Auteur Topic: eet iemand wel eens iets met gluten, omdat je dat wel weer eens lekker vind?  (gelezen 101133 keer)

Laetitia

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Re:eet iemand wel eens iets met gluten, omdat je dat wel weer eens lekker vind?
« Reactie #105 Gepost op: mei 20, 2013, 17:46:22 »
Ik heb voor het eerst goed geslapen (gebruik al lang melatonine 7,5) maar mijn ogen vallen konstant dicht. Kan mijn aandacht nergens bijhouden en weet niet wat ik lees. Ook nog blaasontsteking sinds vandaag. Knettergek word ik hiervan. Ik doe niets en ben op.
Heb coeliakie en fibromyalgie, al twijfel ik aan Fb als ik overeenkomsten zie. Die klachten wel al 35 jaar aanwezig, maar coeliakie vastgesteld in dec 2012, marsh 3c

petraw

• Gold Member
« Reactie #106 Gepost op: mei 20, 2013, 18:23:25 »
Sterkte Laetitia, ik hoop dat er verbetering voor je gaat komen :)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #107 Gepost op: mei 20, 2013, 19:36:08 »
Ik MOET overdag slapen als ik dingen met te veel gluten eet, daar baal ik van, dat ik dan een halve dag op bed ligt, zo zinloos :z terwijl ik zoveel dingen wil doen. En je hoofd er niet bij kunnen houden, dat herken ik ook. :ja: Zelfs de blaasontsteking... als ik erg vermoeid ben, komt er wel ergens spontaan een ontsteking, in mijn kaak of benen of blaas. Niet kunnen slapen: dat hebben mijn zoontje en ik ook na een glutenfout. Mijn zoontje ligt dan tot 24.00 uur wakker, terwijl hij normaal gesproken goed kan inslapen. Hij heeft het dan ook heel warm, voelt klam aan, heeft wat verhoging. Ik reageer omgekeerd, ik ben ook klaarwakker, maar heb 2 dikke thermodekens over me heen, 2 extra vesten en ik krijg het niet warm. :z Ik zie het altijd de volgende dag aan mijn ontlasting, hoeveel er blijft drijven geeft aan hoeveel gluten ik binnen heb gekregen, dat is een handige objectieve maatstaf.

Ik denk dat je lichaam zich nog steeds aan het herstellen is! Heb je van je arts gehoord of je bloedwaarden qua voeding goed zijn? Daarmee bedoel ik je ijzergehalte, Vit.B 12, calcium, foliumzuur en zo? Je kunt dit niet altijd via je voeding bijtanken, zeker niet als je grote tekorten hebt. En van tekorten kun je ook heel moe zijn. Ben je wel eens bij een dietiste geweest om je voeding door te nemen, dat je bv. genoeg jodium binnenkrijgt en vit.D en calcium ed?
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Laetitia

• Jr. Member
  • **
« Reactie #108 Gepost op: mei 20, 2013, 20:17:28 »
Al mijn waarden Ijn weer goed en loop bij dietiste. Slapen doe ik al hele leven slecht. Ben al eens bij slaapcenter geweest, konden niets vinden, kon wel mijn fibromyalgie zijn.
Maar ja, ik kom hier ook weer doorheen zullen we maar zeggen.
Bdankt voor jullie reacties!
Heb coeliakie en fibromyalgie, al twijfel ik aan Fb als ik overeenkomsten zie. Die klachten wel al 35 jaar aanwezig, maar coeliakie vastgesteld in dec 2012, marsh 3c

cpear

• Jr. Member
  • **
« Reactie #109 Gepost op: mei 24, 2013, 18:11:42 »
ja ik heb ook wel is iets gegeten omdat ik het vroeger zo lekker vond en ik het nu niet meer kan hebben maar het gekke was ik werd er niet ziek van  alleen een beetje misselijk!!!!!!!!!!!!

cbor

• Newbie
  • *
« Reactie #110 Gepost op: april 25, 2014, 21:22:06 »
:? wil je jezelf wel zo een buikpijn aandoen dat lijkt me toch helemaal niet leuk? natuurlijk wil ik ook alles eten maar dat gaat natuurlijk niet. het is bovendien ook slecht voor je buiten de buikpijn  :ja: :nee:

Tikazia

• Newbie
  • *
« Reactie #111 Gepost op: maart 11, 2015, 19:13:34 »
Ik moet bekennen, ik smokkel ook weleens.
Ik ben nu 21, het is nu ruim 2 jaar geleden dat het bij mij geconstateerd werd. Al schijnt het niet helemaal coeliakie te zijn maar kan dus niet tegen gluten, snap het niet helemaal maar weet dat ik dieet zou moeten volgen.

Het begon bij mijn vader, die allerlei klachten kreeg en bij wie uiteindelijk coeliakie werd geconstateerd. Omdat het erfelijk is is het bij mij toen ook getest en dus ook, maar ik had nooit klachten gehad. Heb mijn pubertijd pas laat gehad, wat wel een aanwijzing was, en kon altijd alles eten zonder aan te komen, maar verder had ik geen klachten, niks.

Na de diagnose ben ik dus wel glutenvrij gaan eten. De eerste paar weken ineens regelmatig diarree wat daarna steeds minder werd. Als ik eens iets met gluten at, in het begin kreeg ik daar een dag/paar dagen later diarree van maar inmiddels als ik een keer iets smokkel merk ik daar helemaal niks van.
Dat maakt het zo lastig om het dieet te blijven volgen; ik voel geen verschil. Natuurlijk zal ik over 30 jaar blij zijn dat ik het wel heb gevolgd, maar momenteel is het dus soms erg lastig.

Thuis lukt het wel, ik koop alles glutenvrij en wanneer ik bij mn ouders ben doen die dat ook, maar als ik eens uit eten ben of een dagje weg ben ik veel minder streng. Echt een broodje of pizza of bord pasta ofzo doe ik niet, en kijk wel of iets bijvoorbeeld gepaneerd is of niet, maar verder dingen waar het misschien in verwerkt kan zitten vind ik meestal wel best.

Ik weet dat ik dat ook niet zou moeten doen, maar soms is het gewoon erg lastig met buiten de deur eten...

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #112 Gepost op: maart 12, 2015, 22:46:48 »
Ik kan het me voorstellen dat het lastig voor je is om je altijd strikt aan je dieet te houden als je weinig tot geen klachten hebt. Voor mij is het makkelijk, omdat ik me ziek voelde toen ik nog gluten at.
Maar het komt voor dat mensen geen klachten hebben en toch coeliakie. Deze diagnose krijg je niet zomaar, dus dan mag je er wel vanuit gaan dat je het hebt.

Het is inderdaad lastiger bij etentjes, omdat je dan niet overal meer heen kan gaan. Maar het went en dan wordt het minder lastig. Ik eet zelf nog niet zo heel lang glutenvrij, maar ik heb al wel mogen ervaren dat ik nog steeds heel lekker en gezellig uit eten kan gaan, mits het in een restaurant is dat goed bekend is met glutenvrij.

Je zou zo'n restaurant kunnen proberen en misschien blijkt het jou dan ook reuze mee te vallen  :)
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

Tikazia

• Newbie
  • *
« Reactie #113 Gepost op: maart 12, 2015, 23:45:56 »
Ik weet het, en dat heb ik ook wel gedaan hoor.
Maar soms als ik een dagje weg ben en ik de omgeving niet ken is het lastig om iets speciaals te vinden. Meestal kijk ik dan op het menu, en als er iets op staat wat normaal goed is doe ik het gewoon. Vaak vraag ik dan wel of het glutenvrij kan, en vaak kan dat ook, maar soms is het toch lastig.

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #114 Gepost op: maart 13, 2015, 08:52:13 »
O, op die manier. Dat blijft inderdaad wel lastig en dat had ik vorige week ook. We waren naar een beurs in Amsterdam, een onbekende stad voor mij, en gingen daarna onverwachts uit eten. Bleek 3 kwartier lopen voordat er eindelijk een restaurant was dat ik vertrouwde. Vroeger plofte ik zo ergens neer en ik vond het vervelend voor de mensen met wie ik was om zo moeilijk te moeten doen. Het hele spontane is er nu wel een beetje vanaf...
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

petraw

• Gold Member
« Reactie #115 Gepost op: maart 13, 2015, 09:25:54 »
Je kunt altijd van te voren op het Livaad, of hier op het forum kijken naar betrouwbare eetgelegenheden.
Desnoods zou je ook voor onderweg voor een van der Valkrestaurant kunnen kiezen. Een tijdje terug wilden zij alleen wel een paar uur van te voren weten dat er iemand komt die glutenvrij wil eten, zodat ze een hoekje van de keuken extra schoon kunnen maken.
In een steden als Amsterdam zijn vast wel Indiase of Thaise restaurants in de buurt waar als het goed is nauwelijks gluten in de keuken aanwezig zijn. Daar durven wij ondertussen wel onvoorbereid naar binnen te stappen :)

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #116 Gepost op: maart 13, 2015, 10:05:47 »
Dat is grappig Petra, dat je een Thais en Indiaas restaurant noemt  :lol: In Zwolle zit een Thais restaurant waar ik fan van ben. En in Amsterdam was het een Indiaas restaurant waar wij terecht kwamen. De man die ons ontving gaf mij meteen een goed gevoel, ook betreft zijn kennis over kruisbesmetting. Alleen de gerechten met maggi mocht ik niet en natuurlijk het brood. Voor mijn vriendinnen was het een bijzondere ervaring, omdat zij normaal gesproken meer van de pizza's en niet teveel 'vreemde' dingen zijn  ;)

Binnenkort uit eten in Apeldoorn en na inderdaad het nodige uitzoekwerk bleken daar veel betrouwbare restaurants te zitten. Heb een lijstje met opties gemaild naar mijn tafelgenoten, zodat zij daar uit kunnen kiezen. Verder inderdaad wel vantevoren even bellen en het aangeven lees ik steeds  :)

petraw

• Gold Member
« Reactie #117 Gepost op: maart 13, 2015, 10:16:39 »
Als je in een grotere groep bent dan is het natuurlijk wel lastiger om dingen op stel en sprong voor elkaar te krijgen, vooral als als de anderen te weinig van je dieet afweten of, erger, weigeren begrip te tonen. Maar als van te voren bekend is in welke plaats er gegeten gaat worden, dan is het heel goed om zelf alvast wat voorwerk te verrichten :duimop:

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #118 Gepost op: maart 13, 2015, 10:27:20 »
Daar kom ik nu ook achter, dat er met wat voorwerk best nog veel mogelijkheden blijken te zijn, terwijl ik aan het begin van het dieet dacht dat ik nooit meer ergens uit eten zou kunnen gaan  :)

Lydia Mulders

• Jr. Member
  • **
« Reactie #119 Gepost op: maart 16, 2015, 16:10:50 »
ik moet zeggen dat ik weleens smokkel. Bij mij is er 2,5 jaar geleden coeliakie vast gesteld gradatie 3c. Toch is voor mij de verleiding best groot soms omdat ik niet ziek wordt als ik wel iets met gluten eet. Mijn internist snapt hier ook niks van.

Maar het smokkelen is maar heel zelden omdat ik weet wat het aan de binnen kant doet, maar de verleiding is wel heel groot soms zeker omdat ik nog geen gv brood heb gevonden of pizza die ik lekker vind.