Auteur Topic: Laten testen van produkten.  (gelezen 1178 keer)

Jelly

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
Laten testen van produkten.
« Gepost op: maart 28, 2012, 21:50:46 »
Bestaat er ook een instelling waar je produkten kan laten testen op gluten.
Voor als men beweert dat iets glutenvrij is maar toch niet blijkt te zijn.
jelly

Ellie

• Gold Member
Re:Laten testen van produkten.
« Reactie #1 Gepost op: maart 29, 2012, 08:50:28 »
Bij twijfel kun je de VWA bellen, helemaal als je ergens ziek van bent geworden.
()_()
(^.^)
'(")(")'

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:Laten testen van produkten.
« Reactie #2 Gepost op: maart 29, 2012, 09:27:38 »
Maar let wel op, de nVWA heeft het hartstikke druk, ze hebben last van bezuinigingen, dus de persoon die je aan de telefoon krijgt zal in eerste instantie zeggen dat het wel ergens anders aan zal liggen en je doorverwijzen naar de NCV, het Voedingscentrum of een dietist. Dus je moet echt volhouden en bereid je dus voor, dat je met goede argumenten komt. Dan kun je een formulier invullen en je klacht motiveren. Ik heb de hagelslag van AH laten testen (5ppm). Die werd thuis opgehaald, plus nog een verpakking uit de winkel. Dus: bewaar het product waar je klachten over hebt. Er ging wel 3 maanden overheen voordat ik antwoord kreeg, het was ook net de tijd dat de komkommers verdacht waren vorig jaar dus dan snap ik dat mijn hagelslagtest langer op zich laat wachten. Een ander forumlid liet de muesli van De Tuinen testen bij de nVWA (10 ppm). Je kunt ook de dietiste van de NCV bellen en samen een inschatting maken of je klacht kans van slagen heeft.

En over de uitkomst van de testen: dit gebeurt nog op grond van de oude methoden, waarbij alleen hele gluteneiwitten worden gemeten. De nieuwe testen die ook stukjes gluten kunnen meten, worden nog niet gebruikt. Dat komt omdat in de EU-wetgeving ook is beschreven welke test gebruikt moet worden (Elisa R5 uit Spanje). En dat betekent dat mijn hagelslag die 5 ppm test met een nieuwe test veel hoger kan uitkomen. Maar zolang het niet boven de 20 ppm uitkomt, voldoet de fabrikant aan de wetgeving en dat is wat de nVWA controleert.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.