Auteur Topic: Oosterse Pompoensoep  (gelezen 4720 keer)

Martin71

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
Oosterse Pompoensoep
« Gepost op: mei 05, 2012, 18:43:01 »
Oosterse Pompoensoep van Céline, was te lekker om niet op het forum te plaatsen  :eten2:

Recept verandert nogal eens afhankelijk van wat in de (koel)kast ligt, maar deze keer was het:

• 1 flespompoen schillen, klein snijden en samen met
• 1tl  koriander (Ketoembar poeder)
• 1 tl komijn (Djinten poeder) en
• 1 tl kurkuma (Koenjit poeder) in soeppan ca 2 minuutjes aanbakken in 1 el olijfolie
• Vervolgens kokend water in pan gieten totdat de pompoen onder water staat
• Pompoen gaar koken in ca 15 minuten
• Pompoen vervolgens pureren met staafmixer (of even uit de pan halen en in keukenmachine fijn pureren en weer terug in pan doen)
• 1 gv bouillonblokje toevoegen (wij gebruiken de ‘’heldere groentebouillon” van ‘’Natur Compagnie’’)
• 1 zoete aardappel geschild en klein gesneden toevoegen (alternatief is gewone vastkokende aardappel)
• 1 gesneden prei toevoegen (en/of plakjes wortel)
• 1 handje vol Thaise groene mini aubergines toevoegen (verkrijgbaar bij Toko)
• 1 klein blikje (of half groot blik) cocosmelk toevoegen
• Vervolgens extra kokend water toevoegen tot je ca 2l soep in pan hebt
• Lekker roeren en in ca 20 minuten gaar laten koken
• op smaak brengen met ca 2 el vissaus
• vuur uit en handje verse koriander en handje verse horapa (kruiden,  bij Toko te koop) toevoegen

Bon apetite!

Renate48

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Oosterse Pompoensoep
« Reactie #1 Gepost op: mei 05, 2012, 21:02:27 »
Klinkt goed Martin.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #2 Gepost op: mei 05, 2012, 21:36:40 »
Pompoensoep in de lente?
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #3 Gepost op: mei 05, 2012, 23:13:59 »
 1 flespompoen schillen  :? :? :?
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #4 Gepost op: mei 05, 2012, 23:25:36 »

Dit is een flespompoen. En flespompoenen zijn het hele jaar door verkijgbaar.
Ze smaken uitstekend, ook heerlijk in vleesgerechten...  :lol:
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Lieske

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: mei 05, 2012, 23:32:37 »
oke,bedankt Soez,die kende ik dus niet.
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

Martin71

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: mei 06, 2012, 12:29:22 »
1 flespompoen schillen  :? :? :?

Goedemiddag,

@ Soezepoes nice foto! @ Lieske, de flespompoen gebruiken we omdat deze wat zachter en zoeter van smaak is. Je koopt hem vaak bij een reform zaak, op de markt of bij een toko. Zie ze niet vaak bij een supermarkt. Schillen is niet eens nodig, maar dat doen wij uit gewoonte eigenlijk met alles (jammer van al die vitamientjes..). De flespompoen schilt makkelijker dan zo'n grote orange (halloween formaat). Ik schil hem altijd met een groot puntig en scherp keukenmes, nooit problemen mee. @ Mirjam, wij eten deze soep het hele jaar door, met wat meer water maak je hem minder dik. Gisteren trouwens gewoon weer de winterjas aan gehad dus nog niet echt spring in the air :)

Renate48

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2012, 13:17:10 »
Ik heb ze weleens bij de Duitse Lidl zien liggen.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #8 Gepost op: mei 06, 2012, 13:31:40 »
Lijkt me erg lekker Martin :duimop:
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #9 Gepost op: mei 07, 2012, 11:35:23 »
[img]Dit is een flespompoen. En flespompoenen zijn het hele jaar door verkijgbaar.

Ah, vandaar!
Maar verkrijgbaar betekend niet altijd dat het ook goed is. Ik eet het liefst seisoensproducten...
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Lieske

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: mei 07, 2012, 12:47:26 »
Ah, vandaar!
Maar verkrijgbaar betekend niet altijd dat het ook goed is. Ik eet het liefst seisoensproducten...

ik ook.

petraw

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: mei 07, 2012, 13:37:24 »
Nou Mirjam en Lieske, ik kan jullie een beetje geruststellen: het is een beetje bizar, maar ik heb hier sinds kerst een flespompoen staan die nog steeds wacht om geslacht te worden en die ziet er nog exact hetzelfde uit als vijf maanden geleden. Dus ik denk dat het flespompoenenseizoen best wel lang duurt ;)

Martin, bedankt voor je recept, het komt als geroepen (dat snap je wel na vijf maanden bedenktijd :D)
Een tijdje terug hoorde ik tot mijn grote opluchting van iemand dat je trouwens de oranje pompoenen niet hoeft te schillen, omdat de schil ook zacht zou worden bij de bereiding. Komt mij wel goed uit, want ik vind het altijd een gevaarlijke klus omdat pompoen zo hard is.