Auteur Topic: eet iemand wel eens iets met gluten, omdat je dat wel weer eens lekker vind?  (gelezen 91997 keer)

T.M.

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Ik ben pas een weekendje weg geweest naar de efteling, en ik wilde zo graag de laatste dag een lekker ham/kaas broodje hebben. Dus ik heb dat gewoon gegeten, we gingen die dag toch weer naar huis. Dus ik dacht een leuk weekend gehad en ook weer eens na een hele lange tijd een lekker broodje. Ik kreeg natuurlijk wel heel erg buikpijn en alles kwam er dan wel weer uit, maar gelukkig was het wel thuis gebeurt. Eet iemand van jullie ook wel eens toch iets met gluten omdat je ook eens lekker wil mee doen met de andere. Ik doe dit normaal nooit maar ik wilde het nu wel een keer heel graag, ik had echt gewoon behoefte aan een lekker ham/kaas broodje. De buikpijn was het wel waard vind ik, ik heb super lekker gegeten weer eens. :D

Ellie

• Gold Member
Re:eet iemand wel eens iets met gluten, omdat je dat wel weer eens lekker vind?
« Reactie #1 Gepost op: september 06, 2011, 20:00:35 »
Nee, helemaal niet. Ik ben ook niet in de verleiding omdat ik gewoon heel ziek word als ik gluten eet. Het kan natuurlijk altijd een keer fout gaan in een restaurant ofzo, maar verder is het absoluut niet de bedoeling dat je dit doet. Het gaat namelijk wel verder dan je alleen even niet lekker voelen, je brengt je lichaam er schade mee toe.
()_()
(^.^)
'(")(")'

Angela76

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: september 06, 2011, 20:37:47 »
Ik heb een oom die regelmatig witbrood eet. (hij denkt dat er minder gluten in zitten dan bruinbrood :nee:) en eet ook soep met gewone vermicellie. Want daar zitten geen gluten in zegt hij. Hij is wel altijd moe. En geeft dat alles wat hij bij anderen krijgt op de kop.

Ik heb het ook 1x gedaan. Een witte boterham. Hij keek me aan zo van eet me...... 5 minuten plezier. (want ohohoh wat lekker.) en 3 uur ongemak. Nee dat doe ik nooit weer.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #3 Gepost op: september 06, 2011, 21:17:32 »
T. eet dus echt nooit iets met gluten. Je gezondheid is het belangrijkste dat er is en die ga je toch niet in gevaar brengen door gluten te eten?
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: september 06, 2011, 22:15:40 »
Als je het eens in vijf jaar of zo doet dan kan het niet zo heel erg kwaad denk ik. Alleen lijkt het mij dan veel moeilijker om het dieet vol te houden.  :?

Ik word zo beroerd van gluten dat werkelijk niets dat waard is. En ik vind veel glutenvrije dingen gewoon lekker.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

TessaS

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: september 07, 2011, 06:38:18 »
Ik eet nu drie weken glutenvrij, nog niet zo lang maar ik voel al wel veranderingen. Afgelopen weekend was ik (voor de eerste keer) op visite bij mijn schoonouders en ze hadden van die pasteitjes gemaakt en daar heb ik toen toch maar een van gegeten en ja hoor.. ter plekke gewoon ontzettende buikpijn.
Dus nee, dat was de laatste keer gluten.

Maddemelein

• Gold Member
  • Een top forum !
« Reactie #6 Gepost op: september 07, 2011, 07:59:01 »
Als je een keer iets met gluten eet, beschadigen je darmen niet meteen. Dus wat dat betreft zou je het kunnen doen. Maar waar leg je de grens? Eerst is het die ene keer per jaar dat je naar de Efteling gaat. En ach, waarom niet op een festival waar je bijna niets anders kunt krijgen en meenemen is ook zo'n gedoe.
En dan als je met zijn allen op een terrasje zit, ach 1 bitterbal kan toch ook niet veel kwaad?

En voordat je het weet wordt je echt ziek, heb je allerlei voedingstekorten en beschadigde darmen. Het vervelendste daarvan is dat als de boel goed kapot is, het jaren kan duren voordat het weer geheeld is.

En misschien wordt je dan nooit meer helemaal gezond en is zo'n kaasbroodje (goede keus overigens!!) dat waard?

Op 2 jarige leeftijd diagnose gekregen. Op 9 jarige leeftijd genezen verklaard. Op 38 jarige leeftijd opnieuw diagnose gekregen.

ingridmcp

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: september 07, 2011, 08:02:56 »
Hier doen we dat dus echt niet. Een dieetfout in het begin tel ik niet mee. Maar hem nu echt een gewoon koekje geven?
Nee, daar doe ik niet aan mee. Ook al zouden we het niet direct merken, het lijkt me gewoon niet goed voor je gezondheid.
Glutenvrij sinds vorig jaar augustus 2010. Onze jongste zoon en hij is nu ruim 3 jaar.

TessaS

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: september 07, 2011, 08:10:51 »
Ik vind trouwens de urenlange buikpijn het ook niet echt waard om even iets lekkers te proeven. Ik heb inmiddels ontdekt dat er genoeg lekkere glutenvrije dingen te kopen en te maken zijn.

lizet

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: september 07, 2011, 12:37:48 »
Ik eet ook absoluut geen gluten. Lijk wel gek. Ik word er echt heel erg ziek van, ben een week van de rel.
Van de week avonddienst gehad, alles leek in orde, dacht ik zo. Ws toch een verdwaalde broodkruimel te pakken gehad op mijn bord of bestek (mijn cliŽnten eten gewoon brood, brinta enzo). Na een uur was t raak, ik gaf vreselijk over en was bruut aan de race. Zat op een gegeven moment op de pot met emmer voor mn gezicht. Nu nog steeds buikpijn en moeeeeeeee.... Dat heb ik er echt niet voor over...

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: september 07, 2011, 12:55:36 »
Isabelle heeft ook dezelfde dag nog buikpijn en hoofdpijn en warm en is daarna een paar dagen niet te genieten. Af en toe mag ze tarwezetmeel proberen, maar meestal kiest ze er zelf voor om het te laten, omdat ze geen zin heeft in buikpijn.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #11 Gepost op: september 07, 2011, 13:13:26 »
Ik eet ook nooit geen gluten weer, ben zo ziek geweest dat wil ik absoluut niet weer mee maken. Als  toch wat binnen heb gekregen, ben ik een dag aan de sch...t, ziek zwak en misselijk, dat heb ik er niet voor over, ben lekker glutenvrij.
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

margrieta

• Sr. Member
  • sinds sept 2009, gluten, melk en sojavrij.
    • http://harmamargrieta.wordpress.com/
« Reactie #12 Gepost op: september 07, 2011, 13:39:25 »
zelf heb ik het een tijdje geleden wel uitgeprobeerd, niet omdat ik het echt miste, maar gewoon om te kijken of wel of niet gluten eten nu echt verschil voor me maakt. Ik heb geen diagnose coeliakie, maar om verschillende redenen denk ik dat ik wel gluten intolerant ben.

resultaat van de test: geen diarree of andere erge klachten maar wel weer acuut die  dikke opgezette buik, die ik jaren heb gehad en die pas na ruim een half jaar dieet weg was. Zelfs dat is voor mij genoeg reden om geen gluten te eten.

Of ik het toch niet heel af en toe zou doen, voor mezelf geloof ik niet dat het echt slecht voor mij zou zijn, als ik het laten we zeggen het 1 tot 2 keer per jaar zou doen. En zelfs als je coeliakie hebt en je zou 1 keer per jaar gluten eten, geloof dan ook niet dat je darm er dan meteen aan gaat. Denk eerder dat het risico er vooral in zit, van een keer per jaar bij een speciale gelegenheid, bijv als je jarig bent, maar dan wordt het al als je jarig bent en kerst en dan trouwt er eens iemand en dan is het vakantie etc etc etc. En voor je het weet, is 1 keer per jaar al 5 of 6 keer per jaar en ja dan kom je gewoon op een glijdende schaal terecht en dat is niet goed. Dan wordt het gevaarlijk. Het is net als met drank en als je een alcoholist bent, begint met 1 glaasje hier en 1 glaasje je daar en voor je het weet, ben je terug bij af.

Maar goed dit is ook maar een mening.

Wat bij mij ook meespeelt is dat er tegenwoordig zoveel glutenvrij te krijgen is, of dat als het niet te krijgen is, het zelf wel te maken is, dus dat maakt voor mij de behoefte ook al een stuk minder. Maar soms verlang ik nog erg terug naar mijn lunch als ik net terug was van de sportschool mijn ciabatta met houmous en geitenkaas en een cappuccino.

"As the sense of identity shifts from the imaginary person to your real being as presence awareness, the life of suffering dissolves like mist before the rising sun

willeemijnnn

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: september 07, 2011, 14:29:30 »
Nee, helemaal niet. Ik ben ook niet in de verleiding omdat ik gewoon heel ziek word als ik gluten eet. Het kan natuurlijk altijd een keer fout gaan in een restaurant ofzo, maar verder is het absoluut niet de bedoeling dat je dit doet. Het gaat namelijk wel verder dan je alleen even niet lekker voelen, je brengt je lichaam er schade mee toe.
Precies!
Ik mis het eten met gluten vaak wel, maar ik kan het wel heel goed laten liggen. Ik weet hoe lang en hoe ziek ik ervan ben, en dat is het me echt helemaal niet waard.
Glutenvrij sinds september 2005

wallie

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: september 08, 2011, 00:22:08 »
alleen tijdens m'n dromen geniet ik ervan.,...................