Auteur Topic: Kruimels op het Kinderdagverblijf  (gelezen 1744 keer)

Zeeuwse Mama

• Jr. Member
  • **
Kruimels op het Kinderdagverblijf
« Gepost op: augustus 17, 2012, 09:18:45 »
Vanmorgen mijn zoontje weer gebracht naar het KDV.
De tafel vol met kruimels van ontbijtkoek.

Oh, daar heb ik het zo moeilijk mee.
Nou speelt hij nauwelijks aan die tafel, tenzij hij gaat tekenen.
Maar... ik ga met buikpijn naar huis.
Het is dat ik mijn handen vol had aan mijn andere zoontje,
anders had ik zelf een doekje gepakt en de boel schoon gemaakt.

Hoe pakken jullie dat aan, als jullie zoiets zien op een druk "breng moment"?
Ik weet dat ze erg hun best doen, maar ik wil er toch op terugkomen vanmiddag.

Mama van 2 jongens.
De oudste van 6 jaar heeft coeliakie en is sinds juli 2011 glutenvrij.

yvonnezet

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kruimels op het Kinderdagverblijf
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2012, 13:29:39 »
Eten ze dan niet met z'n allen tegelijk koek aan tafel???
Bij ons is binnenbrengen tot 9.15, half 10 aan tafel en met z'n allen en ontbijtkoek of cracker eten. Wij hadden ook een kindje met coeliakie op de groep die zat altijd op de hoek met naast haar een kindje dat groot genoeg is om niet te (veel) te kruimelen. Daarna allemaal gezichten poetsen met snoetenpoetsers en van tafel en gelijk de tafel schoonmaken en de grond vegen.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

Zeeuwse Mama

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: augustus 17, 2012, 13:40:08 »
Sommige kleintjes komen heel vroeg en mogen daar ook ontbijten.
Blijkbaar worden de tafels daarna niet schoongemaakt...

Mijn zoontje zat eerst in een peutergroep en daar werd inderdaad alleen gezamelijk gegeten, dat ging prima.
Maar de dag dat hij gaat is het nu erg rustig en dan doen ze alle groepen samen.
Wat ook betekent dat er vaak "onbekende" juffen zijn.

Ik heb het idee dat ik steeds moet navragen of ze alles wel weten.
Ik heb er helemaal geen goed gevoel bij.  :"
Mama van 2 jongens.

Sim

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: augustus 17, 2012, 20:41:37 »
Iets van zeggen de volgende keer. Gewoon heel rustig, dat je het heel moeilijk mee hebt. Het verleden kan je niet veranderen wel wat er in de toekomst gebeurd. Zo is het gewoon. Voor jezelf opkomen. Ik ben daar heel duidelijk en vriendelijk in. Vriendelijk doch zakelijk.

Een van onze leidsters zegt altijd tegen me: je bent zo duidelijk en komt voor jezelf op, maar het is wel vriendelijk. Ik houd daar van. En ja dat probeer ik ook. Het gaat om jou kind. Je moet het maar zo zien dat je een zakelijke overeenkomst met ze hebt. Je kunt er gerust iets van zeggen!!

Ik vind het trouwens ook raar dat er al kruimels liggen bij binnenkomst. Bij ons gaan ze nadat alle kindjes er zijn, gezamelijk aan tafel!
Succes :-)
Mama van Guusje (2007), zij heeft coeliakie. Op dieet sinds 1 augustus 2009. Mama van Jetske (2011) heeft DQ2.

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 18, 2012, 10:36:52 »
Dat is wel lastig dat ze daar ook mogen ontbijten, ik zou daar geen voorstander van zijn, maar ja dat is daar niet anders. Mogen ze daar ontbijten tot een bepaalde tijd?? Is het dan misschien een idee, als dat haalbaar is met je werk, om je zoontje na die tijd te brengen? Na die ontbijttijd moeten de leidster de tafel en vloer gewoon schoonmaken!! Zou een gesprek met de leidinggevende aanvragen en je gevoel erbij goed benoemen en dat na het ontbijt alles schoongemaakt moet worden zodat jouw zoontje niet ziek wordt. Is ook hun verantwoordelijkheid om weer een gezond kind aan jou mee te geven!! Net zoals ik altijd tegen de ouders zeg als ze hun kind komen ophalen en het heeft toevallig toch net gepoept... je levert je kind schoon af, dan krijg je het ook weer schoon mee terug dus ik verschoon!! Zij moet als leidinggevende de leidsters goed aansturen en op die manier hoef je niet alle leidsters steeds opnieuw aan te spreken.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

petraw

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2012, 10:56:06 »
Zonder coeliakie zou je toch ook willen dat de tafels kruimelvrij zijn? Net als thuis, zou ik denken. ;)

Zeeuwse Mama

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: augustus 18, 2012, 13:49:33 »
Bedankt voor jullie reacties.

Ik breng mijn zoontje al na het ontbijt, maar de tafels waren gewoon niet schoongemaakt.
Jammergenoeg waren de leidsters die er 's morgens waren, er 's middags niet.
Ik wil ze er graag persoonlijk (en inderdaad vriendelijk  ;)) over aanspreken.

Al die wisselende juffen is ook zo vervelend.
Ik heb het gevoel dat ze onvoldoende overleggen en dat ik beter met iedereen apart kan praten, anders komt het gewoon niet goed over lijkt het.

Mama van 2 jongens.

Bren

• Gold Member
    • basket white star
« Reactie #7 Gepost op: augustus 22, 2012, 10:42:58 »
Gewoon zeggen dat het niet kan ivm zijn intollerantie. (eventueel zeggen dat het hun probleem is als hij in namiddag lastig is en diarree krijgt)
Ivm de vervangsters en 'onbekende' juffen kan je vragen om in elk lokaal een papier met foto en info te hangen (tenzij je liever niet hebt dat ook andere ouders dit zien). Heeft school ons zelf voorgesteld en zijn wij (en andere ouders met allergenen-kindjes :)) mee akkoord gegaan. Alles om risico te verminderen.
Ook hebben bij ons ALLE juffen en begeleiders van opvang de uitleg en folders gekregen waarin staat dat kruimels een probleem zijn en moeten vermeden/opgekuisd worden.

Gewoon opkomen voor je zoontje. En ik ken het gevoel dat je het in persoon en zachtjes wil zeggen maar als dit niet genoeg blijkt dan moet het anders. Ik doe dat ook liever maar weet dat het erg moeilijk is om iedereen apart eens op en rustig moment te zien. Bij ons is er dan ook een speciaal info-moment ingelast de eerst keer voor iedereen tegelijk. 
Eind september 2011 werd bij ons jongste zoontje naast zijn kippenei-allergie ook coeliakie vastgesteld. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn mama die zelf sinds 2007 weet dat ze glutenvrij moet eten.
Groetjes uit BelgiŽ

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: augustus 22, 2012, 13:56:42 »
Nou zeg dat ze na het ontbijt niet schoonmaken, vind ik een kwalijke zaak, ook zonder een kind met allergie!!
Leidinggevende over aanspreken en anders het hoofdkantoor hierover bellen, althans zo gaat dat bij ons!