Auteur Topic: meer allergieen?  (gelezen 2170 keer)

Marjon67

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
meer allergieen?
« Gepost op: januari 21, 2012, 10:22:44 »

Schreef t in ander topic maar heb t zelf even gesplitst want heb hierover een concrete hulpvraag:

Ik vraag me af of Chris misschien nog meer allergieen heeft? misschien dat iem. het hier herkend bij eigen kind?

Pluspunt is dat hij wel aan het groeien is. nog steeds klein maar groeit wel.
Vind hem nog steeds heel bleek en slecht uitzien vaak. donker
e kringen vaak onder zn ogen. zegt niet moe te zijn.
Wordt op school en thuis steeds drukker en onhebbelijker. Was al heel eigenwijs maar nu nog meer-.
Zal ongetwijfeld een combinatie van factoren zijn maar blijft moeilijk exact te achterhalen, kan het ook kapot analyseren natuurlijk. maar las hier ook over depressie door maltodextrine etc.

vond wel gek dat dvk en ka niks van zeiden toen ik hen er op wees. ze beaamden alleen dat chris er slecht uit ziet en gevoelige huid heeft..

hoop op herkenning
gr marjon
Moeder van 2 jongens met Diabetes 1 (sinds dec 2008), waarvan de jongste (7 jr.) ook Coeliakie heeft (ook vanaf dec 2008 vastgesteld maar sinds 6 april 2009 officieel).

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:meer allergieen?
« Reactie #1 Gepost op: januari 21, 2012, 12:37:31 »
Het hoort ook een beetje bij de leeftijd. Op die leeftijd wilde mijn zoontje ook graag alle snoepjes eten die hij niet mocht. Dat schreef hij in alle vriendenboekjes als "grootste wens". Maar hij mocht in die tijd ook geen snoep, toetjes, fruit, rauwkost etc. omdat hij buikpijn kreeg van alles met fruit en suiker erin. Als je kind geen klachten heeft als hij iets verkeerds eet met gluten, is het moeilijker om het dieet vol te houden. Of het kan zijn dat hij wel klachten heeft, maar zich dat niet realiseert, want daar is hij nog te klein voor. Als hij somber is, kan dat door dieetfoutjes komen. Dat ligt meer voor de hand dan dat het van glucose/dextrose/maltodextrine komt. Het is aangetoond dat mensen met coeliakie eerder somber en depressief zijn als ze dieetfoutjes maken. Maar soms is ook dat onvermijdelijk, je moet toch een beetje kunnen leven, je kunt niet in een glazen huisje gaan zitten. Het lastigste lijkt me nog, dat de bloedsuiker ook ontregeld raakt... niet dat ik er verstand van heb, maar dat kan ik me zo voorstellen. Bij mijn zoontje merk ik een groot verschil, als hij goede dingen eet, is hij vrolijk, weerbaar, actief, ondernemend, hij kan dan de hele wereld aan. Als hij dingen met (sporen van) gluten eet, is hij stil, teruggetrokken, niets lukt, snel tranen in zijn ogen, om het minste of geringste van slag. Bij mijn zoontje helpt het om de ontlasting in de gaten te houden. Want als zijn ontlasting goed is, is zijn fitheid en humeur dat ook. En andersom... Mijn zoontje wil graag heel hard groeien. Wij ouders zijn heel lang. Hij wil dat eigenlijk ook zijn of worden. En dat komt omdat hij keeper is met voetbal. Dan staat daar zo'n fragiel mannetje dat je bijna omblaast in het grote doel... weinig imponerend voor de tegenstanders... maar hij is er niet minder fanatiek om. Hij heeft een taartje gegeten toen hij 1.50 m. was, dat was een belangrijke mijlpaal. Dat jouw kind groeit, is een goed teken. Zijn darmen nemen in elk geval voedingsstoffen op. En het is moeilijk om te achterhalen wat er aan de hand is. Smokkelen, moeite met het dieet, niet mee kunnen doen met vriendjes, lichamelijk uit balans zijn... het valt allemaal niet mee. Misschien kun je als je bij de kinderarts bent, eens navragen hoeveel antistoffen tegen gluten hij in zijn bloed heeft. Of dit nog verhoogd is of binnen de normale waarden valt. Want in het eerste geval kun je toch proberen nog eens extra te letten op gluten. En misschien kun je anders eens een kinderpsycholoog raadplegen voor tips en adviezen. 
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.