Auteur Topic: artikel in de telegraaf over spelt brood, echt het zijn "andere gluten"  (gelezen 9686 keer)

margrieta

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
  • sinds sept 2009, gluten, melk en sojavrij.
    • http://harmamargrieta.wordpress.com/
Las net een artikel in de telegraaf (on line) over spelt brood, hoe gezond dit brood is, over oergranen etc blablabla, allemaal prima. Echter weer dat beruchte misverstand uit de "alternatieve" hoek komt ook terug in dit artikel. Omdat er gluten inzitten is het "wellicht een minder geschikte keuze voor mensen met een gluten allerie"

ten eerste hoezo allergie? gluten is toch een intolerantie? Ten tweede "een minder geschikte keuze'??  Lijkt mij een grote nee voor een coeliaak.

Daarna gaat ze nog even door met haar "deskundige" kennis, maar de gluten in spelt zijn toch van een ander soort dan in tarwe enzo (want ja het stel je voor het is een oergraan zoveel beter dan die tarwe van nu), dus "het verschilt erg van pesoon tot persoon, dus gewoon even uitproberen en kijken hoe je erop reageert".

Dat geloof je toch niet, wordt doodleuk speltbrood gepromoot voor mensen die niet tegen gluten kunnen. Door iemand die zich voedingsdeskundige noemt.

http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond_leven/10150801/__Is_Spelt-brood_gezond___.html?sn=vrouw
"As the sense of identity shifts from the imaginary person to your real being as presence awareness, the life of suffering dissolves like mist before the rising sun

Puck87

• Newbie
  • *
Re:artikel in de telegraaf over spelt brood, echt het zijn "andere gluten"
« Reactie #1 Gepost op: juli 08, 2011, 14:17:48 »
Dat is mij ook verteld bij de bakker op de markt. Ik had toen net de diagnose Coeliakie dus heb 2 broden gekocht. Heb ze uiteindelijk maar weggegeven omdat ik het niet aandurfde. Mijn diŽtist raadde het ook af. Ik weet het dus niet. Het kan best zijn dat er een andere vorm van gluten in zit, weten wij veel. Maar dan moet het wel heel duidelijk uitgelegd worden, ik neem geen risico's.

Omdat het een oer graan is, is het nog niet bewerkt door de mens. Wie weet is tarwe zo bewerkt dat wij daardoor een intolerantie hebben opgebouwd.

Edit: Doordat wij tegenwoordig zoveel kunstmatige rommel al voedsel toevoegen zijn er ook steeds meer ziektes bekend (of ontstaan). In mijn ogen worden gedragsstoornissen als ADHD ook veroorzaakt door kunstmatige kleur-, geur-, en smaakstoffen.

Ellie

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: juli 08, 2011, 14:34:33 »
WTF??? Ze raadt hier mensen aan om het eens te gaan proberen... Ik ga even contact opnemen met de NCV.

---

NCV gaat er achter aan.
()_()
(^.^)
'(")(")'

margrieta

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: juli 08, 2011, 15:27:51 »
dank je wel Ellie, goede actie.
"As the sense of identity shifts from the imaginary person to your real being as presence awareness, the life of suffering dissolves like mist before the rising sun

Puck87

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juli 08, 2011, 16:31:28 »
Daar ben ik het ook niet mee eens. Maar ik sta wel open voor andere theorieŽn. Er komen steeds meer nieuwe ontwikkelingen.

Ellie

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: juli 08, 2011, 17:12:15 »
Ik ben ook van mening dat niet alles ontdekt is, daar ben ik zelf een voorbeeld van. Toch vind ik het erg gevaarlijk om mensen met coeliakie zoiets te adviseren, helemaal als het niet je vakgebied is. Deze mevrouw is gewichtsconsulente en geen arts of diŽtist.
()_()
(^.^)
'(")(")'

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #6 Gepost op: juli 08, 2011, 17:51:40 »
Ik kreeg dit te horen in Barneveld, en zelfs van mijn zwager, dat dit zo gezond voor mij was, je wilt niet weten hoe boos ik ben geworden, kan me zo weer opwinden, dom volk. :z
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

margrieta

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: juli 08, 2011, 19:32:41 »
nee natuurlijk is lang nog niet alles ontdekt, en just daar maakt die alternatieve  hoek zoveel gebruik van met hun pseudo wetenschap, hun oergranen en meer van dat soort flauwekul. Spelt, ontstaan in mesopothanie blablabla (dat is de eerste stedelijke beschaving ergens tussen de 5000 en 10.000 jaar geleden tussen de eurfraat en tigris wat nu Irak is), nou de hele west europese landbouw is daar ontstaan, alle soorten graan die wij nu kennen komen hier vandaan ook tarwe en rogge. Dus aan spelt is niet meer oers dan aan tarwe en gerst en weet ik wat allemaal. Alleen misschien wat in de vergetelheid geraakt. Wil niet zeggen dat het voor niet glutengevoeligen niet gezond is ed, maar echt veel van dit soort dingen zijn altijd met zo'n waas van feel good en gezondheid omgeven, terwijl als je je wat in de feiten verdiept het gewoon onzin is.  Ik kan me er ook zo over opwinden, dom volk die hun eigen beperkingen en inzicht in kennis niet kennen. Denken dat ze met een LOI cursus over dieet en voeding expert zijn op gebied van voeding en gezondheid, terwijl ze de basis capaciteiten om een beetje fatsoenlijk wetenschaplijk onderzoek of wetenschapppelijk rapport gewoon missen.

Als spelt gegeten zou kunnen worden door coeliaken, dan zou dat allang onderzocht zijn (zoals nu haver gedaan is en wat veilig is verklaard voor zover ik weet mits van schone teelt) en zouden artsen echt wel adviseren dat je het zou kunnen eten (of het NCI). Echt als spelt een alternatief was, stopte de universiteit van wageningen echt geen kapitalen in het ontwikkelen van glutenvrije tarwe waar ze nu mee bezig zijn. Dan was spelt verbouwen echt een goedkopere optie. God dat mensen dat echt geloven, dat als de hele medische wetenschap adviseert niet eten, dat er toch nog mensen (zelfs gluten gevoeligen) die nog kunnen twijfelen aan deze informatie.

Ik kan me ook zo opwinden, over dat domme volk

Ellie

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: juli 08, 2011, 19:43:02 »
Uiteraard moeten er exotische beschavingen bijgeroepen worden, het liefst zo oud mogelijk zodat het maar lekker mysterieus is. Wordt bij veel dingen gedaan zoals bepaalde dieetstromingen, yoga, "heidense" religies. Zijn allemaal dingen die in de 20e eeuw bedacht zijn en een eeuwenoud sausje hebben gekregen door verkeerde interpretaties van dingen. Interessant gedoe allemaal... :nee:
()_()
(^.^)
'(")(")'

NCV webmaster

• Jr. Member
    • website van de Nederlandse Coeliakie Vereniging
« Reactie #9 Gepost op: juli 09, 2011, 09:50:19 »
Helaas duiken er steeds weer bericht op mbt "spelt" als alternatief voor glutenbevattende granen. In april heeft de NCV het volgende bericht op de website geplaatst:

Spelt(brood)-alarm!

11 apr 11
De Nederlandse Coeliakie Vereniging vraagt dringend aandacht voor speltbrood.
Het komt regelmatig voor dat dit wordt verkocht als glutenvrij of als Ďglutenarmí en daardoor geschikt voor mensen met coeliakie. Dat is echter niet het geval en is een waarschuwing naar alle mensen met coeliakie op z'n plaats. De NCV heeft een nieuwsbericht opgesteld. Er is contact gezocht met het Nederlands Bakkerij Centrum en zij gaven aan dit initiatief graag te ondersteunen door het nieuwsbericht ook via hun vakblad en nieuwsbrief te verspreiden onder bakkers in Nederland. Onze zusterverenigingen in BelgiŽ (Vlaamse Coeliakie Vereniging, VCV) en Duitsland (Deutsche ZŲliakie Gemeinschaft, DZG) onderkennen eveneens dit probleem en daarom wordt er op dit onderwerp samengewerkt om het onder de aandacht te brengen van hun leden en bakkers.
Webmaster Nederlandse Coeliakie Vereniging
webmaster@glutenvrij.nl
www.glutenvrij.nl
Twitter: NCV_glutenvrij

margrieta

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: juli 09, 2011, 10:42:40 »
Heeft het NCV ook contact gezocht met biologische supermarkten en gezondheidswinkels? Een beetje coeliaak zal het denk ik niet in zijn hoofd halen om zijn of haar glutenvrije brood bij een normale bakker te halen ivm kans op kruisbesmetting. Het zijn deze biologische winkels/supermarkten en gezondheidswinkel waar wel veel mensen komen die glutenvrij eten, omdat ze vaak een ruim assortiment aan glutenvrije producten hebben (althans dat is mijn ervaring). Het is volgens mij juist op deze plekken waar de spelt mythe in stand wordt gehouden. Vaak nog met een aura erom heen van "biologisch" "traditioneel" "oergraan" en dan inderdaad van dat soort conclusies als "andere soorten gluten" of dat "het lichaam deze oudere traditionele gluten wel herkend en kan verteren" enz enz enz. Juist in deze alternatieve biologische hoek wordt deze mythe van speltbrood voor glutengevoeligen in stand gehouden. Zelfde verhaal geldt ook voor de zgn. "voedingsdeskundigen" in deze wereld (waar de mevrouw in het telegraaf artikeltje een voorbeeld van is).

Denk dat het NCV er goed aan doet juist met deze wereld contact te zoeken en daar uit te leggen hoe de vork in de steel zit en wat de risico's zijn van hun (ongetwijfeld goed bedoelde) maar slechte advies.

Mam van een kanjer!

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: juli 09, 2011, 10:58:44 »
Blij met dit topic wij hebebn het vd week zelf aan de hand gehad!

Onze Homeopaat raadde spelt aan
mijn zoon heeft geen coeliakie maar ws glutenintolerant op een andere manier Hij eet nu 1 gewone boterham per dag en dat gaat goed, geven we 1,5 dan is het mis. Zij raadde voor nu even spelt aan omdat dat wat minder gluten zou bevatten (glutenarm)

Bij ons op de markt staat een natuurkraam en ze waarschuwde al dat hun het vaak als glutenvrij verkopen!!
Ik daar spelt gekocht en daarna vroeg ik: hebben jullie ook glutenvrij brood. Ja... nou ja... nee... uh.... wel glutenarm, het spelt wat je nu hebt
Nou ja... tot zo ver kon ik dus leven met het antwoord (hoewel na het lezen van bovenstaande ook niet meer)
maar direct er achter aan zei ze... maar dat kan ook wel hoor!!!!!!!!!!!!!
oei oei toen kwam de stoom uit mijjn oren... wat slecht!!!! Als je coeliakie hebt kan dat dus echt niet!!!

zo zie je maar he dta je ALTIJD allert moet blijven :( Gelukkig hebben we dit superforum!!!
Kleine man (mei 08) sinds 8-10-10 Lact.vrij (gaf enige verbetering de 1e 1,5 week) en sinds 2-11-10 GV en knapte van het GV direct op!Uiteindelijk geen coeliakie (ondanks: risicopatient, veel typerende klachten en antistof in bloed) maar glutenALLERGIE?! Nu GV, LV, SV nog veel aan het tobben

Mam van een kanjer!

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: juli 09, 2011, 11:02:15 »
Owh nog even een ps

Gisteren heeft mijn zoontje 1,5 spelt boterham gehad en vandaag dus weer volop diaree!
Kleine man (mei 08) sinds 8-10-10 Lact.vrij (gaf enige verbetering de 1e 1,5 week) en sinds 2-11-10 GV en knapte van het GV direct op!Uiteindelijk geen coeliakie (ondanks: risicopatient, veel typerende klachten en antistof in bloed) maar glutenALLERGIE?! Nu GV, LV, SV nog veel aan het tobben

margrieta

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: juli 09, 2011, 13:41:09 »
dat bedoel ik dus met "goedbedoelde" adviezen uit de alternatieve hoek, een homeopaat die spelt brood aanraadt. Echt als speltbrood een optie was voor mensen met coeliakie, dan was iedereen hier toch allang gestopt met zelf zitten te prutsen met broodbakken en zoeken naar een goed receptuur of het veel te dure vaak niet te vr glutenvrij brood te eten. Maar goed het zou een alternatief kunnen zijn voor mensen die glutenarm eten. Hoewel ik me dan vaak weer afvraag wat het nu is van glutenarm eten.

Ik heb trouwens in het algemeen niets tegen biologische winkels hoor, of biologisch vlees, groente of andere producten. Geloof zelf ook dat we steeds meer vervreemd van ons eten raken.  En ook alternatieve geneeswijzen ook niet principieel op tegen. Het zijn alleen net die mensen die daar rondlopen die denken dat ze "verstand van zaken" hebben en gewoon flauwekul lopen te verkondigen. We hebben dan commentaar (in het algemeen dan he) op primitieve culturen die als iemand ziek is een kip ritueel slachten en de zieke met het bloed in smeren (bij wijze van spreken dan), of dansen voor de goden om te zorgen dat het gaat regenen. Maar als het erop aankomt is veel in nederlandse "alternatieve" hoek gewoon zelfde principe maar dan in een wat moderner jasje.

Ellie

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: juli 09, 2011, 14:36:24 »
Het ergste voorbeeld vond ik nog wel het artikeltje in een vorige editie van Glutenvrij Magazine van de NCV: opa was homeopaat en iedere keer als zijn kleindochter er was maakte oma een grote pan macaroni, ze moest immers gewoon weer even wennen aan de gluten...
()_()
(^.^)
'(")(")'