Auteur Topic: thuis bezoekje basisschool juf  (gelezen 4673 keer)

* astrid *

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
thuis bezoekje basisschool juf
« Gepost op: oktober 10, 2011, 22:09:33 »
morgen is het zover, dan komt de juf van de basisschool op visite, en daarna begint het echte leven  ;)

wat zijn nou dingen die ik echt NIET moet vergeten??? op het "standaard" na....

ik bedacht me: ze eet een beetje anders, maar verder is ze heel normaal.... en het is een kwestie van handen wassen dan heb je 90% al gehad.....
naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

petraw

• Gold Member
Re:thuis bezoekje basisschool juf
« Reactie #1 Gepost op: oktober 11, 2011, 10:17:51 »
Wat een luxe Astrid, zo'n thuisbezoekje vooraf van de kleuterjuf! Is dat de gewoonte op de school van NaŽll?
Wat je echt niet moet vergeten....... Is NaŽll het eerste kleutertje met coeliakie dat in groep 1/2 komt? Als dat het geval is, dan is denk ik een kleine voorlichtingscampagne voor ten minste alle kleuterjuffen op school wel op zijn plaats!
Verdere reacties laat ik hier aan de ervaringsdeskundigen met kinderen in de leeftijdscategorie van jullie dochter over, want toen onze dochter vier was, wisten we nog nergens van!

Angela76

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: oktober 11, 2011, 11:28:03 »
Hier kwam de juf ook langs hoor. Vorige week maandag. Ik zou goede afspaken maken over hoe en wat. Omdat er meerdere dingen zijn die ze niet kan eten. Maar dat had je zelf ook al wel bedacht, denk ik. ;)
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: oktober 11, 2011, 11:29:00 »
Ik vind het heel moeilijk, dit soort zaken. Want ik kreeg ook een huisbezoekje van de peuterspeelzaal. En wat bleek? Ze wilden Tom niet plaatsen... want ze wilden geen risico lopen. Ik viel bijna van mijn stoel. Want ik vond het toch echt onze verantwoordelijkheid om die keuze te maken. En ik wil Tom beslist niet in een glazen huis laten opgroeien. Dus in het ene geval geef ik aan dat Tom een heel normaal kind is, zolang hij zich goed aan zijn dieet houdt. In het andere geval dik ik het juist aan, om het belang van schoon werken juist te benadrukken... Toen Tom een half jaar later toch naar de PSZ ging, viel alles mee. Het was "koudwatervrees"van de leiding. Ik moest er natuurlijk wel zelf bovenop blijven zitten, dingen navragen en in de gaten houden. Maar de juffen waren heel bereidwillig, op de deur van het keukenkastje hing een A4-tje met de "regels" voor het dieet van Tom.

Inderdaad wat Petra al zegt: wat weet de juf van coeliakie? Zijn er andere kinderen op school die ook coeliakie hebben? Meestal zijn er wel kinderen met een allergie voor melk of pinda's. En op sommige scholen is er een allergie-protocol. Dit zou ik bespreken met de juf:

- hoe regelt de juf de pauze, halen de kinderen de tassen uit de gang met hun eten en drinken, of zetten ze hun bekers en bakjes in een groot krat o.i.d. (wat krijgt jouw kind mee, waar staat dat (bij Tom niet tussen de andere bekers en bakje), hoe regel je dat jouw kind schone handen heeft (met natte doekjes die jij meegeeft, met een eigen handdoek, met een keukenrol etc. en helpt juf jouw kind eraan herinneren, of doet ze dat zelf al. Ik zorgde ervoor dat Tom een beker meekreeg en bakjes die hij zelf kon openmaken. Want als juf eerst een kindje helpt met een koek en daarna de beker van jouw kind opendraait, gaat het misschien mis.

- het knutselen en kleuren (Tom heeft vanaf groep 1 zijn eigen etui met pennen en potloden en lijm, maar je hoeft niet zo streng te zijn als je kind niet duimt of haar vingers in haar mond steekt.) Vraag of ze liever niet met pasta knutselt (bv. ketting voor moederdag).

- het schoonmaken van de tafels en het voorkomen van besmetting: valt een koekje op de grond, gooi het dan weg (gebeurt normaal niet...), zit een ander kind aan het eten van jouw kind, gooi het dan weg

- hoe regel je tractaties (Tom wilde graag hetzelfde dus vroeg ik andere ouders wat ze gingen trakteren en zorgden zij voor een vlaggetje of verpakking etc.) ik kreeg van de juf de verjaardagsdata. Kijk wat voor jou prettig werkt. Je kunt ook een trommeltje in de klas zetten. Ik maakte samen met Tom een leuk kaartje voor de andere kinderen met het bekende rijmpje "Beste kinderen uit de klas, je kent me niet, ik ben hier pas, maar je moet iets van me weten, ik mag niet alle dingen eten etc." en aan de binnenkant een korte uitleg van Toms dieet en een lijstje met dingen die hij mocht eten. Je kunt ook verwijzen naar livaad als je kind niet erg gevoelig is, of de snoeplijst uitprinten en die in de klas leggen. Er staan enkele voorbeeldbrieven hier (maar ik weet niet meer waar).

- hoe vertel je het aan andere kinderen: geef een boekje mee, zoals Jonas mag geen koek. Het is een beetje een lastige leeftijd. Want juf kan wel zeggen, jullie mogen niet aan het eten van jouw kind komen... maar sommige kinderen kunnen dan juist de verleiding niet weerstaan! Ze MOETEN dan even aan het eten van jouw kind komen, om te zien wat er dan gebeurt... Zorg dat er altijd reserve in de klas ligt, bv. doosjes rozijnen.  

- hoe regel je: kerst(ontbijt), sinterklaas, pasen, pinksteren, moederdag, sportdag, eindfeest, verjaardag juf. Maak vooral goede afspraken over sinterklaas. Voor kinderen enorm spannend. Probeer af te spreken dat er in de klas niet gestrooid wordt (bij Tom hing er zelfs een briefje aan de deur, hier niet strooien iv.m. allergie). Zorg voor glutenvrije pepernoten met vruchtenhartjes. Ik was zelf hulpouder, zodat ik van tevoren zag wanneer er pepernoten in de klas kwamen etc. In onze kleutergroepen wordt helaas met pepernoten geknutseld (op papier geplakt) en er worden spelletjes gedaan met pepernoten, dat zijn dan de fiches... Probeer alternatieven aan te reiken, bv. vruchtenhartjes. Informeer ook of de juf pepernoten wil gaan bakken. Want dan kun jij misschien glutenvrij deeg aanleveren (bij Tom at de hele klas glutenvrije pepernoten van boekweitmeel en rijstmeel, ik heb de inkopen gedaan en kreeg alles vergoed.)

Nou, dit is wat me zo te binnen schiet. Spannend, hoor! Kijkt je dochter ernaar uit?
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: oktober 11, 2011, 11:29:46 »
Oeps! Zie nu dat ik ws. te laat ben. Hoe ging het?
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

petraw

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: oktober 11, 2011, 14:50:37 »
Wow Tine :duimop: .....en deze adviezen schud jij dan zo maar even uit je mouw? Hier zal Astrid heel veel aan hebben denk ik!

VanessaM

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: oktober 11, 2011, 18:11:16 »
Luxe hoor zo'n huisbezoekje  :duimop: . Hopelijk was het zinvol! Begrijpt ze het en gaat ze meedenken!
Mama van Elize(01-01-08) en Sebastiaan(23-05-10).
Elize: 11-8-10 a-tTG>80. 17-9-10 nogmaals a-tTG onmeetbaar hoog. 28-9-10 Biopt. 14-10-10 Coeliakie, Marsh 3B. 10-6-11 a-tTG<4, normaal.
Sebastiaan: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Papa: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Mama: HLA-DQ2 positief, a-tTG neg.

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: oktober 11, 2011, 18:11:50 »
Hier nooit een huisbezoek van een juf gehad.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: oktober 11, 2011, 20:52:14 »
te laat :-) maar ik ben blij dat we dezelfde meningen hebben :-)

Mijn motto is altijd al geweest, ze eet niet alles, maar verder is ze heel gewoon.... en als je zo begint is de spanning van het "niet" plaatsen eraf....

persoonlijk vind ik dat van pasta knutselen enz dus onzin.... naŽll bakt nu op de peuterspeelzaal ook pepernoten met gewoon deeg, die gaan dan in een mooi papiertje cadeau aan papa of mama ofzow, en ze heeft dan pepernoten uit haar eigen bakje die ze na goed handen wassen mag eten...

gelukkig moeten ze het eten in een tasje meebrengen en die tasjes worden in de "kring" uitgedeeld, dus geen kans op aanraking met andere bakjes e.d.

traktaties doen we nu uit een eigen bakje :-)

en ik heb aangegeven dat ik liever geen brieven / info over haar mee geef aan andere ouders waarom niet?? ik zal mijn standpunt uitleggen en dan vind ik reactie wel leuk :-)

als ik een brief maak met daarin de info over naŽll die geen gluten melk en ei mag, dan geef ik daarmee aan dat ze "anders" is... we willen niet dat ze anders is. Op school heeft ze een eigen trommeltje met tractaties, zo voorkomen we bij ons ( overgevoelige ) kind dus ook meteen dat er kruisbesmetting plaatst vind op bijv fruit o.i.d. dus inprincipe hoeft er qua trakteren ook geen rekening mee gehouden te worden, want alles wat niet voorverpakt is, krijgt ze zoiezo niet. dat wat wel voorverpakt is mag ze als het voor haar geschikt is natuurlijk wel.
Als wij andere ouders informeren, mogen zij ons dan ook informeren, en is het dan niet zo dat je een wildgroei aan briefjes krijgt... pimmetje kan niet tegen pinda, basje is allergisch voor katten en honden, en als guusje komt spelen moet je m wel even helpen op het toilet.....
natuurlijk snap ik wel dat er ouders zijn die WEL voor die brief kiezen, maar wij doen dat bewust niet.
NaŽll word 4, als ze 4 zijn zie je ALTIJD de ouders als ze uit spelen gaan, eye to eye contact, even vertellen wat er is, de eerste keer zoiezo even iets lekkers meegeven en de keer daarna kun je even informeren....

NU zijn er heel veel mensen die het liefst hebben dat anderen daar waar het kan rekening houden met zijn of haar kind mbt eten, tractaties enz... ik ben de afgelopen 4 jaar al zo vaak met mn kop tegen de muur aangelopen van mensen die het goed bedoelen maar wat ze toch niet mag hebben, daarbij vind ik het geen enkele moeite om naŽll even een snoepje in dr tas te stoppen, terwijl het voor een ander wel "extra" moeite is om apart iets te gaan kopen.... zo sla je 3 vliegen vind ik.... hun kost het geen moeite, naŽll kan gezellig uit spelen met snoepje, en ze leert ook meteen dat ze in de rest van dr leven geregeld haar eigen spullen mee moet brengen... zolang ze niet anders weten deert ook niet...

ik ben van het principe: jij draait om de wereld, en niet anders om.... geluk kun je niet maken, maar je kunt het wel bijsturen..... als je zelf de moeite neemt om te doen wat jij leuk vind, nodig hebt, of wil kunnen, dan hoef je daar een ander niet mee te belasten, en als we allemaal eens iets meer deden en iets minder vragen word het leven een stuk gezelliger....

ofwel omdat we niet willen dat ze anders word gezien, willen we geen brief over dat ze anders is.

:D

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #9 Gepost op: oktober 11, 2011, 21:14:47 »
Natuurlijk: je moet het doen zoals het voor jou goed voelt. Tom vond het heel leuk om een samen een kaartje te knutselen voor de andere kinderen in zijn klas... en hij wilde heel graag hetzelfde eten en drinken als de andere kinderen, of iets dat erop leek (hij mocht toen geen gluten, fruit, rauwkost, suiker, gist, cacao, noten). Ik had toen wel de hulp van andere ouders nodig, die zouden vertellen wat ze wilden tracteren. En het fijne is idd dat je ze ook gewoon kunt spreken op het schoolplein. En je merkt vanzelf wel of die ouder het snapt en moeite wil doen of niet. En dat je je kind niet direct een stempel wilt meegeven, is ook begrijpelijk.... Het was toen natuurlijk even spannend of Tom wel uitgenodigd zou worden om ergens te gaan spelen. Maar dat gaat vanzelf goed, Tom nam ook zijn eigen limonade en snoepje mee. Tom speelt heel graag en hij vindt zijn eten maar bijzaak. Dus dat regelde ik wel voor hem. Nu (in groep 8) moet hij 't zelf gaan regelen, volgend jaar sta ik niet meer paraat als hij op de middelbare school zit ...

Veel succes met de start op de baisschool: als de juf wil meedenken, ben je al halverwege! :duimop:

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: oktober 11, 2011, 21:22:25 »
de juf was zwaar ingelezen, die dacht dat ze ook geen kringspelletjes mocht doen ivm besmetting  :D

Lirio

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: oktober 11, 2011, 21:24:20 »
Die heeft het afgelopen weekend dit hele forum doorgelezen vrees ik.  :duimop: :z
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: oktober 11, 2011, 21:36:32 »
Zoals jouw dochter, Astrid al naar school gaat met de wetenschap van dieet snap ik jouw standpunt. Isabelle zat al een jaar op school toen de diagnose kwam en toen vond ik het wel handig de ouders te informeren en net als bij Tom heeft Isabelle graag dezelfde traktatie of gelijkende op.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: oktober 12, 2011, 11:18:43 »
ik vind GV brood van de bakker een risico... ik ga met kerst gewoon een brood en ( lekker ) beleg in dr tasje stoppen ;-)

jerlet/Demi

• Gold Member
  • mijn glutenvrije meisje
« Reactie #14 Gepost op: oktober 12, 2011, 14:20:52 »
Wij hebben er toen wel  voor gekozen om een brief naar de ouders uit te brengen, niet op de speelzaal, maar wel naar school.
Bij de speelzaal zat er altijd een trommeltje in haar tas en op school staat ook een trommeltje.
Heb denk tot en met groep 3 of 4 een brief gegeven.
Groetjes Nicolette, moeder van Demi (geboren 4 0kt 2002)die sinds mei '04 coeliakie heeft en een dochter (juni '04) en een zoontje (juli '06) beide zover bekend geen coeliakie.