Auteur Topic: de start  (gelezen 5187 keer)

zoekende mama

• Sr. Member
de start
« Gepost op: augustus 05, 2012, 09:40:57 »
Hoe deden jullie kids het bij de start?

Onze zoon heeft netjes zijn pizza en wrap opgegeten, brood gaat echt niet en zijn rijstwafels laat hij zelfs staan.koekjes zijn het ook nog niet en soms een soepstengel.

Verder eet hij nu gelukkig fruit en avond eten dus ik maak me nog niet te veel zorgen over voedings tekorten.

Maar de dieetise is nog op vakantie en ik wil graag weten hoe we het beste om kunnen gaan met het feit dat hij dingen moet proberen maar niet wil en als het al geprobeerd is dan is het niet lekker!

Zelfs de pannenkoek wilde hij niet, gelukkig op heel speelse wijze er een paar happen in gekregen!

Annikka

• Gold Member
Re:de start
« Reactie #1 Gepost op: augustus 05, 2012, 10:09:03 »
Misschien gaan crackers of maiswafels beter. Of twee keer per dag warm eten als hij erg weinig gaat eten en warm eten wel goed lukt.
Pizza vindt hij wel lekker, mogelijk lust hij dan ook de bkb'tjes.

Sterkte jullie!
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: augustus 05, 2012, 10:38:41 »
Bedankt al voor deze twee nuttige antwoorden.

Belangrijke vraag wat zijn toch die bkbtjes haha ik kom het overal tegen maar heb echt geen idee :P

Mijn zoon is nu 2,5 trouwens

Normaal aten wij warme broodjes op zondag dat wilde we nu omzetten naar pannenkoeken maar t was eerlijk ge zegt ook niet echt lekker, beetje zwaar en stug.maar we zullen een ander merk proberen.hij had hem zelf belegt met aardbeien en later heb ik nog met een spelletje wat hapjes erin gekregen met stroop van papa zijn bord en op de bank hapte hij nog eenhapje.

Net heeft hij een pakje pindakaas met een soepstengel gegeten en zo doen we het maar een beetje.

Hij is ook zeer argwanend naar al het eten, maar dat waren we al gewend van hem

Op dit moment eten we met hem mee behalve het brood om hem niet een nog vervelender gevoel te geven dat hij zijn lekkere koekjes niet meer mag terwijl wij die wel eten.als we alternatieven hebben dan komt dat vanzelf wel weer.

Hij zat al een een koemelkvrij dieet dus dat is nog even extra lastig, hopelijk kan hij dat straks gewoon verdragen maar nu ga ik dat nog niet proberen.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #3 Gepost op: augustus 05, 2012, 11:30:40 »
Wat voor pannenkoeken heb je dan gekocht? Die Piadina van Schšr? Ik kan me voorstellen dat ie dat niet zo lekker vindt. Die zijn ook niet echt bedoeld als pannenkoeken.
Pannenkoeken kun je veel beter zelf bakken. Dan gebruik je bv. sojamelk of half kokosmelk/half water ipv gewone melk.
Ik vries ze gewoon in. Ik rol de pannenkoek op en dan in het plastic en zo stop ik ze in de vriezer.

Warme broodjes zou je natuurlijk ook gewoon nog kunnen blijven doen.
Bij www.glutenvrijemarkt.com kun je een heleboel bestellen (en die zijn natuurlijk ook bij andere winkels berkrijgbaar).
Hieronder een link en als je die aanklikt dan krijg je brood en broodjes te zien:
http://www.glutenvrijemarkt.com/brood-broodvervangers/brood-kleine-broodjes/where/limit/all.html
Rechts in beeld zit een filter, daar kun je melk/lactose aanvinken en evt. ook tarwezetmeelvrij.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 05, 2012, 11:55:54 »
Snoezepoes we hadden uit de supermarkt een pak mix gekocht van het merk damhert nutrition.rook erg lekker maar meer geschikt voor de wafels denk ik.wel met de kokos melk die je beschreef.

Ik zal eens een recept gaan proberen.

Ik had broodjes van schar bon martin, maar nee niet lekker.ik blijf proberen hoor.

En ik had inderdaad een bestelling gedaan bij die webschop en kaiserbroodjes besteld maar het was nog niet binnen.en wij vonden het handiger om even te wennen met en de tarwe aan tafel en het glutenvrije om het dan relax aan tafel te houden en glutenvrije pannenkoekrn etc te gaan eten.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: augustus 05, 2012, 16:21:47 »

Belangrijke vraag wat zijn toch die bkbtjes haha ik kom het overal tegen maar heb echt geen idee :P

BKB zijn Brazilliaanse Kaas Broodjes het recept staat in het archief en in livaad onder kokspraad
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: augustus 05, 2012, 16:48:27 »
Als je pannenkoeken wilt bakken met sojamelk is het lekkerder om half sojamelk half water te doen. Dan worden de pannenkoeken veel minder zwaar.
Ik maak pannenkoeken met een mix van rijstmeel, kleeftrijstmeel, evt nog een beetje boekweitmeel (gaan de pannenkoeken een beetje naar poffertjes smaken), wijnsteenbakpoeder, zout en evt wat suiker.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Bren

• Gold Member
    • basket white star
« Reactie #7 Gepost op: augustus 06, 2012, 11:02:23 »
Hier is het enige dat van in het begin goed gaat en altijd goed gaat zelf gemaakte boterhammen.
Als hij mag kiezen is het altijd dat.
Speculaas en anders koekjes ook.
Eind september 2011 werd bij ons jongste zoontje naast zijn kippenei-allergie ook coeliakie vastgesteld. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn mama die zelf sinds 2007 weet dat ze glutenvrij moet eten.
Groetjes uit BelgiŽ

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: augustus 06, 2012, 12:57:24 »
Hier is het enige dat van in het begin goed gaat en altijd goed gaat zelf gemaakte boterhammen.
Als hij mag kiezen is het altijd dat.
Speculaas en anders koekjes ook.

Welk brood maak jij dan?

We hebben vanmiddag drie soorten broodjes geprobeert en hij werd er gewoon boos om, niks was lekker.en ik gaf hem gelijk want hij had gelijk!

Die bkbtjes zien er heerlijk uit, maar nu zit hij zijn hele leven al koemelk vrij.de laatste keer dat we dat probeerden ging het een dag super maar na twee dagen wilde hij niks Meer eten en werd heel argwanend naar eten.misschien lag dit allemaal aan de gluten en kan hij wel kaas eten maar ik weet niet of het verstandig is om dat te doen.

Zo lastig dat we zo laat pas bij de ka terug kunnen komen....ze waren bij t biopt een afspraak vergeten te plannen, grrrr.

Vanmiddag gaan we van het pannenkoeken deeg wafels maken hopelijk vind hij dat lekker,

We hebben vanmorgen ook allerlei nieuwe dingen gekocht samen en hij proeft alles maar dan houd t weer op.ik blijf nu toch maar steeds t zelfde voorschotelen want de langevinger bv waren echt prima.

Bren

• Gold Member
    • basket white star
« Reactie #9 Gepost op: augustus 06, 2012, 13:19:01 »
Marek eet volgend brood supergraag.

Ik doe in de broodmachine volgende ingrediŽnten altijd in deze volgorde:

375gr bloem (No gluten 1/3 met vezels en 2/3 wit)
630 ml bruis water (kamertemperatuur)
60 gr vloeibare boter
3/4 kofielepel suiker (ik gebruik maatschepjes)
1/2 koffielepel zout

dan neem ik 75 ml water en doe er 1/2 koffielepel fiberhusk in en 9 gr droge gist. Roer ik beetje en doe dit in de machine.

Ik gebruik standaardprogramma voor brood van 1200 gr met medium korst. Programma duurt 3,5u
Kan ook op snel programma maar dan is het net iets minder gerezen.

Als je kleiner machine hebt, best alles voor 500gr bloem ipv 750 gr berekenen.
Eind september 2011 werd bij ons jongste zoontje naast zijn kippenei-allergie ook coeliakie vastgesteld. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn mama die zelf sinds 2007 weet dat ze glutenvrij moet eten.
Groetjes uit BelgiŽ

Dance

• Full Member
« Reactie #10 Gepost op: augustus 06, 2012, 13:22:01 »
Denk voorbij de broodgerechten. Ik vond ook alle broodjes en boterhammen vies toen ik net glutenvrij moest gaan eten.
Waarom niet 2 keer warm eten? gebonden soepje met soepstengels?  fruitshakes, taco of wraps met beleg, worteltjes, eitje, rolletje vlees, appelmoes, fruithapje, kroepoekjes etc.

kijk ook eens hier:
http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=19209.0

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: augustus 06, 2012, 13:41:49 »
Ik doe hard mijn best om voorbij dat stomme brood te denken envanaf morgen krijgt hij ook in de middag warm want dat gaat nog goed.

Maar omdat hij geen melk kon steeds is het wel lastig anders kreeg hij cornflakes ofzo.

Vanmiddag heeft hij augurk met boterhammen worst op haha.

Oef is wel wennen hoor.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: augustus 06, 2012, 13:43:05 »
Marek eet volgend brood supergraag.

Ik doe in de broodmachine volgende ingrediŽnten altijd in deze volgorde:

630 ml bruis water (kamertemperatuur)
60 gr vloeibare boter
3/4 kofielepel suiker (ik gebruik maatschepjes)
1/2 koffielepel zout

dan neem ik 75 ml water en doe er 1/2 koffielepel fiberhusk in en 9 gr droge gist. Roer ik beetje en doe dit in de machine.

Ik gebruik standaardprogramma voor brood van 1200 gr met medium korst. Programma duurt 3,5u
Kan ook op snel programma maar dan is het net iets minder gerezen.

Als je kleiner machine hebt, best alles voor 500gr bloem ipv 750 gr berekenen.

Ik zal er binnenkort nog n poging aan wagen!

Bren

• Gold Member
    • basket white star
« Reactie #13 Gepost op: augustus 06, 2012, 13:46:35 »
cornflakes zonder melk eten ze hier als tussendoortje ook wel hoor. In het begin lieten wij 'alles' toe ook al is het niet zo gezond. Zolang ze eten is het belangrijkste.

Wat we ook soms doen is de boterhammen met veel boter bakken (deed mijn grootmoeder ook altijd). Is lekker zoet, wel super vettig maar voor een keer mag dat wel ;-)

Kan ook zijn dat hij nog veel dingen niet wil eten uit slechte herinneringen. Is bij ons met spaghetti bolognese en  bruin brood. Daarvan kan ik hem niet overtuigen dat hij van de GV variant geen buikpijn zal hebben.

Ik zou zeggen, kom eens langs om er van te proeven, maarja is beetje ver naar belgiŽ hť ;)
Groetjes uit BelgiŽ

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: augustus 06, 2012, 14:03:42 »
Nou via via heb ik nu een telefoon nummer van iemand met twee meiden die geen gluten mogen dus die ga ik heel brutaal van de week bellen in de hoop dat ik nog eens wat kan leren :P.gelukkig schijnen het erg gastvrije mensen te zijn dus dat zit wel goed.zo niet dan ga ik nog van je uitnodiging gebruik maken hoor!

Alles zelf uitvogelen is niet alles en nog erg duur ook.

Brood wat ik nu heb zal ik morgen vroeg eens in boterbakken met wat suiker en misschien kaneel.
Soort wentelteefje zonder ei, want ei heeft hij gister pas voor het eerst gegeten omdat we ook daarvan dachten dat hij last kreeg, nu moeten we dat ook nog opnieuw uitzoeken.

Zo kom ik ook op iets wat ik laatst op tv zag.natte rijst met boter suiker en kaneel.misschien vind hij dat lekker!