Auteur Topic: Glutenvrij mag niet meer op het etiket staan (behalve dieetproducten)  (gelezen 5108 keer)

Tof-feetje

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Jose
Re:Glutenvrij mag niet meer op het etiket staan (behalve dieetproducten)
« Reactie #15 Gepost op: september 25, 2012, 21:45:57 »
beetje vreemd dit,
glutenvrije supermarkt producten mogen niet glutenvrij genoemd worden, en producten met tarwezetmeel wel omdat de fabrikant die ze maakt dat alleen voor mensen met een glutenvrij dieet doet.

Ik hoop dat dit niet word doorgevoerd.
Al bijna mijn hele leven glutenvrij.

Diuz

• Full Member
« Reactie #16 Gepost op: september 26, 2012, 11:24:39 »
Nou ik er over na denk valt het wel mee denk ik. Er komen toch betere allergie info's op het artikel te staan? Dan kun je ook in 1 oog opslag zien het gv is

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #17 Gepost op: september 26, 2012, 11:50:22 »
Dat geldt voor allergenen die als ingredient worden gebruikt. Maar niet voor besmetting. En dat kan aardig oplopen. Mijn zoontje wordt bv. ziek van hagelslag van AH. Daar zit 5 ppm gluten in (onderzoek van de VWA). Hij is extreem gevoelig. Ook volgens onderzoek begint de gevoeligheid voor gluten al bij 1 ppm. Maar zijn er ook mensen die pas ziek worden bij een grotere hoeveelheid.

Ik heb niets aan de huidige etikettering. Want dan zijn wij om de haverklap ziek. Bovendien kun je ook niet zien hoeveel gluten je binnenkrijgt door 'stapeling". Want snoepjes bv. bevatten glucose van tarwe in veel gevallen. Maar deze glucose is vaak besmet met gluten. En daarom bevatten veel snoepjes te veel gluten. Dat is geen ingredient. Dat komt door besmetting. Maar je kunt niet aan het etiket zien hoeveel gluten er nu precies in zit. En dan kun je dus ook geen goede afweging maken hoeveel je ervan eet. 1 snoepje zal nog wel loslopen. Maar als je er veel trek in hebt, wil je misschien wel meer snoepjes eten. En dan kom je op gevaarlijke hoeveelheden. Vooral als je verspreid over de dag nog meer dingen met kleine beetjes gluten eet, zoals vleeswaren, soep, toetjes, limonade etc. Je weet nu dus eigenlijk niet waar je aan toe bent.

Mijn zoontje is vandaag weer eens thuis van school, omdat hij ziek is. Gisteren sla gegeten, ik had weinig tijd... dus tegen mijn gewoonte in, kant-en-klare producten gebruikt: naast gekookte aardappels en rosbieflapjes: een zakje veldsla, blokjes feta, Calve zakje caesar dressing, tomaten, komkommer.... zoek de fout. Uit school niets gegeten en na het eten zoals elke dag een zelfgemaakt ijsje (slagroom en suiker). 's Avonds kreeg Tom buikpijn, ik gaf hem paracetamol. 's Morgens nog steeds buikpijn, hij ligt nu op de bank tv te kijken en kan niet naar school. Zelf ben ik moe, ik kon gisteren niet inslapen van de kou (vesten en bedsokken aan in bed, ook al had ik nog gesport), ik werd wakker met jeuk, mijn ontlasting bleef deels drijven.... dus voldoende "bewijs" voor een glutenfout, al weet ik de bron nog niet..... en zo modderen wij de dagen door...  
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #18 Gepost op: september 26, 2012, 16:11:15 »
Ik blijf ook altijd lezen, en nu  helemaal weer......
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

Diuz

• Full Member
« Reactie #19 Gepost op: september 26, 2012, 16:11:42 »
Dat is in jullie geval dan wel heel moeilijk. Hier gelukkig niet zo erg. Jennifer eet gewoon glutenvrij gemaakt zoals in damhert of balviten, maar ik neem geen produkten met tarwezetmeel mee.

Ik denk alleen wel dat ze de ppm waardes er niet op gaan zetten al zou het heel veel beter zijn. Er zijn nl teveel ziekten/overgevoeligheden om alles uitgebreid op teschrijven.

Volgens mij kunnen we niks anders doen dan afwachten :s

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #20 Gepost op: september 29, 2012, 18:44:17 »
Ik las in een magazine van de Jumbo dat het gewoon bij de allergenen informatie komt te staan :?
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.