Auteur Topic: Yoghurt is toch een lactosebom  (gelezen 22867 keer)

Ivo

• Newbie
  • *
Yoghurt is toch een lactosebom
« Gepost op: juli 04, 2011, 22:22:32 »
Ik heb onlangs als test een tijdje gewone yoghurt geprobeerd te eten (bij het ontbijt) omdat ik op meerdere plaatsen op internet had gelezen dat yoghurt goed te verdragen zou zijn. De bacterieculturen zouden de lactose (helpen) afbreken, aldus de bronnen op internet. Het was voor mijn een goede aanleiding om de lactosevrije yoghurt van Minus-L een tijdje te laten staan, die bovendien lastig te krijgen is omdat ik moet omrijden naar een Jumbo.

Maar dat leidde al direct tot een dagelijkse hoop gerommel in de buik. Na een paar dagen heb ik daarom de vraag gedropt bij de AH: hoeveel lactose zit er nu in jullie yoghurts? Dit was het antwoord:
"Hartelijk dank voor uw bericht van 8-6-2011. Bijgaand de door u gewenste informatie.
AH magere yoghurt = 4.67% lactose. AH volle yoghurt = 3.68% lactose"

Ik rijd dus weer gewoon naar de Jumbo.

Annikka

• Gold Member
Re:Yoghurt is toch een lactosebom
« Reactie #1 Gepost op: juli 13, 2011, 08:31:28 »
Over het advies om bij lactose intolerantie yoghurt/karnemelk of kwark te nemen heb ik me altijd al verbaasd. Lukt volgens mij alleen maar bij een heel lichte mate van intolerantie.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

elbertjoyce

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: september 12, 2011, 14:13:27 »
ik ben helemaal nieuw in de lactosewereld: biogarde wel of niet?
Vader en moeder van JoŽlle,Tobias en Aimťe. JoŽlle (27-12-2009) heeft coeliakie en kan slecht tegen melkproducten.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: september 12, 2011, 14:26:05 »
Bij mij lukt biogarde yoghurt ook niet. Daar zitten andere bacterieŽn in, volgens mij maakt het voor de lactose niets uit.
Wat je wel zou kunnen proberen is aan een yoghurtmaker te komen. Wat biogarde standyoghurt in de mengbeker en dan aanvullen met volle melk. Als dit mengsel 24 uur in de yoghurtmaker heeft gestaan, dan heb je lactosevrije yoghurt.

Ik verdraag sinds kort weer kaas en een kleine hoeveelheid lactose. Meer hierover kun je lezen als je googled op scdiet.
Ik heb lange tijd moeite gehad met koemelkeiwit, misschien verdraag ik deze yoghurt nu ook weer, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

elbertjoyce

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: september 12, 2011, 19:18:32 »
ik heb het idee dat bigarde (konings) van de boni wel goed gaat, en die van ah niet... raar!
Vader en moeder van JoŽlle,Tobias en Aimťe. JoŽlle (27-12-2009) heeft coeliakie en kan slecht tegen melkproducten.

margrieta

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • sinds sept 2009, gluten, melk en sojavrij.
    • http://harmamargrieta.wordpress.com/
« Reactie #5 Gepost op: september 12, 2011, 22:14:57 »
biogarde is volgens mij ook niet lactose vrij. Ik heb me ook altijd verbaasd over dat yoghurt en karnemelk beter te verdragen zou zijn, als je lactose intolerant bent. Ik heb wel eens gehoord dat de een gevoeliger is dan de andere, we niet allemaal dezelfde drempel hebben of wat we nog kunnen verdragen. Maar voor ik erachter kwam dat lactose (1 van de) boos doeners was, was de enige zuivel die ik gebruikte yoghurt, of beter gezegd biogarde.

Dus ik heb het helemaal met de titel van deze post eens, yoghurt (inclusief biogarde) is ook een lactose bom.

"As the sense of identity shifts from the imaginary person to your real being as presence awareness, the life of suffering dissolves like mist before the rising sun

orionne

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #6 Gepost op: september 13, 2011, 20:50:04 »
Yoghurt is idd een lactose bom.
Zoals al aangegeven, 24 uurs yoghurt is lactosevrij.
met een yoghurtmachine kun je bijv met een klein bakje Total yoghurt een prima 24 uurs lactosevrije yoghurt maken.
mijn ervaring(ik heb 4 jaar yoghurt gemaakt) is dat de acidophilus melk van demeter( natuurvoedingswinkels) geen lactose bevat. Ik heb de fabrikant aangeschreven en vernomen dat er mee dan 24 uur geincubeerd wordt.

Ik gebruik dit produkt een maand of 4 en heb nergens last van. Heerlijk.

de minus L is op een heel andere manier gemaakt.. niet door fermentatie met yoghurt cultures.
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Mam van een kanjer!

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: september 13, 2011, 20:53:09 »
Druppeltjes kerulac erdoor  :duimop:
Kleine man (mei 08) sinds 8-10-10 Lact.vrij (gaf enige verbetering de 1e 1,5 week) en sinds 2-11-10 GV en knapte van het GV direct op!Uiteindelijk geen coeliakie (ondanks: risicopatient, veel typerende klachten en antistof in bloed) maar glutenALLERGIE?! Nu GV, LV, SV nog veel aan het tobben

elbertjoyce

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: september 17, 2011, 20:16:42 »
ik heb een pilletje gedaan, en mijn zoontje was gisteren vrolijker en sliep voor het eerst sinds maanden door tot 6 uur. dus ik trek mijn biogarde idee maar terug bij deze. Ben benieuwd wat hij vannacht doet.

Eyala

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: september 23, 2011, 12:18:13 »
Overjarige kaas zou geen probleem moeten zijn. Volgens de kaasboer zou deze lactose vrij zijn.
Verder zijn er voor het geval het toch mis is gegaan bij de apotheek tabletten te krijgen. Ze heten  Keru tabs, ze worden niet vergoed door de zorgverzekeraar. 100 stuks voor ongeveer 23 Euro. Voor het geval het niet anders kan en je toch lactose binnen krijgt. Zelf gebruik ik ze zo min mogelijk maar soms gaat het niet anders.
Mocht je in de buurt van Duitsland wonen ga daar dan eens boodschappen doen het assortiment van Minus L is daar veel groter dan hier in Nederland en de meeste producten zijn lang houdbaar.

Zo mijn eerste bericht is een feit. :D

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: september 24, 2011, 00:00:49 »
Waarom zou je ze zo min mogelijk gebruiken en alleen als er iets mis gaat?

De Kerulac tablets of druppels kan je in principe veilig de hele tijd gebruiken om toch wat melkproducten te kunnen blijven eten/drinken.

Als ze niet voldoende helpen is het natuurlijk een ander verhaal. En het kost wat extra.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.