Auteur Topic: verjaardagen en kruisbesmetting  (gelezen 3727 keer)

aggie

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
verjaardagen en kruisbesmetting
« Gepost op: september 25, 2011, 12:11:55 »
Net een discussie met mijn dochter achter de rug. Volgende week vieren we hun 12e verjaardag. Hiervoor gisteren al heerlijk als gezin bij etenstijd glutenvrij gebruncht.
Al het eten is glutenvrij op de verjaardag, alleen nu wil ze niet dat er ook bier gedronken wordt. Hoe groot is de kans op kruisbesmetting met het drinken van bier op een glutenvrije verjaardag. Moeten we glutenvrij bier gaan schenken? Hoe smaakt dat? Ziet ze teveel gluten spoken? Ik schrik zelf een beetje van haar angst voor kruisbesmetting. Zelf vind ik het niet gastvrij om geen bier te schenken, of we moeten het van te voren aangeven, maar wil ik haar ook steunen.
Wat is jullie ervaring en mening hier in?

groet aggie
moeder van een tweeling (1999), waarvan Pauline sinds 2006 en Merel sinds 2008 coeiliakie hebben.

margrieta

• Sr. Member
  • sinds sept 2009, gluten, melk en sojavrij.
    • http://harmamargrieta.wordpress.com/
Re:verjaardagen en kruisbesmetting
« Reactie #1 Gepost op: september 25, 2011, 12:23:26 »
als je in een glas waar bier in heeft gezeten zonder het eerst om te spoelen of af te wassen iets te drinken doet voor iemand met coeliakie, lijkt me dat er inderdaad een kans is op kruisbestemming, of als er een kans is dat een druppeltje bier in een ander glas valt. Maar wanneer komt dat voor een verjaardag? Ik zou nooit iemand drinken in een vies glas geven en dat er een slok bier in mijn cola of mijn terecht komt, die kans is volgens mij ook erg klein. Bier is anders dan brood en koekjes, het kruimelt niet.

Als dit werkelijk een probleem zou zijn, lijkt mij dat een coeliaak of een gluten intolerant iemand nooit meer uit kan gaan, nooit meer iets kan drinken in een cafe, restaurant, terras of een feestje bij iemand thuis, want ja daar wordt ook bier (met gluten) geschonken naast alle andere drankjes.

Maar los van dat, complimenten aan je dochter dat ze zo nauwkeurig is met haar dieet.
"As the sense of identity shifts from the imaginary person to your real being as presence awareness, the life of suffering dissolves like mist before the rising sun

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: september 25, 2011, 12:36:59 »
Op een verjaardag is bij ons alles glutenvrij, BEHALVE het bier!! Door bijna iedereen wordt dit uit het flesje gedronken of anders krijgen ze een speciaal bierglas waar echt alleen bier uit gedronken wordt. Het gaat daarna wel in de vaatwasser maar geen twijfel over mogelijk dat er wat anders in wordt geschonken. De enige kruisbesmetting die zou kunnen plaatsvinden is na een slok bier een kus op de mond.... dat doen we toch niet!! Of als er een glas of flesje met bier omvalt....dan is het goed dweilen en alles eromheen niet meer eten als gv of wegooien (doe je toch wel als het in het bier sopt  :D) Hier gaat het altijd goed!!
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

Ellie

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: september 25, 2011, 17:28:17 »
Hier houd ik met verjaardagen meestal mijn eigen portie apart, er wordt hier dermate veel bier gedronken dat mensen wel eens wat knoeierig willen worden op het einde van de nacht. Vanwege mijn gevoeligheid riskeer ik het liever niet.
()_()
(^.^)
'(")(")'

Lirio

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: september 25, 2011, 18:32:03 »
Ik denk dat je eens een goed gesprek met je dochter moet hebben, want dit vind ik wel vallen onder glutenspoken.
Ik zoen mijn man ook gewoon als hij bier drinkt en daar word ik niet zwanger en niet ziek van.  :D
Dus tenzij ze zelf een slok neemt van het bier zie ik echt niet in hoe dat in bij haar in de buurt, laat staan bij haar in de maag terecht zou moeten komen.
Je moet gluten wel binnen krijgen he om er last van te krijgen.....
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Ellie

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: september 25, 2011, 18:43:08 »
Haha, nou van dat zoenen word ik dus wel zwanger, 1 kusje en ik heb meteen een 6e maandje. Heb ik al eens bij mijn schoonouders gehad: zij waren even naar de keuken en ik geef mijn vriend even stiekem een zoen in de woonkamer. Komen ze terug, zit ik met een dikke tetter. Hebben ze daar in Staphorst toch gelijk: zodra je gaat zoenen krijg je een dikke buik  :z
()_()
(^.^)
'(")(")'

jikke

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: september 25, 2011, 20:54:10 »
ik schenk nooit bier op verjaardagen (anders ook niet) buiten mijn moeder drinkt niemand in onze kring bier dus geen probleem. Mensen kunnen toch ook iets anders drinken. Ik zou haar lekker haar glutenvrije verjaardag geven.
overigens denk ik  niet dat ze er door besmet kan worden maar misschien vind z ehet eens leuk om het zelfde als de rest te zijn.
coeliakie sinds 1977 (toen 3 jaar). weet dus niet beter. 2 kids zonder coeliakie

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #7 Gepost op: september 25, 2011, 21:05:37 »
Haha, nou van dat zoenen word ik dus wel zwanger, 1 kusje en ik heb meteen een 6e maandje. Heb ik al eens bij mijn schoonouders gehad: zij waren even naar de keuken en ik geef mijn vriend even stiekem een zoen in de woonkamer. Komen ze terug, zit ik met een dikke tetter. Hebben ze daar in Staphorst toch gelijk: zodra je gaat zoenen krijg je een dikke buik  :z

:D
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #8 Gepost op: september 25, 2011, 22:37:39 »
Hier is alles glutenvrij maar ik schenk voor de visite wel gewoon bier.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl