Auteur Topic: Wel of niet?  (gelezen 2955 keer)

missmimmy

• Jr. Member
  • **
Wel of niet?
« Gepost op: mei 14, 2012, 12:37:28 »
Toen ik een paar maanden geleden met het dieet begon raadde mijn diëtist mij aan om ook lactosebeperkt te gaan eten. Mijn vorige internist was namelijk heel vaag over of ik nu wel of niet lactoseintolerantie had (had zo'n test gedaan). Inmiddels heb ik, na veel pijn en moeite, mijn dossier uit het ziekenhuis gekregen en aan mijn huidige internist voorgelegd. Hij heeft naar de resultaten van de test gekeken en ik blijk géén lactose intolerantie te hebben, in elk geval niet aantoonbaar. Inmiddels ben ik wel helemaal lactosevrij gaan eten want ik merkte dat de beetjes die ik nog wel binnen kreeg (yoghurt, pesto etc.) niet goed vielen. Heb sindsdien ook nog maar heel weinig last van m'n maag. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Geen aantoonbare intolerantie maar in de praktijk dus wel? De internist zei dat het misschien andere ingrediënten zijn die ook in lactosebevattende producten zitten maar ik zou dan niet weten welke dat zijn :S Ik dacht zelf dat het misschien eerder komt omdat m'n darmen natuurlijk nog 'kapot' zijn en sowieso al snel van slag zijn. Het schijnt na een aantal maanden sowieso weer over te kunnen gaan toch?

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re:Wel of niet?
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2012, 12:54:16 »
Dat heb je goed gedacht. Door je beschadigde darmen kan je gewoon tijdelijk lactose minder goed verdragen.
Gebruikelijk is om na 6 maanden glutenvrij en lactosevrij dieet weer langzaam lactose te introduceren.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2012, 17:57:32 »
De lactosetest is niet 100% accuraat zover ik weet, dus zou kunnen dat je een vals negatief uitslag hebt gehad.

Of zou het kunnen dat je niet tegen koemelkeiwit kan, dat zit natuurlijk ook in melkproducten? Ook vaak niet aantoonbaar in testen...

In ieder geval kan je nu het beste melkproducten vermijden gezien dat je zelf merkt dat je er last van hebt. En dan na een aantal maanden een keertje proberen en kijken wat er gebeurt. Als het nog steeds niet goed gaat, dan weer wachten.  ;)
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

missmimmy

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2012, 08:02:51 »
Ik denk niet dat het koemelkeiwit is. Ik eet ook gewoon lactosevrije yoghurt en gebruik lactosevrije melk enzo en daar zitten wel gewoon echte melk in. Ook in andere lactosevrije producten zit vaak wel melk, maar dan geen lactose. En daar heb ik geen last van.
Waarmee zou ik kunnen beginnen na zes maanden?? Lijkt mij niet verstandig om gelijk een bak roomijs naar binnen te gaan werken ofzo. Dacht om gewoon weer rustig te gaan beginnen met de gewone yoghurt en als dat goed gaat misschien iets waar het één van de ingrediënten is (dus niet gelijk roomboter of pak melk). Is dat verstandig??

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2012, 12:11:25 »
Ja dat lijkt mij een goed plan. En het klinkt inderdaad als gewoon lactoseintolerantie als je lactosevrije producten wel goed verdraagd. Gelukkig zijn er steeds meer dingen lactosevrij te krijgen.

Roomboter zit trouwens heel weinig lactose in. Omdat het toch vooral vet is.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

missmimmy

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2012, 14:28:01 »
Echt waar? Weinig lactose in roomboter?? Ik had echt vreselijke last nadat ik kruidroomboter had gegeten. Zit in 'room'dingen sowieso minder lactose? (zoals in roomijs, slagroom) En gewone boter? Ik koop nu van apro soya maar gewone boter zou al stuk goedkoper zijn als ik dat kon gebruiken.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2012, 15:02:15 »
Roomboter is eigenlijk een onzin naam omdat echte boter altijd van room gemaakt wordt. Alleen Nederlanders noemen ook margarine "boter" en om echte boter van margarine te scheiden wordt het roomboter genoemd.

Er zit in roomboter ongeveer 1 gr koolhydraten (vooral lactose dus) per 100gr. Dat is weinig maar misschien voor nu nog teveel voor jou. Bovendien kan het zijn dat de kruidenboter nog iets aan toegevoegd was, of was het alleen roomboter&kruiden?

Veel margarines bevatten melkbestanddelen om ze boteriger te laten smaken en dan kan er lactose in zitten. Moet je de ingredienten lezen. Maar er zijn wel een paar die lactosevrij zijn en niet zo duur.

In "room" dingen zit niet minder lactose per se. Als je op de verpakking kijkt naar het  voedingswaardetabel, dan staat er hoeveel koolhydraten er bij 100gr in zitten en hoeveel daarvan suikers zijn. Lactose is een suiker dus dat geeft een idee over hoeveel er in zit. In halfvolle melk zit bvb 5 gr suikers per 100gr. Een vuistregel kan zijn dat veel mensen met lactoseintolerantie nog wel producten verdragen die onder 1gr per 100 gram lactose in zitten, tenminste met mate. Maar dit geldt niet voor iedereen, er zijn ook mensen die minder verdragen.

.