Auteur Topic: Info voor de supergevoeligen deel 2  (gelezen 31271 keer)

Kees Jan

• Jr. Member
  • **
Re:Info voor de supergevoeligen deel 2
« Reactie #60 Gepost op: december 13, 2012, 23:30:19 »
Goed nieuws! Ik heb glutenvrije drop gevonden zonder MDG: de suikervrije drop van AH bevat nu maltitol van mais! Er zijn 4 smaken:
- knoopjesdrop
- muntendrop
- honingdrop
- katjesdrop

Joepie! Morgen naar AH dus...

Toch maar weer even onder de aandacht brengen ...... zo lekker     en dat voor 99 eurocent!!!!

orionne

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #61 Gepost op: december 15, 2012, 11:03:21 »
en toen ging het gisteren toch weer mis..
ik verdenk de worstjes van de boerderij, niet zozeer het vlees, als wel de kruiderijen.. :"
er is een nieuwe slachter/slager...dus ga zo een mailtje sturen..

Het rare was..( ik had eigenlijk geen trek in vlees, maar het rook zo lekker) en van het eerste stukje..geen last..

dus dacht ik na een uur of 2, ik neem het restant, maar owee, mn  slokdarm kneep dicht, slijmvorming  en daarna braken.. :o
nu ben ik nog niet echt beter, maar dit was weer de bekende reactie :(

o, wat heb ik toch een hekel aan dat verschijnsel, braken :<
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

petraw

• Gold Member
« Reactie #62 Gepost op: december 15, 2012, 11:17:12 »
Dat was dus heel duidelijk 'foute boel' Orionne. Maar wat vreemd dat je op het eerste stukje niet al een reactie kreeg. Of vormde het tweede stukje gewoon de bekende druppel voor je lichaam? Wat zul je je akelig hebben gevoeld! Ik hoop dat je snel weer opknapt in de loop van vandaag.

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #63 Gepost op: december 15, 2012, 13:14:38 »
Bij keuringsdienst ging het over rietsuiker, het nog niet helemaal gezien maar goed duidelijk was dat rietsuiker ook vaak gewoon bietsuiker is :roll: als jij het nog snapt  :?
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan

orionne

• Gold Member
« Reactie #64 Gepost op: december 15, 2012, 14:00:07 »
Dat was dus heel duidelijk 'foute boel' Orionne. Maar wat vreemd dat je op het eerste stukje niet al een reactie kreeg. Of vormde het tweede stukje gewoon de bekende druppel voor je lichaam? Wat zul je je akelig hebben gevoeld! Ik hoop dat je snel weer opknapt in de loop van vandaag.

misschien hoort het gewoon bij de griep :?
ik hoorde vandaag verhalen over de griep die heerst en overgeven hoort daarbij.. :o
dus nog een herkansing  voor de worstjes :z ;)

hoort dit eigenlijk wel bij de supergvoeligen info deel 2 :? :?
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

orionne

• Gold Member
« Reactie #65 Gepost op: december 15, 2012, 14:05:08 »
Bij keuringsdienst ging het over rietsuiker, het nog niet helemaal gezien maar goed duidelijk was dat rietsuiker ook vaak gewoon bietsuiker is :roll: als jij het nog snapt  :?

ik heb de uitzending helemaal gezien..
er werd gesuggereerd, dat er bietsuiker werd vervoerd naar CuraÁao, die verwerkt werd en vervolgens als rietsuiker werd verkocht.

Aan het einde deed de Universiteit van Groningen een isotopen  onderzoek en bleek de rietsuiker gewoon rietsuiker te zijn :ja:

petraw

• Gold Member
« Reactie #66 Gepost op: december 15, 2012, 14:41:56 »
misschien hoort het gewoon bij de griep :?
ik hoorde vandaag verhalen over de griep die heerst en overgeven hoort daarbij.. :o dus nog een herkansing  voor de worstjes :z ;) hoort dit eigenlijk wel bij de supergvoeligen info deel 2 :? :?
de worstjes wel zou ik denken :oo:
die griep past meer bij 'coeliakie en andere ziektes'  :D

lies72

• Jr. Member
  • **
« Reactie #67 Gepost op: januari 28, 2013, 11:25:33 »
Vandaag eindelijk de uitslag gekregen van het onderzoek van  NVWA naar de almondy taart.

Hun antwoord:
"In het laboratorium werd vastgesteld dat het etiket aan de wettelijke eisen voldeed.
Het klachtmonster bevat minder gluten dan de wettelijke norm en dus mag de taart glutenvrij genoemd worden."

Schieten we niet veel mee op dus  :duimlaag:
Geen officiŽle diagnose. Gluten- en lactosevrij sinds juni 2011. Ook de meeste E-nummers vermijd ik, zeker E621.
Verder heb ik ook diabetes en fibromyalgie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #68 Gepost op: januari 28, 2013, 12:55:13 »
Het bevat dus gluten. En de VWA doet wat ze moeten doen, controleren of het aan de wetgeving voldoet. Maar daar heb jij niet genoeg aan. Want jij wordt er ziek van. Terugmailen dus en vragen hoeveel gluten ze dan precies hebben aangetroffen, daar hoor je ook antwoord op te krijgen en dan weet je meteen hoe gevoelig je bent, cq bij welke hoeveelheid je ziek wordt. Daarna doorsturen naar de NCV svp  ;)
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

lies72

• Jr. Member
  • **
« Reactie #69 Gepost op: januari 28, 2013, 13:23:01 »
Heb gemaild, ik wacht af  :)

Hoe stuur ik het antwoord naar de NCV?

Geen officiŽle diagnose. Gluten- en lactosevrij sinds juni 2011. Ook de meeste E-nummers vermijd ik, zeker E621.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #70 Gepost op: januari 28, 2013, 14:16:44 »
Stuur het naar dietist@glutenvrij.nl dan komt het bij de NCV-dietiste aan.

En directeur@glutenvrij.nl voor de directeur van de NCV.

Gegevens staan bij "bureau" bij www.glutenvrij.nl

De VWA kan niets doen, als het onder 20 ppm zit, omdat ze aan de wetgeving voldoen. De NCV wel, die kan dit aankaarten bij de beleidsmakers bij de ministeries, dat er mensen zijn die ziek worden van hoeveelheden onder 20 ppm, en dat de hoeveelheid gluten op het etiket zou moeten staan. Des te meer "bewijzen" zich hiervan opstapelen, des te beter de NCV zich hiervoor hard kan maken. Maar dan heb je wel de info nodig over het exact gemeten glutengehalte.... (en dat is dan een verouderde test, want nieuwe testen zijn nog niet ingevoerd, maar wel hard nodig, in werkelijkheid kan het glutengehalte nog hoger liggen).   
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

lies72

• Jr. Member
  • **
« Reactie #71 Gepost op: januari 28, 2013, 14:35:32 »
Duidelijk, bedankt voor de gegevens  :).

natasja74

• Gold Member
  • Heerlijk zo veel info!!
« Reactie #72 Gepost op: januari 31, 2013, 20:51:31 »
http://www.worldofsweets.de/Schokolade/Schokoliert-Dragiert/agilus-Bunte-Schoko-Linsen.html

Ik zocht bepaalde snoepjes en werd op deze site gewezen, daar werden ze idd verkocht. Zag dat er duidelijke ingredienten lijsten waren met ook afkomst glucose, duitsland is toch we verder als nederland heb ik het idee. Nou goed moet hem nog even afspeuren hoor maar wellicht handig voor anderen.
Moeder van Martijn 7 en een half  jaar is al van baby af aan intolerant voor gluten/tarwe en ook tarwederivaten. Geen Coeliakie kunnen diagnostiseren.
Waarschijnlijk a specifiecke gluten intolerantie. Onlangs alvleesklier insufficientie gediagnostiseerd daar wordt nog verder onderzoek naar gedaan

lies72

• Jr. Member
  • **
« Reactie #73 Gepost op: februari 01, 2013, 15:32:05 »
Het antwoord over de almondy taart:

onlangs heeft u de resultaten van het labonderzoek naar gluten in het product Almondy glutenvrije taart ontvangen.
Als resultaat is opgegeven gluten <20mg/kg, de wettelijke norm voor glutenvrij. Ik kan goed begrijpen dat u geÔnteresseerd bent in het
exacte resultaat van het labonderzoek, immers dit verschaft u extra informatie over uw gevoeligheid voor gluten.

Uit onderzoek is gebleken dat het product wat u voor onderzoek heeft afgestaan 8mg/kg gluten bevatte. Ook het door ons bemonsterde
referentie monster bevatte 8 mg/kg gluten.

Voor uw informatie vermeld ik dat dit gehalte voor het gehele product geldt, het deeg, vulling, chocolade, etc. is niet separaat onderzocht.
In het klachtenformulier heeft u ook een vraag over maltodextrine vermeld, de NVWA heeft geen onderzoek verricht naar dit bestanddeel.

* Inmiddels heb ik dit antwoord, zoals aangeraden door Tine ook doorgestuurd naar dietiste en directeur van NCV.

Renate48

• Gold Member
« Reactie #74 Gepost op: februari 01, 2013, 16:06:40 »
http://www.worldofsweets.de/Schokolade/Schokoliert-Dragiert/agilus-Bunte-Schoko-Linsen.html

Ik zocht bepaalde snoepjes en werd op deze site gewezen, daar werden ze idd verkocht. Zag dat er duidelijke ingredienten lijsten waren met ook afkomst glucose, duitsland is toch we verder als nederland heb ik het idee. Nou goed moet hem nog even afspeuren hoor maar wellicht handig voor anderen.

Sommige van de snoepjes herken ik wel uit de schappen bij de K&K.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose