijdje op ee heel basis dieet gaan en kijken of je verbetering merkt
Lirio
Gold Member

« Antwoord #7 Gepost op: oktober 07, 2012, 00:14:49 »

Ja en helaas is die groep vrij groot! Wel 60% van de volwassenen met coeliakie heeft of krijgt klachten.... dat zijn meestal mensen die jarenlang nog gluten hebben gegeten en die klachten hadden, maar bij wie het heel lang heeft geduurd voordat de diagnose werd gesteld; dan is de schade in het lichaam niet meer (helemaal) omkeerbaar (onderzocht door dr. Wahab/ Arnhem).

Er wordt iets te makkelijk geredeneerd, u heeft coeliakie, u gaat andere dingen eten, dan wordt u weer beter. Het klopt niet dat de meeste mensen volledig herstellen door glutenvrij te eten, vooral als de diagnosetijd lang is gaat die vlieger niet op. Je kunt hooguit (proberen om) de ziekte onder controle (te) houden. 
Echt? Is dat percentage zo hoog?
Ik voel me er namelijk vaak alleen in staan. Gelukkig onderkent mijn MDL het probleem wel. Maar het nooit meer helemaal beter worden vind ik vooral psychisch zwaar.
Diagnose heeft bij mij heel erg lang geduurd en ik was letterlijk doodziek.
Wat ik vooral lastig vind is dat niks lijkt te helpen. Vooral niet tegen de vermoeidheid. Dat nekt me echt enorm. Zit momenteel in een slechte periode en dan kan ik een foutje er eigenlijk niet bij hebben, maar ja die dingen gebeuren helaas.

19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
KariKari
Jr. Member
**

Gezonder leren eten sinds zonder gluten.

« Antwoord #8 Gepost op: oktober 07, 2012, 12:09:12 »

Wat bij mij help is bioresonantie. Wel een goede therapeut zoeken, van MeCeBi bijv. Ze moeten goed weten wat ze doen, maar ik heb de invloed van hun methodiek zeker als positief ervaren en blijf er voorlopig mee doorgaan.

Groet!

Glutenvrij sinds augustus 2012. Glutensensitief met veel klachten. Wel genen  van, maar geen coeliakie.
orionne
Gold Member

« Antwoord #9 Gepost op: oktober 07, 2012, 12:18:19 »

vorig jaar heb ik 8 behandelingen van de bioresonantie gehad, maar het resultaat was niet blijvend... knipoog
ik heb zelf het gevoel, dat het jaargetijde (koude) ook een rol speelt

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)
Lieske
Gold Member

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

« Antwoord #10 Gepost op: oktober 07, 2012, 15:24:33 »

in Nederland speelt het weer overŠl een rol in  knipoog

Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.
Annikka
Gold Member

« Antwoord #11 Gepost op: oktober 07, 2012, 18:46:38 »

Echt? Is dat percentage zo hoog?
Ik voel me er namelijk vaak alleen in staan. Gelukkig onderkent mijn MDL het probleem wel. Maar het nooit meer helemaal beter worden vind ik vooral psychisch zwaar.
Diagnose heeft bij mij heel erg lang geduurd en ik was letterlijk doodziek.
Wat ik vooral lastig vind is dat niks lijkt te helpen. Vooral niet tegen de vermoeidheid. Dat nekt me echt enorm. Zit momenteel in een slechte periode en dan kan ik een foutje er eigenlijk niet bij hebben, maar ja die dingen gebeuren helaas.

Wat vervelend Lirio dat je in een slechte periode zit. Ik heb na heel lang uitproberen gemerkt dat ik moe word van soja en zodra de astma een beetje opspeelt word ik daar erg moe van. Heb ik dat al eens aan je gevraagd of je mogelijk ook astma hebt? Weet het ff niet meer. Ik heb een vorm van astma die niet zo opvalt (weinig hoesten, geen piepende ademhaling maar wel supergevoelige longen).
Dit weer is voor mij ook niet ideaal. Nazomerweer vind ik heerlijk, die regen en harde wind daarentegen kost me ook snel veel energie.

Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.
Lirio
Gold Member

« Antwoord #12 Gepost op: oktober 07, 2012, 22:11:39 »

Annikka, dat heb je me volgens mij nooit gevraagd, maar ik zit zelf wel eens in die richting te denken omdat ik snel benauwd ben.
Maar ik heb ook hooikoorts en ben ook allergisch voor huisstofmijt. Dus nu de verwarming zo aan gaat heb ik daar weer last van.
Neem het wel mee, want wie weet is dat het toch.

ami
Gold Member

g.v eten , a way of living!

« Antwoord #13 Gepost op: oktober 08, 2012, 17:23:36 »

iedereen bedankt voor de reacties.

maar bij mij is de diagnose coeliakie marsh 1 , al 7 jaar geleden gesteld.
maar wel zoals iemand ook schrijft is er sindsdien steeds iets met me aan de hand.
het is nooit ernstigs , alleen hinderlijk, en als je dan weet dat ik vroeger ca 86 kg woog en nu na geregeld ziek zijn alleen maar afval en nu nog 59 kg weeg, vraag je je toch echt af hoe dit komt????

met moeite krijg ik er nu een gram aan, terwijl ik vroeger al bijna van lucht aankwam.
wel had ik al mijn hele leven last van een spastische darm??

wat tine schrijft over toch evt teveel gluten binnenkrijgen zou wel kunnen kloppen.
ik at tot een paar maanden terug brood van meel met tarwezetmeel en ook wel produkten met daarin stoffen zoals sojasaus, met tarwe

wel was ik dus al overgestapt op brood met quinoa en boerenbruin van lepoole.
maar ik had voor mezelf ook al bedacht misschien behoor ik wel niet tot de gevoeligen maar stapelt het zich bij mij langzaam op en dan pas z iek.

ik ga het oerdieet binnen mijn financien,(zeker onbetaalbaar voor me) visie, en mogelijkheden, nu langzaam toepassen.

gr ami

coeliakie marsh1 sinds maart 2005.nu marsh 0. vanwege 1 jaar  candida dieet, eet ik nu nog met weinig suiker.
tine
Gold Member

Nulglutendieet

« Antwoord #14 Gepost op: oktober 08, 2012, 18:20:01 »

Er wordt steeds meer bekend over "milde" coeliakie zoals jij hebt. Op het moment van diagnose zijn onderstaande vier klachten gelijk, dan maakt het niet uit of je Marsh 3 of Marsh 1 hebt:
- gewichtsverlies (17%)
- buikklachten (70%)
- andere klachten (niet buik) (60%)
- andere ziektes(20%)

Op grond van deze klachten is de conclusie: of je nu Marsh 3 hebt of Marsh 1, de enige oplossing/ remedie is een glutenvrij dieet.

En deze klachten zie je meer bij Marsh 3 dan bij Marsh 1:
- osteoporose (22 vs 5%)
- tekorten (anemie) (42 vs 29%)
- tekort aan foliumzuur (75 vs 64%)
- laag cholesterol (hypocholesterolemia)(7 vs 2%)
- te weinig calcium (26 vs 13%)
- verstoorde schildklier (hyperparathyroidesme)(45 vs 29%)

(maar bij Marsh 1 wijken de waardes ook af van die van de gewone bevolking)

Succes, ami, ik hoop dat je weer wat aankomt (neem aan dat dat de bedoeling is) en misschien voel je je dan ook wat fitter? We horen wel hoe het verder gaat.  knipoog

Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte