Auteur Topic: geen verwijzing huisarts meer nodig voor bezoek aan dietist  (gelezen 1732 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
geen verwijzing huisarts meer nodig voor bezoek aan dietist
« Gepost op: augustus 10, 2011, 17:34:46 »
Gekopieerd van de site van de NCV:

Directe Toegankelijkheid DiŽtetiek (DTD) 1 augustus een feit
05 aug 11
De Directe Toegankelijkheid DiŽtetiek (DTD) is op 19 juli jl. door de Raad van State goedgekeurd en gepubliceerd. De directe toegang naar de diŽtist is hiermee per 1 augustus 2011 een feit.

Zelf een afspraak maken
De Nederlandse Vereniging van DiŽtisten (NVD) en de Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV) zijn blij met dit besluit. PatiŽnten kunnen nu zelf een afspraak kunnen maken met de diŽtist, zonder dat zij dit eerst met een arts hebben besproken en een arts een verwijsbrief schrijft. Dit verlaagt de drempel voor de cliŽnt om te kiezen voor een passend bij zijn situatie dieetadvies en een gezonde leefstijl. Ook komt directe toegang ten goede aan de kwaliteit van zorg, door kortere lijnen en een snellere behandeling. Uiteraard blijft het mogelijk om via de arts naar de diŽtist te worden verwezen.

Vergoeding zorgverzekeraar
De NVD en NCV adviseren iedereen die kiest om zonder verwijzing naar de diŽtist te gaan om eerst contact op te nemen met de zorgverzekeraar om te informeren of dieetadvisering zonder verwijzing vergoedt.

Campagne ĎDirect naar de diŽtistí
Om de directe toegang tot de diŽtist onder de aandacht van (toekomstige) cliŽnten te brengen heeft de Nederlandse Vereniging van DiŽtisten ansichtkaarten ontwikkeld met de tekst ĎDirect naar de diŽtistí. Inmiddels zijn er ruim 60.000 ansichtkaarten in omloop. De NVD werkt op dit moment aan een folder over directe toegankelijkheid. In deze folder staat aangegeven wat de directe toegankelijkheid betekent en op welke zorg de cliŽnt mag rekenen. Deze folder is bij de diŽtist verkrijgbaar.

Bron: www.nvdietist.nl.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.