Auteur Topic: Hoe kind kerutabs laten innemen?  (gelezen 5069 keer)

Dore

• Jr. Member
  • **
Hoe kind kerutabs laten innemen?
« Gepost op: januari 27, 2012, 15:45:51 »
Mijn zoon mag 6-12 weken geen lactose, maar om toch zijn zuivelproducten te kunnen innemen heeft de dietiste mij kerutabs aangeraden. Deze heb ik gekocht maar nu lees ik dat je ze moet doorslikken. Ik had er helemaal niet over nagedacht, maar mijn zoon is alleen maar kauwtabletjes gewend. Kan ik de tabletten fijnmalen, of toch laten doorbijten? Heb sowieso net de disolut capsules besteld, deze zijn open te maken en uit te strooien of per lepel in te nemen, maar ondertussen wil ik die kerutabs gebruiken..

Annikka

• Gold Member
Re:Hoe kind kerutabs laten innemen?
« Reactie #1 Gepost op: januari 28, 2012, 16:28:19 »
Je kunt ook gewoon de lactose weglaten en alleen zuivel geven waar dus geen lactose in zit zoals harde kaas.
Ik begrijp de fixatie van diŽtisten niet goed wat betreft zuivel. Als zuivel echt zo goed is voor de botten waarom is er dan de meeste osteoperose in die landen waar de meeste zuivel wordt genuttigd?

Extra vitamine D geven en lekker veel laten spelen. Liefst buiten. Daar krijgt ie nu geen vitamine D van, maar bewegen is heel goed voor sterke botten.

Mocht je liever de kerutabs doen, doe dat dan vooral. Ik kan je geen tips geven van hoe dit tabletten door te slikken. Ik heb wel op het forum gelezen dat er druppeltjes zijn die je in melk kunt doen.
Bij Lidl hebben ze nu melk zonder lactose. In veel supermarkten verkopen ze tegenwoordig producten waar ze de lactose hebben uitgehaald. Dat is van het merk MinusL.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Mam van een kanjer!

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: januari 28, 2012, 17:19:34 »
Er zijn idd ook druppels (bij apotheek) die doe je in de melk of yoghurt en 24 uur later is het lactosevrij.
De tabletten kun je bij de maaltijd innemen. Wij prakten ze fijn tussen 2 lepels en deden het door de yoghurt (meestal door de eerste hap.
Maar meest handige is gewoon zuivel geven die al lactose vrij is. (minus L vd jumbo bv)
of sojaprodukten
Kleine man (mei 08) sinds 8-10-10 Lact.vrij (gaf enige verbetering de 1e 1,5 week) en sinds 2-11-10 GV en knapte van het GV direct op!Uiteindelijk geen coeliakie (ondanks: risicopatient, veel typerende klachten en antistof in bloed) maar glutenALLERGIE?! Nu GV, LV, SV nog veel aan het tobben

Annikka

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: januari 28, 2012, 18:01:47 »
Het nadeel van soja is dat het nogal wennen is aan de smaak. De chocolademelk vind ik heel lekker, maar verder drink ik nooit een beker sojamelk. En ook de vla vond ik pas lekker nadat ik een paar maanden geen gewone zuivel heb gehad.
Dus koop niet meteen veel sojaproducten. Eerst maar eens laten proeven ;)
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

12cook

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: januari 28, 2012, 18:19:43 »
om maar concreet antwoord op je vraag te geven, je kunt ze gewoon kauwen. Of tussen 2 lepels fijndrukken en door de appelmoes doen.

ik vind het trouwens wel een bijzonder advies, om wel melkproducten te blijven gebruiken met kerutabs als je kindje 12 weken lactose vrij moet eten.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: januari 29, 2012, 09:57:34 »
Een vriendin van mij is een paar maanden geleden getest en daar kwam uit dat ze lactose intolerant is. Kortgeleden vond de diŽtiste dat ze toch echt weer aan de melk moest en het weer moest gaan proberen :?

Zo'n 70% van de wereldbevolking is lactose intolerant. Dus tis helemaal niet vreemd. Wel het advies. Maarja in dat zelfde ziekenhuis waar ze loopt moest ze van de mdl arts glutenvrij eten zonder dat ze getest was. Want 'ze had toch geen coeliakie.' Nu wordt ze ziek van tarwe. Hoe het verder moet? Geen idee. Ze is al jaren ziek en heeft veel pijn. Ze is doorgestuurd naar iemand die met voedingsallergie bezig is, maar die lijsten wat wel en niet mag zijn erg onduidelijk en ze krijgt weinig info.
Soms kan ik echt boos worden over hoe mensen behandeld worden of eigenlijk dat ze geen juiste behandeling krijgen :<

margrieta

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • sinds sept 2009, gluten, melk en sojavrij.
    • http://harmamargrieta.wordpress.com/
« Reactie #6 Gepost op: januari 29, 2012, 10:39:54 »
een mogelijke andere oplossing is lactosevrije zuivel. Bijna alle grotere supermarkten verkopen tegenwoordig lactosevrije melk. Bij de Jumbo is het assortiment wat groter en heb je ook lactosevrije chocolademelk en slagroom. Voor de vervanging van de yoghurt vond ik zelf de alprosoja een goede.

het is allemaal wel veel duurder dan gewone zuivel

dit is misschien ook een handige site voor informatie over lactosevrij en lactosevrije producten

http://www.lactolerant.nl/

"As the sense of identity shifts from the imaginary person to your real being as presence awareness, the life of suffering dissolves like mist before the rising sun

Dore

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: januari 29, 2012, 13:17:35 »
Bedankt voor de reacties, ik wist niet zeker of ik ze kon fijnmalen tussen 2 lepels maar dat kan dus wel..

De druppels hebben we ook, maar kunnen niet in drinkyoghurt. Zoon lust geen gewone melk..  ;). Had als baby kma dus ook nooit gedronken.

Ja ik vond het ook wel een bijzonder advies, maar anderzijds, hij krijgt al weinig binnen.. Vitamine d geven en misschien calcium is wellicht een optie. Hij heeft last van afbrokkelende en scheurende nagels dus voor mijn gevoel heeft hij ergens een tekort aan (maar heeft misschien helemaal niks te maken hiermee hoor  :z)

Annikka

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: januari 29, 2012, 20:06:56 »
Calcium los geven heeft weinig nut. Dit kan beter gegeven worden in combinatie met magnesium en zink of vitamine D. Vaak zit het al bij elkaar in een tablet. Die tabletten kun je fijn maken en ergens doorheen doen.