Auteur Topic: Huisarts  (gelezen 24920 keer)

llaura

• Newbie
  • *
Re:Huisarts
« Reactie #105 Gepost op: augustus 10, 2012, 14:29:37 »
bedankt weer voor de tips, Ben.

toen ik op saccariden googlede kwam ik deze pagina tegen, met weer een net iets anders lijstje...

http://www.fonteine.com/darmen_dieet.html

en hoe zit het eigenlijk met zaden, die zie ik nergens op de lijst

bennl1

• Full Member
  • Geslacht: Man
« Reactie #106 Gepost op: augustus 10, 2012, 15:58:41 »
toen ik op saccariden googlede kwam ik deze pagina tegen, met weer een net iets anders lijstje...
http://www.fonteine.com/darmen_dieet.html

en hoe zit het eigenlijk met zaden, die zie ik nergens op de lijst

Ja, zo heeft elke leer weer zijn eigen lijst, ieder wil zich natuurlijk onderscheiden.
Ik houd het bij de theorie van het SCD zoals beschreven in het boek "Breaking the vicious cycle" van Elaine Gottschall. Zij was volgens mij de eerste en andere theorieŽn zijn afgeleiden daarvan. Alleen vanwege mijn zuivel intolerantie, heb ik het met Paleo gecombineerd.

Elaine beschrijft dat poly-sacchariden eerst door bacteriŽn omgezet moeten worden voordat het lichaam ze op kan nemen. Vandaar het weglaten ervan.

Zaden, niet zijnde granen, zijn wel Paleo, maar niet SCD. De lijst van www.pecanbread.com geeft uitsluitsel.

Dat Fontaine zoín voorstander is van ongepelde rijst, ontgaat me helemaal. Rijstevlies is nogal rijk aan arsenicum en bestrijdingsmiddelen. Niet voor niets dat in zuidoost AziŽ rijst van oudsher gepeld wordt.
gv sinds diagnose april 2012
Happy to be fully "Thaid"-up by now :)

Annikka

• Gold Member
« Reactie #107 Gepost op: augustus 10, 2012, 17:10:40 »
Dat Fontaine zoín voorstander is van ongepelde rijst, ontgaat me helemaal. Rijstevlies is nogal rijk aan arsenicum en bestrijdingsmiddelen. Niet voor niets dat in zuidoost AziŽ rijst van oudsher gepeld wordt.

Interessant, heb je daar een bron van? Daar wil ik graag meer van weten.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

bennl1

• Full Member
« Reactie #108 Gepost op: augustus 10, 2012, 17:52:44 »
Interessant, heb je daar een bron van? Daar wil ik graag meer van weten.
We gaan nu wel heel erg off-topic, maar goed

onder vele andere:
http://www.newscientist.com/article/dn14592-superfood-rice-bran-contains-arsenic.html

kwestie van even googlen op: rice arsenic

llaura

• Newbie
  • *
« Reactie #109 Gepost op: augustus 12, 2012, 16:45:03 »
Ja, zo heeft elke leer weer zijn eigen lijst, ieder wil zich natuurlijk onderscheiden.
Ik houd het bij de theorie van het SCD zoals beschreven in het boek "Breaking the vicious cycle" van Elaine Gottschall. Zij was volgens mij de eerste en andere theorieŽn zijn afgeleiden daarvan. Alleen vanwege mijn zuivel intolerantie, heb ik het met Paleo gecombineerd.

Elaine beschrijft dat poly-sacchariden eerst door bacteriŽn omgezet moeten worden voordat het lichaam ze op kan nemen. Vandaar het weglaten ervan.

Zaden, niet zijnde granen, zijn wel Paleo, maar niet SCD. De lijst van www.pecanbread.com geeft uitsluitsel.

Nog even een paar vraagjes.

Nadat je van de Blastocystis af was, hou je je minder strikt aan het SCDiet?
Je eet nu wel soja (tamari, tofu)? (zag ik in een ander bericht)

Je hebt nu helemaal geen klachten meer, alleen als je toch een keer gluten eet?

De glutenintolerantie is bij jou ontdekt tegelijkertijd met Blastocystis of pas Nadat je van de Blastocystis af was?
Ik vraag me af of als ik van de Blast. af ben (hopelijk) , kans heb een glutenintolerantie ontwikkeld te hebben.
Ik heb gelezen dat glutenintolerantie soms het gevolg kan zijn van een infectie met parasieten of bacterieen.

Dank je.
Fijn weekend

bennl1

• Full Member
« Reactie #110 Gepost op: augustus 12, 2012, 19:08:45 »
Nadat je van de Blastocystis af was, hou je je minder strikt aan het SCDiet?
Je eet nu wel soja (tamari, tofu)? (zag ik in een ander bericht)
Toen ik van de parasiet af was, ben ik nog wel doorgegaan met het dieet omdat ik me er zo wel bij voelde. Maar i.v.m. de glutenbelasting kon het al niet meer volledig. Ten tijde van mijn coeliakie-diagnose was ik zo mager, dat ik met het dieet moest stoppen.
Nu eet ik weer gewoon, maar natuurlijk wel gluten- en zuivel- vrij

Je hebt nu helemaal geen klachten meer, alleen als je toch een keer gluten eet?
Inderdaad, geen klachten meer zolang ik maar glutenvrij blijf.

De glutenintolerantie is bij jou ontdekt tegelijkertijd met Blastocystis of pas Nadat je van de Blastocystis af was?
Ik vraag me af of als ik van de Blast. af ben (hopelijk) , kans heb een glutenintolerantie ontwikkeld te hebben.
Ik heb gelezen dat glutenintolerantie soms het gevolg kan zijn van een infectie met parasieten of bacterieen.
Nu ik de diagnose coeliakie heb, terugkijkend, kan ik zeggen dat ik zo'n baby was die "er overheen is gegroeid". Het is duidelijk dat het om een hele reeks verschijnselen gaat over vele jaren heen. De parasiet daarentegen is een tijdelijk eenmalig incident van de laatste tijd, heeft echt niet tot mijn coeliakie geleid. Wel hebben de zwakkere darmen door de coeliakie, het de parasiet extra gemakkelijk gemaakt. Technisch is het wel zo dat de parasiet een paar maanden eerder gevonden is dan mijn coeliakie, maar de coeliakie is ouder.

gr en sterkte
Ben

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #111 Gepost op: augustus 15, 2012, 07:45:04 »
Ondanks alles geen coeliakie .

Er word nog overleg gepleegt met het radbout en vrijdag hebben we weer contact want ik wil weten hoe het dan zit met zijn kapotte darmen.en heb hier ooit gelezen over n kleuring van het biot dus dat ga ik vragen.

Voor nu staat er dus glutenovergevoeligheid op zijn blaadje maar ik weet niet goed wat ik hiermee moet, accepteren waarschijnlijk in de hoop dat t dieet genoeg effect laat zien zodat we rust krijgen. :roll:

Voor mijn dochter word ook een afspraak bij de mld gemaakt.al zei die dat voor nu nog steeds vanuit word gegaan dat gluten niet door bv geven word.

Nou ik sta op het punt een tijdje het hele huis glutenvrij te maken in de hoop dat het helpt :P

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #112 Gepost op: augustus 15, 2012, 12:09:53 »
Nou, veel verder ben je nog niet, dus. Hoe kan het dat ze eerst zeiden dat zijn darmen vlak waren? Zie je al wat vooruitgang met glutenvrij eten, daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Borstvoeding is "glutenvrij" dat wil zeggen dat er een miniem beetje gluten in zit, ver onder 20 ppm maar wel meer dan 0 ppm. Bij moeders die meedoen aan het PreventCD onderzoek is een beetje borstvoeding geanalyseerd om het glutengehalte te bepalen. Dus het hangt af van je definitie van gluten. Er zit een ieniemienie beetje gluten in borstvoeding. Dat is juist erg fijn, want als je borstvoeding geeft went je kind dus alvast een beetje aan gluten. De darmen van een baby vormen zich aan de hand van wat er binnenkomt. En het idee is dat het geven van borstvoeding je kind beschermt tegen het ontwikkelen van coeliakie later, zodat je kind er klaar voor is als het op wat oudere leeftijd gluten binnenkrijgt via pap en brood. (Je arts mag verder informeren bij het LUMC waar het Prevent CD onderzoek loopt.)

Ik las pas een ander onderzoek dat 1 op de 5 kinderen buikpijn heeft, of klachten als overgeven en diarree, het komt dus heel veel voor! Maar lang niet altijd is coeliakie de oorzaak....  erg lastig, hoor, als je zo in het ongewisse blijft. :s
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Ing79

• Jr. Member
  • **
« Reactie #113 Gepost op: augustus 16, 2012, 12:14:02 »
hey,

ja hetzelfde verhaal dus als bij onze dochter. Al hebben ze bij haar dus geen darmonderzoek gedaan.
Ik heb je toen al gezegd. Ik zou idd gewoon door gaan met het dieet. Mijn dochter is er echt gigantisch van opgeknapt.

Het was bij haar een combi van verschillende dingen: - die parasiet en die extreem lage igA waarde.
Bij zo'n lage igA heb je al hele gevoelige darmen en ben je vatbaar voor elk virusje etc.
Door het glutenvrije dieet, zijn haar darmen weer gezond. Ze ziet er nu gezond uit en ze is veel actiever.

Dus ik zou idd gewoon lekker doorgaan met het hele gezin. succes

Smurf78

• Jr. Member
  • **
« Reactie #114 Gepost op: augustus 24, 2012, 10:07:33 »
Hier hetzelfde. Y.u.r.i heeft ook ontstekingen in zijn darmen (marsh 1) maar geen vlokkenatrofie. Dus ook de diagnose glutensensitief. Wel met de kanttekening dat hij in de risicogroep zit om alsnog coeliaki te ontwikkelen.

Wij moeten de komende 3 jr op dieet, en elk jaar controle bij de MLD arts. Over 3 jr gaan we weer de molen in incl biopt.

Dus ik zou gewoon doorgaan/starten met het dieet, zeker als hij opknapt.
Je kunt ook echt ziek worden van gluten zonder dat het coeliaki is. Glutensensitiviteit is sinds enige tijd officieel medisch erkend.

Zoonlief (2005) DQ2.5 positief, antistoffen tot nu toe altijd negatief, wel positieve eliminatie-provocatie test met gluten. Uitslag biopt april 2012 : Marsh 1. Voor nu glutensensitief. 14-7-2015 biopt genomen na glutenbelasting. Over 2 weken de uitslag. Spannend!

Zelf: PDS + chronisch B12 tekort