zelf heb ik het een tijdje geleden wel uitgeprobeerd, niet omdat ik het echt miste, maar gewoon om te kijken of wel of niet gluten eten nu echt verschil voor me maakt. Ik heb geen diagnose coeliakie, maar om verschillende redenen denk ik dat ik wel gluten intolerant ben.
resultaat van de test: geen diarree of andere erge klachten maar wel weer acuut die dikke opgezette buik, die ik jaren heb gehad en die pas na ruim een half jaar dieet weg was. Zelfs dat is voor mij genoeg reden om geen gluten te eten.
Of ik het toch niet heel af en toe zou doen, voor mezelf geloof ik niet dat het echt slecht voor mij zou zijn, als ik het laten we zeggen het 1 tot 2 keer per jaar zou doen. En zelfs als je coeliakie hebt en je zou 1 keer per jaar gluten eten, geloof dan ook niet dat je darm er dan meteen aan gaat. Denk eerder dat het risico er vooral in zit, van een keer per jaar bij een speciale gelegenheid, bijv als je jarig bent, maar dan wordt het al als je jarig bent en kerst en dan trouwt er eens iemand en dan is het vakantie etc etc etc. En voor je het weet, is 1 keer per jaar al 5 of 6 keer per jaar en ja dan kom je gewoon op een glijdende schaal terecht en dat is niet goed. Dan wordt het gevaarlijk. Het is net als met drank en als je een alcoholist bent, begint met 1 glaasje hier en 1 glaasje je daar en voor je het weet, ben je terug bij af.
Maar goed dit is ook maar een mening.
Wat bij mij ook meespeelt is dat er tegenwoordig zoveel glutenvrij te krijgen is, of dat als het niet te krijgen is, het zelf wel te maken is, dus dat maakt voor mij de behoefte ook al een stuk minder. Maar soms verlang ik nog erg terug naar mijn lunch als ik net terug was van de sportschool mijn ciabatta met houmous en geitenkaas en een cappuccino.