Auteur Topic: geeft lactose ook schade aan de darm bij intollerantie?  (gelezen 3320 keer)

S.K

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
geeft lactose ook schade aan de darm bij intollerantie?
« Gepost op: februari 21, 2012, 12:01:29 »
Ik vind het soms best lastig om lactose en glutenvrij te eten. Vooral bij gebak.
Als ik weinig keuze heb dan kies ik toch voor iets waar lactose in zit en glutenvrij is omdat ik denk dat het minder schadelijk is voor mijn darmen... maar is dat wel zo?

Een klein beetje lactose kan ik wel verdragen, af en toe een stukje chocolade bijvoorbeeld. Ik eet ook heel bewust een heel klein beetje omdat ik dan niet zo ziek wordt als ik een keer een grotere dieetfout maak. Ik heb 4 maanden helemaal lactosevrij gegeten en toen reageerde mijn lichaam heel heftig als ik toch wat binnen kreeg met lactose. Ik was dan enkele dagen ziek. Verder merk ik weinig verschil als ik heel streng lactosevrij eet of iets minder streng. Als ik nu een grotere dieetfout maak merk ik dat na een uur ongeveer. Ik krijg dan heel erg kramp en moet naar de wc rennen. Zodra alles eruit is, voel ik me niet ziek meer.

12cook

• Gold Member
Re:geeft lactose ook schade aan de darm bij intollerantie?
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2012, 15:01:07 »
Lactose beschadigd de darm niet zoals gluten bij coeliakie. Het trekt alleen veel water aan (diarree) en vormt gas (flatulentie) als je het enzym lactase mist.
Ik ben ook gluten- en lactosevrij en zou dezelfde keuze maken als dr niks anders te eten is en ik verrek van de honger. Misschien wel handig om kerutabs oid bij je te hebben. Ik wil t andere mensen niet aandoen met mij in 1 ruimte te moeten verblijven nadat ik redelijk wat lactose heb gehad....

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2012, 16:49:11 »
Ik wou ook net kerutabs of een andere merk van lactase entzym tabletjes aanraden. Zo heb je meer keuze.

Vooral als je sowieso een beetje lactose verdraagt dan werken de tabletten goed. En de lactase-enzym is een lichaamseigen stof die je gewoon wat weinig van aanmaakt. Het kan dus geen kwaad om het in tablet vorm in te nemen.

trouwens, het is heel goed dat je een beetje lactose blijft eten. Hoe het werkt in de darmen is dat als je helemaal geen melkproducten meer eet, de darmen met de tijd ook stoppen met het aanmaken van lactase enzym die de lactose zou moeten afbreken. Daarom krijg je meer last als je na een pauze weer lactose eet.

Verder eens met 12cook - lactose geeft vervelende symptomen maar erg schadelijk is het niet, kies liever glutenvrij met een beetje lactose dan andersom!
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2012, 20:15:22 »
Bij 70% van de wereldbevolking neemt het enzym zodanig af dat ze lactose intolerant worden.

Mijn zoons hadden koemelkallergie. Ben destijds bij een diŽtiste geweest en zij vertelde dat als het te lang duurt voordat je weet dat er sprake is van koemelkallergie, de darmflora kapot kan gaan.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

S.K

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2012, 22:22:22 »
Bedankt voor de reacties. Ik ben gerust gesteld. Ik heb kerutabs wel eens geprobeerd en Disolact, maar ik merk er eigenlijk niks van. Ik ga ook vieze scheetjes laten als ik teveel melk producten heb binnen gekregen en als het echt te veel is krijg ik dus kramp en diarree.