Auteur Topic: Libelle Eten&Genieten  (gelezen 4137 keer)

Mrk

• Sr. Member
Libelle Eten&Genieten
« Gepost op: oktober 04, 2011, 20:01:25 »
Vandaag de Libelle Eten&Genieten gekregen en daar staat een recept in voor Quinoa cakejes, met allemaal glutenvrije ingredienten!

Maar mijn vraag, er staat ook een taart in die ik graag gv zou willen maken, hoe kan ik het recept het beste aanpassen?
Citroentaart

250 gram bloem
30 gram gemalen amandelen
75 gram poedersuiker
210 gram zachte boter
snufje zout
4 citroenen
1 eidooier
1 el melk
5 eieren
250 gram suiker

Hieronder een link naar een soortgelijk recept van de libelle site, alleen de ingredienten zijn iets anders.
Ik kan de bloem niet 1 op 1 vervangen voor glutenvrij toch??

http://www.libelle.nl/recept/?id=1323

Annikka

• Gold Member
Re:Libelle Eten&Genieten
« Reactie #1 Gepost op: oktober 04, 2011, 20:53:44 »
Glutenvrij deeg uitrollen heb ik nog niet eerder gedaan, maar dat deed ik ook al nooit met tarwemeel omdat ik daar het geduld niet voor heb  ;). Gewoon het deeg in stukjes verdelen en gelijkmatig in de vorm drukken.

Ik gebruik zelden een speciaal glutenvrij product voor het bakken. Ik neem rijstmeel en meng dat met andere soorten die nog wat extra binden.
Bij dit recept zou ik 200 gram rijstmeel, 25 gram maizena en 25 gram kleefrijstmeel nemen plus een halve eetlepel fiberhusk.

Geen officiële diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Lieske

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #2 Gepost op: oktober 04, 2011, 22:35:40 »
Deeg uitrollen gaat prima hoor.
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

Renate48

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: oktober 04, 2011, 23:23:28 »
Ik neem wel vaker een gewoon recept waarbij ik de bloem vervang door glutenvrij bloem. En uitrollen kan prima, desnoods tussen 2 siliconen vellen.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

Lieske

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: oktober 04, 2011, 23:26:55 »
vellen zijn niet persé nodig,genoeg meel onder het deeg blijven strooien,dan gaat het prima.
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

Renate48

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: oktober 04, 2011, 23:40:55 »
Vellen hebben wel het voordeel dat je het uitgerolde deeg makkelijkker kunt verplaatsen.
Man heeft in

Renate48

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: oktober 04, 2011, 23:42:28 »
Dit recept had ik toevallig ook al gezien en waarschjinlijk ga ik het maken als mijn man straks jarig is.
Man heeft in

Lieske

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: oktober 05, 2011, 07:14:41 »
Vellen hebben wel het voordeel dat je het uitgerolde deeg makkelijkker kunt verplaatsen.

Daar heb je gelijk in  ;)

Mrk

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: oktober 05, 2011, 08:13:56 »
Glutenvrij deeg uitrollen heb ik nog niet eerder gedaan, maar dat deed ik ook al nooit met tarwemeel omdat ik daar het geduld niet voor heb  ;). Gewoon het deeg in stukjes verdelen en gelijkmatig in de vorm drukken.

Mmm dat klinkt goed, denk dat dat ook meer iets voor mij is  :duimop:

Mrk

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: oktober 05, 2011, 08:14:13 »
Bedankt voor jullie reacties! Ga het dit weekend eens uitproberen.

Mrk

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: oktober 05, 2011, 08:15:21 »
Ik neem wel vaker een gewoon recept waarbij ik de bloem vervang door glutenvrij bloem. En uitrollen kan prima, desnoods tussen 2 siliconen vellen.
Vervang je het gewoon 1 op 1? En welke bloem werkt voor jou het beste?

Renate48

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: oktober 05, 2011, 09:50:20 »
Vervang je het gewoon 1 op 1? En welke bloem werkt voor jou het beste?
Ik ben met Schär C begonnen, inmiddels heb ik ook andere melen geprobeerd. Ik haal veel recepten van internet en die vervang ik idd 1 op 1. Ik heb natuurlijk vroeger al veel gebakken (ben in Duitsland geboren en daar wordt veel meer gebakken), toen alle (4) kinderen nog thuis woonden. Met mjin kinderen koekjes gebakken op hun verjaardagen, op de basisschool gebakken met leerlingen van groep 7 of was het 8?
Inmiddels heb ik vele melen geprobeerd. Voor het kwarkbrood met consenza in de verschillende variaties gooi ik zelfs verschillende soorten meel door elkaar.
Man heeft in