Auteur Topic: Coeliakie en vitamine b12  (gelezen 3569 keer)

Krista1980

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Coeliakie en vitamine b12
« Gepost op: september 02, 2012, 11:57:37 »
Zijn er meer mensen die net als vitamine b12 te kort hebben/ hebben gehad?

Ik spuit mezelf twee keer per week en heb net de diagnose coeliakie gehad en vraag me af hoe dat gaat met de b12. Ga ik het beter opnemen als ik glutenschoon ben en mijn darmen hersteld zijn, zodat ik mss minder kan gaan spuiten?
Ik adem uit en komt tot rust,
Thuisgekomen in het nu.

sim-1

• Jr. Member
  • **
Re:Coeliakie en vitamine b12
« Reactie #1 Gepost op: september 02, 2012, 12:06:50 »
Ik heb begin maart de diagnose Coeliakie gekregen, vorige week kreeg ik ook te horen dat ik een B12 tekort heb. Heb nu 2 injecties gehad en het lijkt wel of ik me al wat beter begin te voelen..
Volgens de arts zat mijn waarde op de grens, 130pmol, maar als ik op internet lees, is dit toch wel behoorlijk laag.
Heb jij zelf leren spuiten van de huisarts?

Krista1980

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: september 02, 2012, 12:30:56 »
Ja, van de assistentie. Twee keer per week naar de huisarts gaan is wel heel lastig. Ook als die dicht is of ik met vakantie ben.

Ik spuit nu twee jaar zelf, twee keer per week in mijn been. De eerste keren zijn eng en pijnlijk, maar nu stelt het niets meer voor.

Is heerlijk dat je het zelf kan doen wanneer het uitkomt, hoewel ik wel op vaste moment spuit, zodat ik het niet vergeet.

Toen ik net begon merkte ik ook gelijk verschil, toen heel lang niks en na anderhalf jaar ging het echt merkbaar beter.
Ik adem uit en komt tot rust,
Thuisgekomen in het nu.

W

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: september 02, 2012, 12:54:24 »
Knap dat je jezelf spuit, doe ik je niet na.
Heb in het begin even veel nodig gehad, nu nod onderhoud in de 2maanden.

emsepems

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: september 02, 2012, 21:31:13 »
Ik heb ook een B12 tekort, en geef mezelf al een jaar of 3 injecties. in t begin iedere week en dat heb ik rustig uitgebouwd naar eens in de 4 weken.
de assistente heeft mij leren prikken, daarnaast ben ik ook ziekenverzorgster, dus ik gaf anderen wel eens injecties maar dat is echt anders dan mezelf spuiten.

Ik heb wel veel darmklachten, tarwe allergie maar (nog) niet de diagnose coeliakie

pientje67

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: september 11, 2012, 15:10:38 »
Ik heb ook al jaren een B12 tekort, toen ik zwanger was van de oudste bijna 23 jaar geleden was de waarde niet eens meer te meten. Een tijd injecties gehad en toen gestopt want de waarde was goed volgens de internist  :o Na 10 jaar en twee kinderen erbij, weer een enorm tekort.Nu blijvende injecties elke 3 weken gezet door mijn man. Ik heb ook een traagwerkende schildklier en een vit D tekort.

Ben zelf nu sinds 3 maand glutenvrij en voel mij veel beter. Heb een paar weken geleden weer gluten gegeten en voelde me knap beroerd, dus maar weer gestopt.

Wat het allemaal met mijn bloedwaardes gaat doen moet ik nog afwachten, over een tijdje weer even bloedprikken.

*Gadget*

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: oktober 09, 2012, 15:45:12 »
Ik injecteer sinds vorig jaar maart 1 keer per week.Nou ja ik...mijn man zet de injectie.Ik ben niet bang voor naalden maar ik kan er ook niet naar kijken als dat ding in mijn been verdwijnt. ;) Ik heb al eens geprobeerd om een dag te wachten maar dat bekomt me nog niet echt goed.Ik heb voor dat ik de diagnose coeliakie kreeg heel veel gelezen op het B12forum en daar heb ik echt heel veel aan gehad.Het kan jaren duren voor je tekort is aangevuld,maar ik heb wel begrepen dat wanneer je darmen weer zover genezen zijn dat ze normaal B12 kunnen opnemen de kans bestaat dat injecties minder en misschien helemaal niet meer nodig zijn.Zou dat even een feest zijn  :D
Sinds juni 2012 Glutenvrij/tarwezetmeelvrij en lactosevrij, dochter sinds augustus 2012 Glutenvrij.