Auteur Topic: kinderdagverblijf (BSO) en kosten eten.  (gelezen 5313 keer)

Zeeuwse Mama

• Jr. Member
  • **
kinderdagverblijf (BSO) en kosten eten.
« Gepost op: november 28, 2011, 08:11:10 »
Hallo allemaal,

Ik ben erg benieuwd naar hoe ze bij jullie op het kinderdagverblijf (of op de BSO) omgaan met het dieet. Moeten jullie al het eten zelf aanleveren of werkt men hier aan mee?
En krijgen jullie een vergoeding vanuit het kinderdagverblijf als jullie al het eten zelf meeegeven?

Binnenkort hebben we een gesprek op det KDV en ik wil me toch een beetje voorbereiden.
We leveren nu alles zelf aan en betalen alles zelf.
Maar,... toch is dat een beetje krom. Je betaalt hen ook een bedag voor het eten.
Ik had pas een gesprek met een moeder, waarvan haar dochter op de BSO zat. Daar hielden ze er veel meer rekening mee. Wanneer er pannekoeken werden gebakken, deden ze dat gewoon allemaal glutenvrij. En de bonnetjes van glutenvrij kosten kon ze gewoon inleveren.

Is het goed om hier naar te vragen?
Al is het maar voor de toekomst van mijn kind.
Zodat misschien meer mensen hier rekening mee gaan houden.
Of is dat allemaal een beetje overdreven.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.

Groet Zeeuwse mama
Mama van 2 jongens.
De oudste van 6 jaar heeft coeliakie en is sinds juli 2011 glutenvrij.

Saskiajesse

• Jr. Member
  • **
Re:kinderdagverblijf (BSO) en kosten eten.
« Reactie #1 Gepost op: november 28, 2011, 08:48:25 »
Op het kdv nam Jesse alles zelf mee maar moest toch gewoon het normale bedrag betalen. Heb het er wel eens over gehad maar het bedrag bleef hetzelfde. Dat is een beetje hetzelfde als wanneer mijn kind 1,5 maand ziek is en niet komt en toch de volle mep moet betalen :duimlaag: (maar dat is een ander verhaal;))

Op de BSO zit nog een kindje met coeliakie en daar zorgen ze wel voor gv koekjes voor in de middag maar ook het brood neemt hij zelf mee. Fruit en drinken krijgt hij wel gewoon van daar. Met het zetten van de schoen hebben ze gv pepernoten etc gekocht en als ze iets gaan maken of bakken bellen ze om te vragen waar ze het voor Jesse gv kunnen kopen.

Dus mijn ervaring is dat bij het kdv de prijs hetzelfde blijft evenals bij de BSO maar op de BSO kopen ze wel zelf gv producten.
Zoontje (03-09-2007) heeft coeliakie. Sinds april 2010 gv

VanessaM

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: november 28, 2011, 10:44:02 »
Tja, in principe heb je helemaal gelijk maar ik moet er meteen bij zeggen dat ik er zelf nooit naar gevraagd heb. Ook omdat ik denk dat het grootste deel van de kosten niet aan het eten wordt besteed. Elize gaat maar 2 dagen dus misschien scheelt dat ook. Dat zijn 4 boterhammen per week en er ligt een pak rijstwafels en koekjes. Melk, limonade, fruit doet ze gewoon mee. Paar keer per jaar een cakeje mee, 1x pepernoten, 1x worstenbroodjes met kerst, en 1x paaseitjes. Wij hebben een heel 'gezond' kdv dus ik hoef maar voor weinig snoep, koek en andere troep te zorgen.
Maar als het voor jullie de moeite waard is, zeker aankaarten!
Mama van Elize(01-01-08) en Sebastiaan(23-05-10).
Elize: 11-8-10 a-tTG>80. 17-9-10 nogmaals a-tTG onmeetbaar hoog. 28-9-10 Biopt. 14-10-10 Coeliakie, Marsh 3B. 10-6-11 a-tTG<4, normaal.
Sebastiaan: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Papa: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Mama: HLA-DQ2 positief, a-tTG neg.

Veldson

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: november 28, 2011, 11:42:49 »
Bij ons nemen alle kinderen zelf hun boterhammetjes mee naar de overblijf.
We betalen wel gewoon een ouderbijdrage voor school, maar meestal zorg ik zelf voor een glutenvrij alternatief. De directrice heeft me aangeboden om die kosten te vergoeden, maar dat heb ik zelf afgeslagen. (heb geen zin om elke keer met bonnetjes aan te komen...)
moeder van 3 kinderen (2005),  (2006) en (2009). <br />Bij de middelste is in nov 2007 coeliakie vastgesteld.<br />Ikzelf en de jongste hebben de genen niet. De oudste wel, maar zij heeft geen klachten

Zeeuwse Mama

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: november 28, 2011, 12:55:14 »
Wel een prettig idee dat ze in elk geval aanbieden om het te betalen.

Ik vind het meestal ook niet erg om alles zelf mee te geven.
Maar als ik dan het berichtje krijg: "De boter van je zoontje is op"
vind ik het best een beetje vervelend.
Ik heb al een aantal keren aangegeven dat hun boter glutenvrij is en ze ook van die boter een apart bakje voor hem kunnen maken, met een grote sticker erop.
Maar, daar wordt niet op gereageerd.

Misschien moet ik zelf duidelijker zijn, of... het gewoon naast me neerleggen.
Ik wil mijn zoon alleen ook leren voor zichzelf op te komen
en ja, dan moet ik dat nu als voorbeeld voor hem toch eigenlijk ook doen...
Mama van 2 jongens.

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: november 28, 2011, 13:41:10 »
ik leg het meestal naast me neer.... zo leert mijn dochter ook meteen dat niet de hele wereld vol medeleven en begrip zit en dat ze toch in 80% van de gevallen voor zichzelf zal moeten zorgen...

ook vind ik het een kleine moeite en grote zekerheid om haar zelf alles mee te geven, dan dat ze iets regelen wat ze dan niet mag of ik niet vertrouw...

we hebben het nu weer meegemaakt heel goed bedoelt haalt de sint van het werk een zak glutenvrij strooigoed... maar MET MDG..... dus helaas moeten we het toch afstaan, terwijl het voor mij geen moeite is om een plaatje pepernoten extra te bakken...
naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

Loeske

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: november 30, 2011, 13:05:47 »
Op onze kinderdagopvang zorgen ze voor het glutenvrije eten en dat gaat heel erg goed!  :duimop:  Ze zorgen voor glutenvrij brood, hebben aparte potten van beleg. Ook glutenvrije koekjes en een alternatief als kinderen niet glutenvrij trakteren is aanwezig.
Voor speciale gelegenheden, zoals Sinterklaas en kerst, moeten we wel een glutenvrij alternatief meenemen.
Over het algemeen ben ik dus heel tevreden, want de opvang is al duur genoeg!
Moeder van Marise (18-07-2009) en Florine (19-03-2011). Bij Marise op 09-09-2011 coeliakie vastgesteld en bij uiteindelijk sinds januari 2014 ook. Florine heeft het gen gelukkig niet.

beefje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: november 30, 2011, 17:50:09 »
hier op het kdv kreeg ze de warme maaltijd GV van henzelf
enkel GV boterhammen voor na het fruit moest ik zelf voor zorgen en GV koekjes
ik betaalde de gewone bijdrage maar heb daar zelf nooit moeilijk over gedaan

toen Tiegan net begon te eten heb ik ook rapley methode toegepast en op het kdv wilden ze dit wel uitproberen maar zorgde dan wel zelf voor de gestoomde groentjes maar heb ook niet naar een mindering gevraagd hoor want ik was al blij dat ze dat wilden uitproberen ;)
mama van Tiegan (į27/01/2009). Getest op 03/02/11 op een algeheel bloedbeeld in schemerzone voor glutenintolerantie. Meer uitgebreide testing op 08/04/11 met verhogingen op meerdere onderdelen. Biopsie op 17/06/11, 13/07/2011 officiele diagnose coeliakie marsh 3a

Zeeuwse Mama

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: december 01, 2011, 20:21:08 »
Wat goed Loeske en Beefje dat ze bij jullie op het KDV zelf voor (een deel van) het eten zorgen.
Dan hebben ze zich er wel echt in verdiept.

Leuk om te lezen.
Mama van 2 jongens.

Sim

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: december 06, 2011, 11:36:20 »
Bij ons dachten ze wel mee en ik kan inderdaad ook bonnetjes meenemen maar doe dat eigenlijk nooit. Maar boter wil ik bijvoorbeeld dat ze gewoon van hunzelf in een apart bakje voor Guusje doen. Dat ga ik echt niet mee nemen, dat van hun is ook glutenvrij en ik vind dat zij ook wel de moeite ervoor kunnen doen (in hoeverre dit moeite is). Zij verzorgen je kind die dag en dit hoort nou eenmaal bij dat kind. Daar betaal je voor, dus de zorg! Dus ik zou zeggen, kom voor jezelf op, dat moeten de kindjes ook leren! Soms leg ik me bij dingen neer en soms kom ik voor Guusje op, heel duidelijk.

Mama van Guusje (2007), zij heeft coeliakie. Op dieet sinds 1 augustus 2009. Mama van Jetske (2011) heeft DQ2.

Mama van N

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: december 09, 2011, 20:44:43 »
Wij zorgen zelf voor het brood voor de lunch op het KDV, maar ze hebben al diverse malen aangeboden om de kosten hiervoor te vergoeden. Dit slaan we steeds af, aangezien we al erg blij zijn wat ze verder allemaal voor ons regelen.
De vestigingsmanager gaat met enige regelmaat naar de supermarkt om een kuipje lactosevrije boter te halen en N heeft haar eigen pot stroop en ze openen op de dag dat ze naar het KDV gaat (1 dag in de week) voor haar een nieuwe verpakking vleeswaren of smeerworst en beleggen daarna pas het brood van de andere kinderen hiermee.

Tijdens speciale gelegenheden proberen ze ook altijd voor N wat te hebben, zo hadden ze vorig jaar zelf speculaas gehaald voor in haar schoen als alternatief voor de pepernoten (ze waren vergeten te vertellen wanneer ze de schoenen gingen zetten en wij hadden niet verwacht dat ze dit zouden doen).
Dit jaar hebben ze pepernoten gebakken en dan krijgen we van te voren een seintje en zorgen wij voor deeg, zodat N ook mee kan rollen en kliederen met het pepernotenfestijn. Ook hierbij weer een aantal keren de vraag om bonnetjes.

En de laatste ontwikkelingen zijn, dat ze op het KDV een warme lunch gaan aanbieden en inmiddels zijn we druk bezig om met de directeur te kijken naar mogelijkheden voor N en 1 ander kind op een andere vestiging die dus glutenvrij moeten eten. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat op het KDV van Tiegan gaat, beefje.

Maar goed, kortom zijn wij zeer tevreden over de manier waarop ons KDV met het gluten- en lactosevrije eten omgaat.

Bij dochter N (2009) is in juni 2010 coeliakie vastgesteld. Tevens is ze lactose-intolerant.

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: december 10, 2011, 14:50:49 »
opzich is warm eten niet zo lastig... aardappels, groente, ongekruid vlees... klaar is kees....  :D
naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

Smurf78

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: december 10, 2011, 16:56:51 »
Hier altijd overal zelf voor moeten zorgen zonder dat ik een tegemoetkoming kreeg.
Heb er wel eens een opmerking over gemaakt maar daar konden ze niet aan gaan beginnen.

Dus ik weet niet beter dan dat mijn kinderen hun eigen lunchpakketjes meenemen overal naar toe.
Vind het echt super om te lezen dat er BSO's zijn die hier heel proactief op inspelen :duimop:
Zoonlief (2005) DQ2.5 positief, antistoffen tot nu toe altijd negatief, wel positieve eliminatie-provocatie test met gluten. Uitslag biopt april 2012 : Marsh 1. Voor nu glutensensitief. 14-7-2015 biopt genomen na glutenbelasting. Over 2 weken de uitslag. Spannend!

Zelf: PDS + chronisch B12 tekort

Zeeuwse Mama

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: december 10, 2011, 21:38:42 »
Ik ga het er in het komende gesprek op het KDV in elk geval wel over hebben.
Zeker nadat er afgelopen week gewone pepernoten in zijn schoentje voor Sinterklaas zaten.

Ik was best teleurgesteld. Gelukkig is mijn zoontje nog zo jong dat hij het allemaal niet in de gaten heeft. Maar als je al weken zelf gebakken pepernoten mee geeft en ze ook nog een keer bakt voor de hele groep... dan vind ik dit echt lomp (ik kan het niet anders zeggen).
Mama van 2 jongens.

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: december 10, 2011, 22:37:42 »
Jammer is dat inderdaad. Ik ben er natuurlijk altijd heel alert op bij mij op de groep van het kdv, ook bij andere allergieen.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.