Auteur Topic: Hoe erg is een dieetfout eigenlijk?  (gelezen 1186 keer)

Martin71

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
Hoe erg is een dieetfout eigenlijk?
« Gepost op: juni 08, 2012, 21:09:15 »
afgelopen week heb ik na 8 weken strikt GV en LV regime mijn eerste dieetfout gehad. Waarschijnlijk heb ik in een lunchroom in plaats van een GV broodje toch een glutenvol broodje gegeten. Hij smaakte to good to be true (heb er wel van genoten  :"). Heb er een dag last van gehad maar ben daarna aardig hersteld. Ik heb nooit echt hele heftige reacties gehad in mijn glutenvolle leven (daardoor helaas erg laat mijn diagnose gehad). Wat ik me afvraag is wat de impact is van een dergelijke dieetfout op de dunne darm (los van de buikklachten en andere effecten als kramp). Ben ik nu weer terug bij af d.w.z. heb ik nu 2 maanden dieet verpest met 1 broodje of valt dit mee?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:Hoe erg is een dieetfout eigenlijk?
« Reactie #1 Gepost op: juni 08, 2012, 22:02:21 »
Tja, als we dat eens wisten.... Maar ter geruststelling: iedereen maakt wel eens een foutje. Dat hoort er nu eenmaal bij, vooral het eerste jaar, als je aan het dieet moet wennen en leert omgaan met diverse situaties. Dus je kunt het niet helemaal voorkomen. Als je met regelmaat zo'n fout maakt, zullen je darmen niet herstellen. Je loopt dan ook kans op andere ziektes. Dat is uitgebreid onderzocht. Maar van een enkele keer hoef je niet wakker te liggen. Sterker nog, je leert ervan hoe je lichaam reageert. En dat kan wel handig zijn, want dan kun je het in de toekomst wellicht herkennen. Ook zijn er veel mensen die na verloop van tijd gevoeliger reageren op gluten. Misschien als je over een jaar een verkeerd broodje eet, dat je dan op je kop staat... wie zal het zeggen.

Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.