Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
mei 20, 2013, 07:46:55
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

+  Coeliakieforum
|-+  Coeliakie
| |-+  Glutenvrij kopen, koken/bakken en eten
| | |-+  mijn eerste mislukte brood is een feit
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: mijn eerste mislukte brood is een feit  (gelezen 320 keer)
Bren
Gold Member
Geslacht: Vrouw

« Gepost op: april 22, 2012, 19:31:12 »

grumbl
gisteren hadden ze de no-gluten bloem niet in de winkel. Och, even een andere meenemen (allergy friendly). Vandaag twee broodjes gemaakt, één zoals op de verpakking en het ander in de BBM zoals ik anders mijn brood maak.

Twee mislukte broden als resultaat  boos Ze waren zowel niet gerezen, smaakten erg zout en naast het zoute ook nog op een andere manier slecht. Slecht gezind nu.

Morgen maar naar andere winkel rijden in de hoop dat ze daar wel de standaard bloem hebben.

Eind september 2011 werd bij ons jongste zoontje naast zijn kippenei-allergie ook coeliakie vastgesteld. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn mama die zelf sinds 2007 weet dat ze glutenvrij moet eten.
Groetjes uit België
Brootje
Newbie
*

« Antwoord #1 Gepost op: april 22, 2012, 20:03:49 »

Geef de moed niet op! Ik heb ook heel wat gummibroodjes weggegooid. Maar ik bak nu mijn brood volgens het recept van Lieske van het forum en dat gaat hartstikke goed. Ik gebruik Schar B en bak het in het meest knullige campingoventje met onder en bovenwarmte en ik krijg lekkere broden. Mijn 2 kinderen van 3 en 5 zijn kritisch publiek en dit vinden zij tot nu toe het lekkerste brood.

500 Gr. Schar B
10 Gr. Droge gist
10 Gr. Fiberhusk
7 Gr. Zout
50 Gr. Vloeibare boter
400 ml bubbelwater (Spa Marie Henriëtte), even handwarm maken in de magnetron
150 ml magere yoghurt

Alle droge ingrediënten goed mengen, boter erbij, dan de yoghurt en dan pas het water en dat goed mixen voor 5 min. De boel in een ingevet blik storten, de bovenkant met een natte lepel glad maken, ingevet huishoudfolie erover (krijg je niet zo'n vieze theedoek  duim omhoog) dan de theedoek er omheen en dat laten rijzen tot het boven het blik uitkomt. Folie eraf halen. Daarna voor 35 min in de oven. Meestal zet ik de laatste 10 min alleen de onderwarmte aan.

Als de baktijd voorbij is even laten afkoelen, uit het blik halen en in een schone theedoek wikkelen. Op een rooster plaatsen en een plastic zak eroverheen doen zodat het vocht binnenblijft en je brood niet uitdroogt.

Het brood vult goed!
Bren
Gold Member

« Antwoord #2 Gepost op: april 22, 2012, 20:09:26 »

moed geef ik niet op hoor. Bak al maanden en lukt altijd. Gewoon nu met de andere bloem dus niet. Zonde van tijd en geld. En even afreageer nodig, dus zet ik het hier.
En als iemand weet hoe ik deze bloem wel kan gebruiken. Mogen ze het zeggen.

Eind september 2011 werd bij ons jongste zoontje naast zijn kippenei-allergie ook coeliakie vastgesteld. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn mama die zelf sinds 2007 weet dat ze glutenvrij moet eten.
Groetjes uit België
tine
Gold Member

Nulglutendieet

« Antwoord #3 Gepost op: april 22, 2012, 21:19:15 »

Ik zou zeggen: stuur ze een mail! Misschien krijg je wel een nieuw pak! Of een werkzaam recept voor het restant. Als meer mensen deze ervaring hebben, gaat Allergy Friendly zich afvragen waarom hun meelmix zo slecht loopt... help ze daar maar een handje bij...

Tom (13) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten, door besmetting, door MDG (maltodextrine, dextrose en glucose van tarwe) en door additieven. Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.
Bren
Gold Member

« Antwoord #4 Gepost op: april 23, 2012, 08:42:02 »

zal ik doen Tine, goed idee.
Heeft er al iemand anders ervaring met deze soort?

Groetjes uit België
petraw
Gold Member

« Antwoord #5 Gepost op: april 23, 2012, 09:00:06 »

Nee niet met deze mix, wel een paar keer met mix voor wit brood van Joannusmolen, dat wilde maar niet rijzen duim omlaag
Angela76
Gold Member

« Antwoord #6 Gepost op: april 23, 2012, 10:40:19 »

Ja ik heb het wel eens gemaakt. Gewoon in de bbm zoals ik het altijd doe. En ze lukten toen prima.

Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte