Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
december 18, 2014, 23:24:19
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren

+  Coeliakieforum
|-+  Coeliakie
| |-+  Producten glutenvrij of niet (meer)
| | |-+  soms gluten in chocomel uit DE automaat
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: soms gluten in chocomel uit DE automaat  (gelezen 2311 keer)
tine
Gold Member

Geslacht: Vrouw

Nulglutendieet

« Gepost op: maart 12, 2012, 21:16:38 »

Let even op als je chocomel uit een DE automaat wilt drinken, die is niet altijd glutenvrij. Het is een beetje verwarrend, er is 1 soort cacao met gluten en 1 soort zonder gluten.

Cacao fantasy Red Utz                          glutenvrij
Cacao fantasy Blue Utz.                        bevat gluten

Maar je kunt natuurlijk niet aan de buitenkant van het apparaat zien welke chocomel je krijgt... als het op je werk is, kun je misschien wel achterhalen welke cacao erin gaat. Iets drinken uit zo'n automaat kan dus een risico zijn. Maar misschien kun je de automaat eerst doorspoelen met water. Als er alleen maar koffie en thee in de machine zit, is het natuurlijk geen probleem.

Beste mevrouw,

Ik had u vorige week gesproken over de gluten. Ik heb geprobeerd om informatie over allergieŽn op onze site te krijgen maar dit is niet gelukt, omdat er heel veel verschillende soorten allergieŽn zijn.

Dit is wat ik uiteindelijk heb gekregen aan informatie. Hopelijk heeft u hier iets aan.

DE

(De bijbehorende tabel krijg ik niet gekopieerd).

Mijn zoon (14) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.
Adreg50
Gold Member

Lachen is gezond

« Antwoord #1 Gepost op: maart 13, 2012, 09:54:41 »

Dank je wel Tine had het al eerder over gehoord.

Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.
Ellie
Gold Member

« Antwoord #2 Gepost op: maart 13, 2012, 11:21:01 »

Mysterie opgelost denk ik dan. Dat kan best wel eens de reden zijn dat ik een paar jaar geleden erg ziek ben geworden tijdens een college. In de pauze van het college had ik chocomel uit de automaat gekocht.

Sinds aug 2009 GV en TZV, soms ook reactie op maltodextrine en dextrose. In feb-maart 2010 glutenbelasting gehad. Diagnose in april 2010. Sinds nov 2010 ook fibromyalgie.

PS: wij gaan helemaal nooit off-topic... Echt niet.... Waarom lach je nou?
willeemijnnn
Full Member

« Antwoord #3 Gepost op: maart 13, 2012, 17:19:38 »

Ik heb in een restaurant ook een keer chocomel uit een chocomel automaat gehad, en die was ook niet glutenvrij. Sindsdien drink ik nooit meer uit automaten  grijns

Glutenvrij sinds september 2005
nynke79
Sr. Member

« Antwoord #4 Gepost op: maart 14, 2012, 09:13:19 »

Ik reageer dus ook regelmatig op koffie en/of capuccino uit dit soort automaten (besmetting vermoedelijk, hoewel ik toch het idee heb dat automatenkoffie sneller "troep" is, maar dat is misschien m'n eigen idee). Ik heb nu bijna altijd zakjes oploskoffie bij me die goed gaan, als ik dan echt koffie wil kan ik wel ergens heet water krijgen (dat komt vaak uit zo'n kraantje bij zo'n automaat, dus niet besmet) of ergens water koken. En dat gaat veel beter!

Glutenvrij sinds september 2010, categorie 'extreem gevoelig'.
Sabrien
Gold Member

« Antwoord #5 Gepost op: maart 14, 2012, 09:39:22 »

Het is ook wel oppassen met pakken of pakjes chocomelk, sommigen kunnen daarvan ook gluten bevatten. Mijn moeder had laatst chocomelk gekocht [ weet zo niet meer bij welke winkel ] en daar stond inderdaad op bevat gluten. Moet niet gekker worden haha in de chocomelk  duim omlaag

Coeliakie vastgesteld 02-2008. Bij zoontje Darion is op 24-09-2010 coeliakie [ Marsh 3a ] vastgesteld. Dochtertje Araya 03-08-2012 coeliakie [ marsh 2 ] vastgesteld.  Bij Danae is in mei 2012 koemelkallergie en kippeneiwit overgevoeligheid vast gesteld.
Angela76
Gold Member

« Antwoord #6 Gepost op: maart 14, 2012, 09:44:06 »

Een kennis werd ziek van de chocolademelk in het ziekenhuis!

de light variant van karvancevitan die bussen ranja bewat ook tarwe. Hoe bizar!

Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!
Bren
Gold Member

« Antwoord #7 Gepost op: maart 14, 2012, 09:56:51 »

Marek krijgt nooit chocomelk zonder dat we eerst etiket gezien hebben. Dit is namelijk ťťn van de dingen die op de infobrochure stond als glutenbevattend.
Ik vraag me ook altijd af of die machines wel deftig onderhouden worden en zal dit dus ook voor mezelf niet gauw nemen.

Eind september 2011 werd bij ons jongste zoontje naast zijn kippenei-allergie ook coeliakie vastgesteld. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn mama die zelf sinds 2007 weet dat ze glutenvrij moet eten.
Groetjes uit BelgiŽ
sim-1
Jr. Member
**

« Antwoord #8 Gepost op: maart 15, 2012, 13:54:40 »

Ik heb net even de zakken chocopoeder (de blauwe variant) hier op het werk bekeken, maar ik kan niks verdachts vinden..
Er zit wel zetmeel in, maar dat is niet gespecificeerd, dus dan is het toch niet van tarwe? Of maak ik nu een beginnersfout?
En er zit glucosestroop in, dus zou het dan niet goed zijn voor de gevoeligen onder ons?
Juffie
Gold Member

« Antwoord #9 Gepost op: maart 15, 2012, 17:16:30 »

Ik heb net even de zakken chocopoeder (de blauwe variant) hier op het werk bekeken, maar ik kan niks verdachts vinden..
Er zit wel zetmeel in, maar dat is niet gespecificeerd, dus dan is het toch niet van tarwe? Of maak ik nu een beginnersfout?
En er zit glucosestroop in, dus zou het dan niet goed zijn voor de gevoeligen onder ons?
ik heb ook even gekeken, en wij hebben ook de blauwe, maar waar zou het inzitten?
Ik heb idd wel eens buikpijn als er meer dan twee op een dag drink
tine
Gold Member

Nulglutendieet

« Antwoord #10 Gepost op: maart 15, 2012, 17:48:28 »

Stuur mij even een pm met je e-mail-adres, dan stuur ik het bericht van DE door met naam en telefoonnummer van de contactpersoon, zodat je zelf even kunt bellen. Er staat in het schema "bevat gluten". Waar dat in zit, weet ik niet. Nog veel handiger zou het zijn als DE er gewoon voor zorgde dat chocomel altijd glutenvrij is. Sterker nog, er komt nieuwe wetgeving aan die verplicht op alle etenswaren, etiketten en menukaarten de ingredienten te vermelden, met bijbehorende allergenen. Ook de producten die nu niet gelabeld zijn, moeten een etiket krijgen (dus zelfs de sla in de supermarkt, maar ook de menukaart in het restaurant). Dan moet het allergeen ook een ander lettertype bevatten en onderaan duidelijk vermeld worden (als het nu tarwe bevat, wordt het allergeen gluten niet altijd onderaan de opsomming vermeld, dit moet in de toekomst wel). Gaat in eind 2014. Daar kan DE nu vast op inspelen. Als je tzt ergens koffie of chocomel drinkt, moet je kunnen zien wat je precies drinkt. Geldt voor alle 14 allergenen. En ook wordt het verplicht deze info op de website te zetten. 

http://www.allergenenconsultancy.nl/nieuws.php?nid=141

Het enige vreemde is, dat het niet geldt voor snoepautomaten. Dus ik weet niet waar koffie-automaten precies onder vallen.

Mijn zoon (14) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte