Auteur Topic: lactoseintolerantie neemt toe  (gelezen 3207 keer)

fish

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
lactoseintolerantie neemt toe
« Gepost op: september 05, 2012, 09:04:31 »
Al jaren moet ik wel een beetje oppassen met lactose, melk, room, kaas end. in kleine hoeveelheden was geen enkel probleem een glas melk drinken was net een beetje te veel, een half glas dat kon nog net zonder problemen.
Om aan voldoende calcium te komen heb ik een tijdje sojamelk gedronken maar vind het gewoon niet lekker. Dus ben wat meer gewoon melk gaan gebruiken.
Nu merk ik dat ik lactase moet slikken bij een glas melk en als ik later op de dag weer een glas melk drink ook maar dat de lactasetabletten blijkbaar niet meer voldoen want heb steeds weer diaree.

Herkent iemand dit, wat moet ik ermee, wil eigenlijk niet terug naar die sojamelk, smaak en prijs bevallen me niet maar moet toch calcium binnenkrijgen.
November 2006 na jarenlang sudderende klachten: diagnose coeliakie, marsh 3b, tevens lactose beperking.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
Re:lactoseintolerantie neemt toe
« Reactie #1 Gepost op: september 05, 2012, 10:49:56 »
Het is vrij normaal dat je als je ouder wordt minder lactose kan verteren. Of melk echt nodig is voor een volwassen mens, daar verschillen meningen heel erg over. De calcium in melk schijnt slecht opgenomen te worden heb ik gelezen.

Ik zou in ieder geval niet zoveel melk drinken dat je diarree hebt want dat lijkt mij op termijn ook niet zo gezond voor een lijf.  :?
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

margrieta

• Full Member
  • sinds sept 2009, gluten, melk en sojavrij.
    • http://harmamargrieta.wordpress.com/
« Reactie #2 Gepost op: september 05, 2012, 13:32:41 »
calcium is heel gemakkelijk binnen te krijgen door middel van een calciumtablet. In elke drogisterij te koop, al dan niet in combinatie met andere vitamine en mineralen (D, K, magnesium)

dit is in ieder geval mijn oplossing
"As the sense of identity shifts from the imaginary person to your real being as presence awareness, the life of suffering dissolves like mist before the rising sun

orionne

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: september 05, 2012, 19:22:27 »
Ik ben altijd een beetje huiverig voor het slikken van tabletten met hoge calciumhoeveelheden.. ;)

Als je even de moeite neemt om deze site door te kijken op de gehaltes aan Calcium:
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/mineralen/
dan zie je snel, waar je de meeste calcium uit kan halen..
Voorbeelden:
hazelnoten: 220 mg per 100 gram
melk           : 120 mg per 100 ml
sojamelk    :    10 mg per 100 ml.

notenpasta's van de natuurvoedingszaken (geen andere toevoegingen) geven dus ruim de benodigde hoeveelheden calcium (plus nog heel veel andere mineralen en vitamines)
sesampasta (tahin)bevat zelfs 900mg calcium per 100 gram (ik ben er zelf verbaasd over..eet dit nl heel veel :D) zo te lezen is die sesampasta supergezond ;)

juist soja is heel laag in calcium
laat je niet misleiden door de benaming sojamelk. :)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

fish

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: september 06, 2012, 07:57:01 »
Orionne bedankt voor je tip over alternatieve bronnen, daar ga ik me zeker eens in verdiepen. Wat die sojamelk betreft, geld dat lage calciumgehalte ook voor de sojamelk met extra toevoegingen zoals calcium?
November 2006 na jarenlang sudderende klachten: diagnose coeliakie, marsh 3b, tevens lactose beperking.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: september 06, 2012, 08:58:16 »
In tofu zit 200mg calcium per 100 gram. Dus veel meer dan sojamelk. In amandelen 250 mg per 100 gram. Je zou kunnen gaan bakken met amandelmeel. Erg lekker en niet zo droog.
Geen officiële diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

margrieta

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: september 06, 2012, 12:21:09 »
Ik ben altijd een beetje huiverig voor het slikken van tabletten met hoge calciumhoeveelheden.. ;)

hoeveel calcium je erbij slikt heb je helemaal zelf in de hand afhankelijk van de dosering en aantal pillen dat je neemt. Ik denk ook dat voedingsbronnen waar van nature veel calcium inzit (hoewel melk steeds meer ter discussie staat) de voorkeur hebben. Waar ik meer op doelde is als je bijvoorbeeld sojamelk of rijstemelk kiest ter vervanging van melk. Zowel in rijstemelk of sojamelk komt calcium van nature echt niet voor, dit wordt erin gestopt(vrijwel altijd calcium carbonaat), dus ja of je nou 1 kauwtablet van 250 mg kauwt bij een maaltijd of je drinkt 1 glas soja of rijstmelk erbij welke dezelfde hoeveelheid calcium levert, ik zie het verschil niet. 

Ja ik zag het verschil wel, de prijs! Vooral rijstemelk vond ik erg prijzig, en het is nou niet dat rijstemelk verder iets bijdraag aan voedingstoffen (kun je net zo goed een bakje rijst eten).

verder is brocolli ook een goede bron van calcium (maar om aan je dosis te komen moet je behoorlijk wat naar binnen werken)
"As the sense of identity shifts from the imaginary person to your real being as presence awareness, the life of suffering dissolves like mist before the rising sun

margrieta

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: september 06, 2012, 12:25:26 »
dit komt van mijn facebook page bij een foto (wat ik weer ergens anders gevonden had) informatie over alternatieve calciumbronnen:

Ten Foods Packed with Calcium

Not everyone has “Got Milk?” as the ad campaign queries. That’s because not everyone wants milk. Whether you’re following a vegetarian or vegan diet, cutting down on fat, having trouble digesting dairy products or simply don’t like milk, there are still many milk-free ways to get adequate calcium in your diet.

The Recommended Dietary Allowances (RDA) state that an average adult needs 1000 mg – 1300 mg of calcium daily. This number is slightly higher for lactating and pregnant women.

When you think of non-cow-related sources of calcium, what comes to mind? You may think of leafy greens or orange juice – but, have you checked out black eyed peas, sesame seeds, salmon or molasses?

Sufficient amounts of calcium are required to maintain healthy bones and teeth. The mineral also helps with vascular contraction and muscle function, secretion of hormones and enzymes, and the transmission of impulses throughout the nervous system.

Orange Juice: Many fruits contain calcium, including oranges. Enjoy a glass of orange juice with your breakfast and boost your calcium stores. Calcium-enriched OJ will provide even more of your daily needs.

Almonds: Almonds contain almost 100 mg of calcium per ounce. Almonds also may be beneficial for those with high cholesterol.

Black Eyed Peas: Not only are black eyed peas a good source of calcium, these little beans also contain potassium, folate and other nutrients.

Blackstrap Molasses: Use molasses instead of syrup or sugar in some of your recipes to increase your calcium and iron intake. Molasses contains even more calcium than milk.

Broccoli: Steam broccoli for a high-calcium side dish or add it raw to salads for an extra boost.

Figs: Fresh figs are a good source of calcium; about four of them will give you more than 100 mg of calcium.

Kale: This super-green is high in calcium, other minerals and antioxidants. Add shredded kale to your salad if you need a calcium boost, or serve it cooked as a side dish. Beet greens and spinach are also rich sources.

Oatmeal: Oatmeal is considered a heart-healthy way to start your day. But, oatmeal also provides a significant amount of calcium. Just one packet of instant oatmeal provides about 100 mg.

Salmon: We already know salmon is a nutritious fish, loaded with essential fatty acids, but this fish is also rich in calcium and other minerals.

Sesame seeds: Sprinkle them on cereal or salads; sesame seeds are not just high in calcium, but also provide fiber and unsaturated fat