Auteur Topic: Cakebrood (nu met foto)  (gelezen 9450 keer)

Panifex

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Cakebrood (nu met foto)
« Gepost op: januari 16, 2012, 19:20:05 »
Lekker zoet, luchtig en kruimelig... gemakkelijk en snel te maken.
Voor 2 broden (1 klein en 1 groot cakeblik bijv.)

IngrediŰnten
260g rijstmeel
40g gele maismeel
400g witte maismeel
15g tapioca

240g volle melk
115g roomboter (evt. 115g zonnebloemolie)
90g suiker
snufje (zee)zout

2 eieren

60g warm water
1 zakje instant gist (of 2tl)

Optie: met fiberhusk
10g fiberhusk
50g water

Werkwijze:
Doe de melk, boter, zout en suiker in een pan en verwarm dit op een zacht vuurtje. Mengen tot alle boter gesmolten is. Vuur uitzetten.

Doe het water en gist in een bekertje en laat het 10min staan (kan tijdens maken van melkmengsel).

Klop de eieren los.
Doe ze samen met het gistmengsel bij in het pannetje.

Meng alle meelsoorten in een grote beslagkom. Doe hier de inhoud van het pannetje bij en meng het met een platte klopper. Het deeg blijft een beetje slap.

Optie:
Ik heb hier de fiberhusk en het water gemengd tot een papje en het aan het deeg toegevoegd. Het was niet heel makkelijk mengbaar, maar na de rijs moet je nog een keer kneden en dan verdeelt het zich wel.

Dek het af met een theedoek en laat het 1u rijzen.

Vet nu je handen in met olie en kneed er 2 bollen van. Vet ook de bakblikken in met olie. Doe een deegbol in het bakblik en druk het uit tot in de hoeken. De blikken zijn ongeveer half a 2/3e gevuld.
Bestrijk de broden met melk (en evt. ei).

Warm de oven voor op 180 graden. In die tijd (ongeveer kwartiertje? verschilt per oven natuurlijk) kan het deeg nog even rusten. Daarna afbakken in 30 min.

Klaar!

Gebaseerd op dit recept:
 http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2008/01/cakebrood-golden-cake-bread.html
Glutenvrij sinds oktober '11. Tevens histamine- en fructosearm. Vrij van suiker, glutamaat, vlees, caffe´ne, alcohol, aspartaan (e.d.) en case´ne. Vergeet ik nog wat?
Juni-oktober 2012 glutenvrijstop. Ik let niet op "sporen van".

Annikka

• Gold Member
Re:Cakebrood
« Reactie #1 Gepost op: januari 16, 2012, 20:21:51 »
Lijkt me lekker brood :) Ik denk dat ik dit ga uitproberen maar dan met sojamelk.
Die verschillende soorten maismeel. Is de ene soort grover gemalen dan de andere of heeft het alleen met de kleur te maken?
Geen officiŰle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Vlearmoes

• Gold Member
  • Geslacht: Man
  • gluten-free warrior
« Reactie #2 Gepost op: januari 16, 2012, 21:42:31 »
Het lijkt mij ook een lekker recept...maar ik hou niet van kruimelig; dus ik zelf zou fiberhusk toevoegen voor een beter mondgevoel  :duimop:
Coeliakie diagnose eind 2003

Panifex

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: januari 16, 2012, 22:18:05 »
Annikka: geel maismeel is grover en geeft denk ik ook beetje meer kleur. Maar je kan het ook best vervangen door witte... Ik heb het brood ook een keer eerder gemaakt met 50/50 witte maismeel en rijstmeel, toen was het brood wat droger/lastiger te eten. Denk wel dat het iets meer smaak geeft de gele.

Vlearmoes: ja vind ik ook jammer aan het brood, maar heb nog geen fiberhusk gevonden tot nog toe... ik blijf zoeken en anders bestel ik het op internet. Ik zag wel een ander pakje glutenvervanger of zoiets. Daar zat voornamelijk tapioca in, vandaar dat ik bij deze er tapiocameel in heb gedaan.
Glutenvrij sinds oktober '11. Tevens histamine- en fructosearm. Vrij van suiker, glutamaat, vlees, caffe´ne, alcohol, aspartaan (e.d.) en case´ne. Vergeet ik nog wat?

Vlearmoes

• Gold Member
  • gluten-free warrior
« Reactie #4 Gepost op: januari 16, 2012, 22:30:01 »
tapioca is geen gluten vervanger   maar een goedkoop meel waarvan je aandeel best wel groter mag zijn (denk aan de BKB`s)  ;)
beter is dan een paar extra eitjes te gebruiken zolang je geen fiberhusk in je bezit hebt of een beetje geraspte kaas  :roll:

Ook met de hoeveelheid roomboter heb ik een beetje moeite; kun je dit halveren en het andere deel met plantaardige olie vervangen; dit ivm de slechtere vetten in de roomboter  ;)

Panifex

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: januari 16, 2012, 22:53:57 »
Nee het is geen glutenvervanger maar wel een soort bindmiddel. Het is wat vaster. Als je er een heel brood van bakt heb je een plakkerige baksteen ;). In Brazilie wordt het vaak gebruikt maar vast ook in andere landen. Heeft wel een typische smaak die ik niet wilde laten overheersen.

Ik weet niet of de boter deels te vervangen is door plantaardige olie. Ik gebruik wel liever roomboter omdat dat puurder is (en romiger van smaak) dan margarine... Daar zit best veel rotzooi in.
Olie is bij kamertemperatuur vloeibaar dus het kan zijn dat het door je brood heen gaat lekken of hoe je het ook wil noemen. Ik heb eens cake gebakken met olie in plaats van boter, nou dat was geen pretje.

Ik gebruik niet meer eieren vanwege mijn histamineintolerantie. Liever laat ik nog 1 ei weg zelfs... No egg vind ik zo duur.

Vlearmoes

• Gold Member
  • gluten-free warrior
« Reactie #6 Gepost op: januari 16, 2012, 23:00:54 »
Okee   hopelijk vindt je snel fiberhusk  :duimop:

Zelf gebruik ik altijd vloeibare boter (knijpboter)

Oh jah; ik weet niet hoeveel gram gist je gebruikt (ik denk 7gr)  maar dit mag best 11/14gr zijn  :ja:

Panifex

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: januari 17, 2012, 09:07:03 »
Inderdaad 7g gist. Ik wil ook niet teveel gist gebruiken... Gezondheidsredenen weer. Maar het kan wel. Heb eens het halve recept gemaakt maar met volledige hoeveelheid gist. Dat komt dus overeen met 14g.

Met een echt teveel gaat je brood naar alcohol smaken. Of als je het te lang laat rijzen. Bij dit recept heb ik de rijstijden erg ingekort (van 3x een uur naar 1x een uur). En het werkt blijkbaar prima...

Lirio

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: januari 17, 2012, 09:44:46 »
Lees de verpakking eens van die knijpboter vlaermoes.....dat hangt van kleur en smaakstoffen aan elkaar en dan nog een hoop E nummers...
Ik ben niet echt een gezondheidsfreak ofzo, maar ik schrok er van. Ik gebruik ook gewoon roomboter
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Matic

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: januari 17, 2012, 20:18:42 »
Iemand die me kan vertellen waar je witte rijstmeel kan kopen? Ik heb nu meel via glutenvrijewebshop.nl rijstmeel besteld en dat is geel... Wil graag dit recept proberen!  :duimop:

Panifex

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: januari 17, 2012, 20:27:20 »
Witte rijstmeel is vrij normaal. Bedoel je niet maismeel?
Ik koop het net als de andere meelsoorten in de toko. Bij zowel Indische/Aziatische als Turkse te krijgen.

Matic

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: januari 17, 2012, 20:43:03 »
Yep, je hebt gelijk, gele meel was maismeel :z

Is deze goed?: http://www.onlinetoko.eu/a-20077721/-/pan-maismeel-1kg

Panifex

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: januari 17, 2012, 21:22:13 »
Dat is de witte, prima. Dat merk heeft ook een donkerder oranje verpakking daar zit de gele in :).

Matic

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: januari 17, 2012, 21:50:12 »
Dank je, hij is besteld, samen met een zak tapioca meel. Zit al een tijdje te zoeken naar een goede "normaal" brood vervanger sinds ik 2 weken geleden ben begonnen met mijn gluten vrije dieet. Elk brood dat ik tot nu toe hebt gemaakt blijft een overheersende zure smaak houden, hopelijk is dat met dit recept anders.

Panifex

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: januari 18, 2012, 08:57:08 »
Deze is niet zuur in ieder geval. Hoop dat jij het ook lekker vindt.
De tapiocameel heeft wel een typische smaak dus moet je even kijken wat je doet met wat je overhoudt. Er staan hier op het forum wel lekkere braziliaanse kaasbroodjes met tapiocameel; daarin proef je de sterke smaak niet zo.

Maar succes in ieder geval, laat je even weten wat je ervan vond? (Ook als je 't helemaal niks vond ;) )