Auteur Topic: voortgezetonderwijs  (gelezen 9694 keer)

andrea2000

• Newbie
  • *
voortgezetonderwijs
« Gepost op: september 10, 2012, 11:56:33 »
 :lol:hallo
heeeel lang gezeten was ik ook regelmatig te vinden op dit forum maar nu toch even weer advies nodig.
Mijn dochter is nu naar het voortgezet onderwijs gegaan en en ik geef haar uiteraard het nodige glutenvrij mee. Maar aangezien gewoon brood erg droog word gaan we over op de afbakbroodjes. Dit is natuurlijk veel duurder dan zelfgebakkenbrood. Daarnaast gaat er ook nog yoghurt en bifiworstjes mee. wie heeft er tips hoe we dat kunnen oplossen.

grt andrea

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:voortgezetonderwijs
« Reactie #1 Gepost op: september 10, 2012, 12:31:24 »
Mijn zoon neemt teff/rijstbrood mee naar school, het kruimelt niet en wordt niet droog. Ik heb het "oude" recept weer opgezocht dat ik jaren geleden van een prof kreeg die bakkers opleidt. Je zou kunnen proberen of je dochter dat lust. Verder neemt Tom rauwkost mee (tomaatjes, komkommer, paprika), een beker water plus een pakje drinken. Als hij thuiskomt, krijgt hij een zelfgebakken koekje of cakeje.

Dit is het recept voor de (hetelucht)oven. Je kunt het alleen maken als je een keukenmachine hebt, want met een gewone handmixer kruipt het deeg omhoog en dat is nogal lastig (ik doe dat wel in de vakantie, dan meng ik er evt. wat meer melk erdoor).

1. Vet een broodbakvorm goed in met boter.

2. Zet de oven op 40 graden

3. Meng de droge ingredienten door elkaar:

* 250 g. puur bruin teffmeel (dus niet een mix; ik koop het bij www.exundis.nl)
* 250 g. rijstmeel (ik heb die van Doves Farm omdat die deels volkoren is)
* 16 g. droge gist (bv. Bruggeman)
* 12 g. xanthan gom (Lepoole of Zizo of Doves Farm)
* 10 g. zout (broodzout Zizo)
* 10 g. suiker

4. verwarm 640 g. volle melk tot handwarm (ik doe 1,5 minuut 1000 watt in de magnetron)

5. Voeg de natte ingredienten toe:
* warme melk 640 g.
* 30 g. olie (ik heb olijfolie)
* 2 eieren (ik heb maiseieren)

6. Laat alles even doorroeren tot het goed gemengd is.

7. Stop het deeg in de broodvorm en strijk de bovenkant glad

8. Laat het een uur in de oven rijzen (mag ook op een andere warme plek) op 40 graden

9. Zet een bakje water onderin de oven

10. Zet de oven op 190 graden en bak het brooddeeg in het midden van de oven 45 minuten

11. Laat het brood afkoelen (evt onder een theedoek als het een nacht duurt) en snij het daarna.

12. Je kunt de boterhammen die je niet direct nodig hebt invriezen.

Ik gebruik teffmeel omdat het gezonder is dan de meeste andere glutenvrije meelsoorten, het bevat zelfs meer waardevolle voedingsstoffen dan tarwe. Verder is het glutengehalte erg laag.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Weidelied

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: september 11, 2012, 01:08:31 »
FINAx haverbroodmix levert ook een steviger en minder droog brood op. Smaken verschillen enzo, maar mij bevalt het goed. ik koop het bij glutenvrijemarkt.com. vers haverbrood is ook te koop op www.broodpakket.nl

lizet

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: september 11, 2012, 17:45:06 »
Bruine teffmix met zaden en pitten is ook niet droog, en ideaal om mee tenem naar werk of school!

petraw

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: september 12, 2012, 08:26:19 »
Onze dochter krijgt ook Finax mee, de rode variant, waaraan ik voor een klein deel een andere meelsoort aan toevoeg, die in hun pure variant niet voor lekker brood konden zorgen, maar zonde zijn om dan maar weg te gooien ;):

8 g gist, 450 ml warm water, 315 g Finax, 60 g kleefrijstmeel, 75 g ander meel, 3 el olijfolie, 1 tl broodaroma en 1 tl fiberhusk.
45 minuten laten rijzen in een warme oven en daarna 40 minuten bakken op 200 graden.

Na alle brooddrama's van begin vorig jaar ben ik blij dat ik deze variant heb uitgevonden. Naast de vier sneetjes brood krijgt ze nog zelfgebakken kruidkoek, cake of kwarkbolletjes mee naar school.

andrea2000

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: september 17, 2012, 17:56:28 »
allemaal bedankt voor de tips ik zal het eens gaan proberen de pakken broodmix en dan de rode . :duimop:
jullie horen het nog.
nu eet ze de afbakbroodjes in combi met rijstewafels en yoghurt.
maar dat brood gaan we proberen thanks xx
Andrea

Ems

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: oktober 22, 2012, 21:34:25 »
Ik zit zelf op het voortgezet onderwijs. Het is altijd lastig om te kijken wat iemand mee moet nemen naar school. Ik zelf neem broodjes mee van het merk DS. Dit is een diepvriesproduct. Maar, het geweldige eraan is dat je het niet in een magnetron of oven hoeft te verwarmen. Je moet het een half uurtje voor je naar school gaat uit de diepvries halen, dan je beleg erop doen en je hoeft er verder niks aan te doen. Het smaakt super. Ik heb deze 'DS kaiserbroodjes' bij de Jumbo gehaald. (verder zou ik geen winkels weten waar ze het verkopen). Succes!

petraw

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: oktober 23, 2012, 09:40:43 »
Bedankt voor de tip, Ems. Als de Jumbo hier binnenkort zijn intrede doet, dan opent dat weer nieuwe mogelijkheden om brood mee naar school te nemen!

Supertientje

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: december 25, 2012, 14:40:24 »
Wij bakken het Rimboebrood , en dit gaat perfect en mijn zoon vindt het absoluut het beste brood! De structuur maakt ook dat hij het prima mee kan nemen, het niet droog is en het dagenlang goed blijft.

celeste-09

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: december 28, 2012, 09:59:51 »
Ik probeerde zoveel mogelijk te variëren. Af en toe nam ik crackers en/of knackebröd mee (Schär). Kaas maakt dat niet lekker, maar verder zijn veel soorten broodbeleg prima. In duitsland had ik een soort "roggebrood" gekocht, glutenvrij van het merk Rema (reis-brot). Daarnaast nam ook ik inderdaad tomaatjes, komkommer etc mee. Fruit (appel, banaan, peer) nam ik ook geregeld mee. ;)

Bij de DM drogerie en Kaufland (supermarkt) in Duitsland is heel veel glutenvrij te vinden voor een flink lager prijs.. dus als je in de buurt van Essen woont (bij Zevenaar de grens over) dan is dat een rondje winkels wel waard ;)
Sinds januari 2012 op glutenvrij dieet.

Bloemen

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: december 28, 2012, 19:29:04 »
Mijn dochter neemt graag vruchtenbrood mee (ik heb een recept uit een broodbakboek) en muffins. En wat ik zelf ook lekker vind (ik werk ook op het voortgezet onderwijs) is knackers en dan apart de kaas meenemen en pas er tussen doen als ik ga eten. En fruit is altijd goed natuurlijk.

toensie

• Full Member
    • Mijn Blog
« Reactie #11 Gepost op: december 29, 2012, 09:38:01 »
Let er wel op dat Finax GV tarwezetmeel bevat en niet iedereen kan daar tegen. Zou voor ons al geen optie zijn, kan je er wel tegen dan is dat idd wel lekker brood. Firyel vond het ook erg lekker en werd er toch weer ziek van.
Groetjes Jose,  Mama van Firyel (4jaar) die sinds eind nov. 2010 de diagnose Coeliakie heeft gekregen. Kijk hier voor ons hele verhaal http://levenzondergluten.blogspot.com/

melto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: december 29, 2012, 11:02:41 »
ik kom vaak bij de kaufland daar kan ik weinig vinden
bij dm wel
dochter coeliakie sinds kort dus ben aan het rondkijken en sta open voor tips

Renate48

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: december 29, 2012, 11:15:46 »
ik kom vaak bij de kaufland daar kan ik weinig vinden
bij dm wel

Bij de Kaufland ligt het verspreid door de hele winkel en als je dan niet weet wat ze hebben weet je ook niet waar je moet kijken. Vraag aan de balie om een uitdraai van hun lijst met gv producten. Mij hebben ze er toen wel bijverteld dat het niet op een plek ligt maar bij de productgroep.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

celeste-09

• Jr. Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: december 29, 2012, 17:14:25 »
DM is inderdaad erg goed gesorteerd! Ook buiten het gv-schap liggen gv spullen.

Bij de Kaufland liggen de pasta's (spirellen, fusili, spaghetti, vermicelli, mie) bij de glutenvolle producten, net als de gv cornflakes. Reis-Brot ligt bij het roggebrood/brood.

Duitsland is ook erg goed gesorteerd qua Minus L. Bij de Lidl hebben ze ook gv pasta's.
Sinds januari 2012 op glutenvrij dieet.