Auteur Topic: eerste hulp bij dieetfoutje  (gelezen 54127 keer)

AnitaR

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • kijk eens op mijn web-site
    • www.anitaroeland.nl
eerste hulp bij dieetfoutje
« Gepost op: september 30, 2004, 19:07:44 »
Hier zijn enkele tips die je kunnen helpen om door de ergste periode te komen na een dieetfout, pik er die tip(s) uit waarvan je denkt dat ie bij je past  

accepteren dat het weer mis is
Probeer de boosdoener te achterhalen!!  
vèèèl water drinken
een tijdlang weer extra goede dingen eten
eten in kleine beetjes en tussendoortjes evt. 2x warm
Niet te sterk gekruid eten
Niet erg vezelrijke groenten en fruit eten
Niet te vet eten ivm maagzuur
imodium/loperamide voor de ergste diaree
lijnzaad gebroken of olie voor de obstipatie
blijf in beweging is goed voor de krampen en vermoeidheid
paracetamol voor de hoofdpijn
probiotica`s om de darmflora weer op te krikken
Fantomalt voor extra energie
http://www.nutricia.nl/patient/asp/show_subject.asp?id=3414&status_id=57

Soezepoes een bericht sturen als je de boosdoener uit het Livaad komt!

GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009

AnitaR

• Gold Member
    • www.anitaroeland.nl
Re:eerste hulp bij dieetfoutje
« Reactie #1 Gepost op: september 30, 2004, 19:09:59 »
Tip van Theo:

Citaat
Wat betreft de fantomalt (maar 4 euro voor een bus vol) die mag daar ook wel bij als tip...maar gebruik dan niet zoveel als op de bus staat; neem ongeveer 5 maatschepjes over de dag verdeeld  
ik doe het smorgens en savonds in de Brinti, om tien uur in de koffie en om twaalf uur in de thee en smiddags een maatschepje ook in de koffie
de smaak is helemaal neutraal; dus niet zoet!
GROETJES ANITA
Moeder van Maurice ( 11 ) hij heeft Coeliakie  en is  nu 9  jaar op gv en tv dieet.

Zelf gv sinds 1 september 2007 , voor 1 jaar dan glutenbelasting en een biopt in 2009

Damian

• Newbie
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #2 Gepost op: oktober 03, 2004, 23:39:51 »
Damian kan niet tegen fantomalt, hij heeft dat gekregen toen hij vorig jaar in het ziekenhuis lag. Hij heeft toen hele erge diaree gekregen die je op een kilometer afstand kon ruiken. Echt stinken. Bijna gelijk na het stoppen van fantomalt was de ontlasting weer goed. De uitleg van de arts was dat niet iedereen er tegen kan. Ja dat was mij ook duidelijk.
ik wil hier eigenlijk mee aangeven dat als je het gebruikt en je dunne ontlasting krijgt je even moet gaan kijken of het aan de fantomalt ligt. En b.v. niet gelijk moet denken aan een dieetfout

Veel liefs Desirée
Desirée, moeder van Damian (7 jaar). Damian is sinds mei '04 op het gluten en tarwezetmeelvrije dieët.

AnitaR

• Gold Member
    • www.anitaroeland.nl
« Reactie #3 Gepost op: oktober 04, 2004, 08:02:14 »
Damian kan niet tegen fantomalt, hij heeft dat gekregen toen hij vorig jaar in het ziekenhuis lag. Hij heeft toen hele erge diaree gekregen die je op een kilometer afstand kon ruiken. Echt stinken. Bijna gelijk na het stoppen van fantomalt was de ontlasting weer goed. De uitleg van de arts was dat niet iedereen er tegen kan. Ja dat was mij ook duidelijk.
ik wil hier eigenlijk mee aangeven dat als je het gebruikt en je dunne ontlasting krijgt je even moet gaan kijken of het aan de fantomalt ligt. En b.v. niet gelijk moet denken aan een dieetfout

Veel liefs Desirée
ok ff goed in de gaten houden dus !!
Ik heb het eigelijk ook alleen gebruikt onder begeleiding van de kinderarts .....maar ik denk dat het bij kleine kinderen ook beter is om even met de arts te overleggen
Anita ;D
GROETJES ANITA

Vlearmoes

• Gold Member
  • Geslacht: Man
  • gluten-free warrior
« Reactie #4 Gepost op: oktober 04, 2004, 10:22:18 »
Zekers moet je het niet zomaar gaan gebruiken; er moet wel een reden zijn bv sterk afvallen tijdens het ziek zijn!!
Zelfs ik gebruik niet de aanbevolen dosis op het blik; maar zoveel dat ik me er goed bij voel  ;) verdeelt over de dag als een extraatje, je gewone maaltijden horen de energie leverancier te zijn met alle vitamientjes en mineralen, die in de fantomalt niet zitten!
Coeliakie diagnose eind 2003

Vlearmoes

• Gold Member
  • Geslacht: Man
  • gluten-free warrior
« Reactie #5 Gepost op: november 02, 2004, 08:58:22 »
Deze hoort er ook eigenlijk boven tussen!

Probeer de boosdoener te achterhalen!!   om zo een volgende keer te kunnen voorkomen!!

voor de gevoeligen; tarwezetmeel, dextrine-maltose en glucose kunnen van tarwe afkomstig zijn

http://home.deds.nl/~amersoft/Zetmeel.htm
Coeliakie diagnose eind 2003

niek67

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 19, 2005, 17:11:50 »
Wat doe je met de olie in geval van verstopping?

Waar doe je het in en hoeveel ? Of neem je gewoon een eetlepel vol? (oraal uiteraard, toch ? ;D)

Mootje

• Gold Member
  • Maak je vandaag geen zorgen
« Reactie #7 Gepost op: januari 19, 2005, 17:17:08 »
Jakkie, een eetlepel olie  :P
Eet smakelijk!

Bij de kinderen deed ik altijd een theelepeltje door de fles melk of pap. Ik weet niet hoeveel een volwassen persoon dan moet nemen en hoe je dat inneemt? ???
Groetjes, Monique
moeder van Nienke (4 jaar), geen coeliakie. Wel klachten in het verleden gehad.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #8 Gepost op: januari 19, 2005, 23:01:59 »
Ik zou het door een beker yoghurt roeren. Daar proef je bijna niets van.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

michelle__rose

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 17, 2005, 00:39:07 »
Wat doe je met de olie in geval van verstopping?

Waar doe je het in en hoeveel ? Of neem je gewoon een eetlepel vol? (oraal uiteraard, toch ? ;D)

bij mij werkt het wel ... maar 1 eetlepel is voor mij niet genoeg .... en ja het is heel vies ...... maar het werkt wel ... en zeker beter als laxeer pillen ... want dat is geen oplossing vind ik ....

kiki2

• Gast
Re: eerste hulp bij dieetfoutje
« Reactie #10 Gepost op: oktober 24, 2006, 17:58:35 »
ik gebruikte nog wel eens dextro energy om mijn energie op te vijzelen, maar ik lees nu in een reactie dat malt-dextrose ook niet goed is. Het doet me nu ook denken aan "malt" dat bij bier hoort. Goed dat ik het weet, het zou bij mij een aantal onopgeloste dieet-fouten kunnen verklaren. Ik begreep al niet waarom die dingen mij nooit energie gaven, een appel werkte dan altijd beter.
wat leerzaam is het hier!  :)
Kiki

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #11 Gepost op: oktober 24, 2006, 18:55:53 »
Maltodextrine of glucosestroop die afkomstig zijn van tarwe, want dat kan ook van mais of aardappels, veroorzaken in principe geen klachten bij mensen met coeliakie. Slechts een hele kleine groep coeiakiepatienten meldt toch verchijnselen na het binnenkrijgen van deze stoffen.
Het hoeft ook niet op etiketten van levensmiddelen vermeld te worden waarvan deze stoffen afgeleid zijn. De fabrikanten hebben hiervoor een vrijstelling.
De kreet malt bij bier slaat helemaal niet op maltodextrine maar op mout van gerst dat gebruikt wordt bij het brouwproces van bier.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

kiki2

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 25, 2006, 17:16:29 »
Ja, dextro kan dus wel. Gelukkig maar, ik vond het wel heel ingewikkeld worden allemaal.
Kiki

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #13 Gepost op: oktober 25, 2006, 23:18:10 »
ja, de dextrose in de dextro energy wordt gemaakt van mais  :wink:
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Marta

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: november 15, 2006, 16:02:29 »
Welke andere natuurlijke energiebronnen bestaan er ? Ja, die dextrosetabletten ken ik nog uit mijn voetbalperiode en kan ook inderdaad niet zeggen dat ik me daar nu direkt zoveel beter door ga/ging voelen.