Auteur Topic: rijzen  (gelezen 2383 keer)

* astrid *

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
rijzen
« Gepost op: maart 12, 2012, 10:47:41 »
hoe laten jullie het brood rijzen? en wat bevalt het best???

ik heb m nu een half uurtje op 60 graden in de oven staan ( beetje haast ) maar of dit nu de beste manier is????
naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

petraw

• Gold Member
Re:rijzen
« Reactie #1 Gepost op: maart 12, 2012, 11:32:45 »
Wij doen het ook wel eens zo. Dat ging in principe altijd goed, totdat ik een keer de gist vergat......
Maar als dat het niet is geweest bij jou, dan weet ik het ook niet. Misschien was de gist te oud?

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: maart 12, 2012, 11:36:28 »
gedult.... na 45 minuten was het wel verdubbeld!!

Bren

• Gold Member
    • basket white star
« Reactie #3 Gepost op: maart 12, 2012, 11:41:13 »
In de bakkerijschool vorige week hebben ze gezegd dit nooit te doen in de oven laten rijzen omdat het dan teveel uitdroogt. Beste volgens hen is plasticfolie over zodat het vochtig blijft eronder. En beter iets langer op kamertp dan te overhaasten.

Ik doe het meestal in de BBM, zit het afgesloten een paar uur bij 30į. Iets anders zet ik in de zon(vensterbank, aanrecht onder dakkoepel) onder folie.
Eind september 2011 werd bij ons jongste zoontje naast zijn kippenei-allergie ook coeliakie vastgesteld. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn mama die zelf sinds 2007 weet dat ze glutenvrij moet eten.
Groetjes uit BelgiŽ

petraw

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: maart 12, 2012, 11:48:42 »
Vandaar dat we er ook een bakje water bijzetten in de oven, tegen het uitdrogen ;) Vochtige theedoek erover en rijzen maar!

Renate48

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: maart 12, 2012, 12:06:01 »
Ik zet het meestal op de houtkachel of anders ernaast, afgedekt natuurlijk.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

Bren

• Gold Member
    • basket white star
« Reactie #6 Gepost op: maart 12, 2012, 13:15:55 »
Vandaar dat we er ook een bakje water bijzetten in de oven, tegen het uitdrogen ;) Vochtige theedoek erover en rijzen maar!
Was bij ons ook commentaar maar volgens die leerkracht praktijk is dat nog steeds slechter dan uit de oven. Maar zolang het werkt, dan doe je maar je zin denk ik dan zo ;-)
Eind september 2011 werd bij ons jongste zoontje naast zijn kippenei-allergie ook coeliakie vastgesteld. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn mama die zelf sinds 2007 weet dat ze glutenvrij moet eten.
Groetjes uit BelgiŽ

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: maart 12, 2012, 13:29:20 »
brood 1 in de oven laten rijzen was aldus de meisjes HEERLIJK ( warm met boter en suiker ) dus zeker niet droog ;-)

brood 2 in de vensterbank met een theedoek erover en staat nu in de oven ...

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #8 Gepost op: maart 12, 2012, 20:54:34 »
 :duimop:
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

christiaank

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
  • Liever glutenvrij dan helemaal niet vrij.
« Reactie #9 Gepost op: maart 23, 2012, 21:44:30 »
Met het weer van vandaag: op de vensterbank in de zon!
Geen zon? Dan 20 cm lager op de verwarming (moet de radiator wel warm zijn natuurlijk).
En voor in de nieuwe keuken heb ik een oven besteld met... deegrijsstand! (Het is denk ik nl. nog iets efficiŽnter om de oven te verwarmen dan om je hele huis te verwarmen alleen om twee broden te laten rijzen.)
1 april 2011 Marsh 3b en nul ijzer. Helaas geen grap. Na een half jaar dieet weer gezond ťn verplicht hobbybakker geworden.