Auteur Topic: ei-vrije 3-lagen chocoladekaastaart  (gelezen 2187 keer)

Bren

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
    • basket white star
ei-vrije 3-lagen chocoladekaastaart
« Gepost op: oktober 10, 2011, 16:22:07 »
Onderstaand recept heb ik gevonden op een australische site en aangepast met de glutenvrije koekjes voor mijn zoontje zijn verjaardagsfeestje. Echt zalig lekker vond iedereen ze. Je kan ook nog een extra 4de laag toevoegen met melkchocolade. Dan heb je een echt hoge taart. De stukken zijn dan wel erg zwaar.

Benodigdheden

200gr chocolade koekjes van Orgran (Biscotti classic choc)
    80gr boter
    100 ml water
    gelatineblaadjes
    500gr mascarpone
    250 ml bloemsuiker
    250 ml melk
    150 g witte chocolade, gesmolten
    150 g fondant chocolade, gesmolten
    375 ml opklopbare room
    chocoladeschilfers en cacaopoeder als versiering

Bereiding

Verkruimel de koekjes héél fijn. Smelt de boter. Meng beide goed in een kom. Breng het mengsel over in een goed ingevette springvorm. Gebruik je vingertoppen om alles goed aan te drukken. Plaats ongeveer 20min ( of tot stevig) in de ijskast.

Los de gelatineblaadjes op in water (ik verknip de gelatineblaadjes in een microgolfpotje samen met het water en verwarm het 1 minuutje, roeren en klaar) en laat ze even staan.

Roer de mascarpone, suiker, melk tot een glad mengsel. Roer er ook de gelatine bij. En vervolgens schep je er de opgeklopte room bij.
Verdeel deze massa over 2 kommen.

Voeg in de eerste kom de gesmolten fondant chocolade toe en giet dit mengsel op de taartbodem. Plaats de taartvorm voor een 10-tal minuutjes in de diepvries (of tot stevig bij aanraken).
Voeg in de tweede kom de gesmolten witte chocolade toe en meng goed. Giet dit héél voorzichtig over de zwarte chocolade als deze stevig is.

Laat een nachtje in de koelkast opstijven.
Ontvormen en versieren.

Deze taart kan je het best snijden met een warm mes.

Eind september 2011 werd bij ons jongste zoontje naast zijn kippenei-allergie ook coeliakie vastgesteld. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn mama die zelf sinds 2007 weet dat ze glutenvrij moet eten.
Groetjes uit België

Renate48

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:ei-vrije 3-lagen chocoladekaastaart
« Reactie #1 Gepost op: oktober 10, 2011, 16:54:52 »
Ziet er prachtig uit.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose