Auteur Topic: eet iemand wel eens iets met gluten, omdat je dat wel weer eens lekker vind?  (gelezen 90952 keer)

Ellie

• Gold Member
Re:eet iemand wel eens iets met gluten, omdat je dat wel weer eens lekker vind?
« Reactie #15 Gepost op: september 08, 2011, 08:35:16 »
Ach, ik denk altijd maar zo: ik kan het missen als buikpijn!
()_()
(^.^)
'(")(")'

lizet

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16 Gepost op: september 08, 2011, 09:57:18 »
Beter 10 gluten op de grond, dan 1 in mijn mond

wallie

• Gold Member
« Reactie #17 Gepost op: september 08, 2011, 12:57:48 »
quote author=lizet link=topic=17860.msg503438#msg503438 date=1315468638]

:lach3:[

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #18 Gepost op: september 08, 2011, 13:13:27 »

:lol:
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

Weidelied

• Jr. Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: september 11, 2011, 16:23:23 »
ik drrom ervan om bij mijn 10-jarig lustrum als coeliaak een hele doos roomsoezen en tompoezen leg te eten.. Verder nooit last van.

Ellie

• Gold Member
« Reactie #20 Gepost op: september 11, 2011, 16:26:02 »
Oh, maar roomsoezen zijn juist een van de soorten gebakjes die uitstekend glutenvrij te maken zijn! ;)
()_()
(^.^)
'(")(")'

Lirio

• Gold Member
« Reactie #21 Gepost op: september 11, 2011, 22:45:04 »
Ik heb begin juni 2 gewone broodjes gegeten, per ongeluk. Net als lizet was ik tegelijk aan het overgeven en aan de diarree, ben een aantal keer flauwgevallen en was helemaal uitgedroogd. Iemand heeft me naar huis moeten brengen.
Dus nee dank je....
Een maand later nog een buikgriep erover heen en ik ben nog steeds niet helemaal goed. Heb weer rare klachten en dus weer flinke tekorten. Dat ga ik dus echt niet expres doen.

Ik drink overigens wel heel af en toe 1 gewoon biertje, pils. Daar krijg ik geen last van.

Overigens vind ik dat iedereen het helemaal voor zich moet weten. Maar verstandig vind ik het niet.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Annikka

• Gold Member
« Reactie #22 Gepost op: september 12, 2011, 08:04:04 »
Nooit. Het is me de buikkramp en de jeukende uitslag niet waard.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Puck87

• Newbie
  • *
« Reactie #23 Gepost op: september 12, 2011, 08:43:57 »
Ik heb het wel eens gedaan. Ik ben nu 8 maand op dieet en ik met echt geen verschil. Helemaal niets. Voor mij gaat de waarde er dus steeds meer vanaf. De laatste maand van de zomervakantie heb ik een beetje gesmokkeld om te zien wat er zou gebeuren. Ik werkte toch niet en ging niet naar school. Geen verplichtingen. Ik at af en toe een beetje paprika chips (zo lekker!) en een vietnamese loempia bij zo'n wagentje in de stad.

Dat laatste heb ik zaterdag weer eens gedaan en ik weet niet of het daardoor komt maar mijn lichaam is toch behoorlijk van slag. Buikpijn, rommelige buik, opgezette buik, diarree, warm, hoofdpijn, slecht zien. Nou kan ik sowieso ook erg slecht tegen gefrituurde rommel. Ik eet (en at) nooit patat of vette snacks. Dus het kan ook aan het vet liggen.

Normaal gesproken voel ik me dus ook niet lekker, maar nu is het even iets erger. Maar zonder gluten voel ik me nog steeds beroerd dus voor mij heeft het weinig nut.

Ik begrijp je trouwens heel goed. Ik mis bepaalde dingen ook heel erg en vooral het gemak van "even wat eten".

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #24 Gepost op: september 12, 2011, 11:19:48 »
Tja Puck. Juist in het begin kun je je dit soort dingen niet permitteren. Je hebt nog steeds schade in je darmen na 8 maanden dieet. Dat is echt normaal.
En als je nu dingen met gluten eet dan wordt het er echt niet beter op ook al krijg je niet meteen heftige klachten als diarree.
Het is toch zaak, hoe moeilijk het ook is, om je dieet trouw te volgen en dan zul je zien dat er echt verbetering komt. Maar gemiddeld staat er anderhalf jaar voor voordat je darmen helemaal hersteld zijn, daar moet je rekening mee  houden. En elke keer als je iets van gluten binnenkrijgt dan krijgen je darmvlokken toch weer een klap.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

lindagluud

• Jr. Member
  • **
« Reactie #25 Gepost op: september 12, 2011, 17:07:40 »
Hallo,

Ik wil graag even reageren op dit topic. Ik snap niet dat iemand met de diagnose coeliakie toch gluten gaat eten met de wetenschap dat je je eigen darmen kapot maakt. Ik heb zelf geen diagnose maar zal het ook niet in mijn hoofd halen om gluten te eten want ik krijg hier hele nare klachten van. Ik begrijp heel goed dat je de lekkere smaak van bepaald eten kan missen maar niet dat je het gaat eten met alle gevolgen van dien.

wallie

• Gold Member
« Reactie #26 Gepost op: september 12, 2011, 21:12:09 »
Hallo,

Ik wil graag even reageren op dit topic. Ik snap niet dat iemand met de diagnose coeliakie toch gluten gaat eten met de wetenschap dat je je eigen darmen kapot maakt. Ik heb zelf geen diagnose maar zal het ook niet in mijn hoofd halen om gluten te eten want ik krijg hier hele nare klachten van. Ik begrijp heel goed dat je de lekkere smaak van bepaald eten kan missen maar niet dat je het gaat eten met alle gevolgen van dien.

En ik ben van mening, als je echt lekker wilt eten, dan kan dat gewoon, buiten de piepers, vlees en groente; deze zijn tenslotte altijd gv, kan je zelf heerlijke maaltijden klaarmaken, maaaaaaaaaaaar je moet je wel ervoor inzetten.
ik durf te zeggen ik wil liever gv eten dan suiker vrij of zout loos, en niet te vergeten als je ook een lactose dieet moet volgen

Maddemelein

• Gold Member
  • Een top forum !
« Reactie #27 Gepost op: september 16, 2011, 08:33:21 »
Hallo,

Wat denk je dat de gevolgen zijn dan als je een keer gluten eet? Je kunt ziek worden, zelfs een redelijk lange tijd ziek worden. Maar je darmen beschadigen echt niet als je een keer gluten eet.
Op 2 jarige leeftijd diagnose gekregen. Op 9 jarige leeftijd genezen verklaard. Op 38 jarige leeftijd opnieuw diagnose gekregen.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #28 Gepost op: september 16, 2011, 08:39:01 »
Dat weet ik dus niet maddemelein. Omdat sommige mensen hier beweren dat je met 1 kruimel de boel al beschadigd. En zelf merk ik daar niet eens wat van. Dus dat betwijfel ik sowieso al.
Bij mij was het dus pas dikke pret bij 2 grote afbakbroodjes met gluten.
Maar voor die tijd heb ik er eigenlijk nooit wat van gemerkt terwijl ik heus wel eens een kruimel binnenkrijg lijkt me.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #29 Gepost op: september 16, 2011, 08:46:55 »
Of een kruimel al de darmen beschadigt of niet - ik denk dat het ingewikkelder zit. Gluten zet een afweerreactie op gang, en het is die reactie die de darm beschadigt, niet direct de gluten zelf.

Dus het hangt af van de persoon hoe veel gluten nodig is om de reactie op gang te zetten, daarom kan bij een persoon een kruimel wel al (wat) darmbeschadiging veroorzaken terwijl dat bij een ander pas bij een boterham gebeurt.

Maar ik denk dat we dan het waarschijnlijk hebben over hele kleine mate van beschadiging hoor die over een redelijk korte tijd weer herstelt.

Echte problemen krijg je als je regelmatig smokkelt, want dan hebben de darmen tussendoor niet genoeg tijd om te herstellen, en blijft de reactie ook steeds op gang.

Ik ben zelf niet bang dat mijn darmen meteen kapot zijn als ik glucosestroop binnen krijg bvb. Ik vermijd het puur omdat mijn symptomen dan zo vervelend zijn.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.