Auteur Topic: italianen testen pasta (met recept om glutenvrije pasta te maken)  (gelezen 10115 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Italianen testen pasta

ItaliŽ en pasta, die twee zaken horen onlosmakelijk bij elkaar. Geen wonder dat Italiaanse onderzoekers op het idee kwamen om te testen of glutenvrije pasta net zo goed en lekker is als gewone pasta. De onderzoekers nodigden 20 gezonde studenten uit om een bord glutenvrije tagliatelli te eten en een week later een bord gewone tagliatelli. Over de pasta ging een simpele tomatensaus. Aan de studenten werd gevraagd de pasta te beoordelen. Ook werd gekeken hoe de pasta werd verteerd.

Uitkomst
En het resultaat? De studenten vonden de twee soorten pasta even lekker. Opvallend genoeg werd de textuur van de glutenvrije pasta beter beoordeeld dan de gewone pasta. Minpuntje van de glutenvrije pasta was, dat deze niet zo goed vulde: de studenten hadden een minder verzadigd gevoel. Uit aanvullend onderzoek bleek dat de glutenvrije pasta door het lichaam wel beter verteerd wordt dan gewone pasta. Alle reden dus om glutenvrije pasta regelmatig op het menu te zetten, vinden de onderzoekers. Het ging trouwens niet om een willekeurige glutenvrije pasta uit de winkel. De pasta was ďhome-madeĒ en dat was nou juist het bijzondere. Zelfgemaakte pasta is relatief goedkoop, makkelijk te maken en ook lang houdbaar, tot wel twee maanden. Ook voor mensen in arme gebieden of landen waar weinig glutenvrije producten te koop zijn, kan deze pasta een uitkomst zijn, schrijven de onderzoekers.

Recept
Ze geven voor liefhebbers hun recept prijs. Hier komt-ie dan (voor 1 kilo verse pasta):
Doe de volgende ingrediŽnten bij elkaar:
-   350 g. kleefrijstmeel (toko)
-   150 g. maismeel
-   150 g. aardappelmeel
-   420 g. eieren (8 stuks)
Kneed alles gedurende 5 minuten grondig met de hand door elkaar. Doe het deeg door een goedkope pasta-snijmachine of snij de pasta met een mes tot tagliatelle of andere pastavormen. Laat de pasta een nachtje drogen op kamertemperatuur. Als je een gedeelte niet gebruikt, stop dit dan in de koelkast, het is twee maanden houdbaar. Breng water met zout aan de kook, doe de pasta erin en kook het al dente (hoe lang dat duurt staat er helaas niet bij). Het is alles bij elkaar 35 tot 45 minuten werk. En na het kokkerellen: aan tafel!

Bron: Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, Vol. 32, no.1, januari 2001
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re:italianen testen pasta (met recept om glutenvrije pasta te maken)
« Reactie #1 Gepost op: juni 18, 2012, 11:59:31 »
Versgemaakte pasta hoeft meestal maar een paar minuten (denk aan 2 tot 4) te koken.
Het is een kwestie van even proeven. :)
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #2 Gepost op: juni 18, 2012, 20:46:38 »
Dat klinkt goed! Ga ik binnenkort uitproberen!
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Zeeuwse Mama

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: juli 30, 2012, 14:21:07 »
Vorige week met dit recept zelf lasagnebladen gemaakt.
Het resultaat:
Echt heerlijke lasagna!

En het was heel makkelijk en snel gemaakt.
Ik heb een vierde van de hoeveelhied gebruikt en had nog wat bladen over.

Wie weet hoe je deze bladen het beste kunt drogen en bewaren?
Drogen in een theedoek bijvoorbeeld?

Mama van 2 jongens.
De oudste van 6 jaar heeft coeliakie en is sinds juli 2011 glutenvrij.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: juli 30, 2012, 17:19:55 »
Wat leuk! Ik overweeg ook een pastamachine te kopen (ben bijna jarig), heb jij die ook? :? Volgens het artikel kun je het restant in de koelkast 2 maanden bewaren. Ik weet niet hoe dat zit als het al gekookt is.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Renate48

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: juli 30, 2012, 17:53:41 »
He wat leuk, kan ik eindelijk mijn pastamachine aan het werk zetten. Ik heb nog een zak speciaal pastameel van Querfood, maar daar staat wel een recept op. Kan ik het nu vergelijken..
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

Zeeuwse Mama

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: juli 30, 2012, 20:23:26 »
Ik heb het gewoon met de deegroller gedaan.
Ik heb geen pastamachine maar ik wilde het graag proberen.

Voor lasagnebladen is een deegroller goed te doen.
Voor andere pastasoorten denk ik niet.

Ik was verbaasd over hoe eenvoudig en lekker het was.
Dit ga ik zeker vaker maken!
Mama van 2 jongens.
De oudste van 6 jaar heeft coeliakie en is sinds juli 2011 glutenvrij.

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #7 Gepost op: augustus 06, 2012, 12:27:29 »
Ik heb het ook gemaakt. Maar het viel tegen...
Kreeg het (met de deegroller) niet dun genoeg. En vond het moeilijk bewerkbaar. Sowieso is een kilo kneden te veel. En het scheurde snel. En de smaak, ach...

Ik heb er voor 2 keer tagiatelle van gemaakt (voor 3 personen) en voor 1 keer lasagne. Vanavond de 2e keer. Ben benieuwd of het met andere saus wel lekker is.
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Lirio

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: augustus 08, 2012, 13:35:58 »
Ik heb op een kookcursus eens zelf glutenvrije pasta gemaakt. Maar ik vind het de moeite niet waard. Vind de gekochte pasta eigenlijk lekkerder en is ook veel gemakkelijker.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #9 Gepost op: augustus 09, 2012, 11:54:10 »
De tweede keer was de pasta wel heel lekker.
Maar nog steeds de moeite van het zelf maken niet waard...