Auteur Topic: Moeite met acceptatie dieet  (gelezen 16779 keer)

Puck87

• Newbie
  • *
Moeite met acceptatie dieet
« Gepost op: juni 08, 2011, 01:19:05 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier omdat ik contact zoek met anderen met coeliakie. Ik voel me er erg alleen mee. Niemand die ik ken heeft het ook. Ik weet het nu sinds 1 februarie. Mijn relatie ging kort daarna over, mede door mijn constante ziek zijn. Onder andere hierdoor heb ik erg veel moeite met het accepteren.

Ik ben al jaren ziek, zwak, misselijk. Ik voelde me altijd een buitenstaander. Te weinig energie voor een goed sociaal leven, nog net niet depressief maar niet vrolijk, veel buikpijn, hoofdpijn etc.
Na lang aandringen ben ik eindelijk verwezen naar een internist want voor een 23 jarige is het gewoon niet normaal. Ik heb alleen energie voor school en zelfs daar is het moeilijk.

Nu zit ik sinds 1 februari op dieet. Heel leuk en aardig maar er veranderd niks. Ik voel me nog even moe, buikpijn en hoofdpijn. Maar vooral mijn lage energie is erg. De vermoeidheid slaat in als een bom.

Ik heb veel moeite met het dieet. Het brood vind ik echt echt echt vies. Ik eet wel cornflakes en crackers maar meer niet. de dag door komen op werk is een drama. Ik heb altijd honger, wil echt ergens mijn tanden in zetten maar het is altijd hetzelfde. Die gluten vrije rotzooi (zoals ik het noem) komt me de .... Uit. Snickers kan ik niet eens meer zien (at ik als caloriebom om aan te komen). Yoghurt heb ik nu ook wel gehad. en fruit vult niet.

Er blijft zo weinig over. Ik wil gewoon een boterham met pindakaas. Koekjes en pizza en andere lekkernijen kunnen me gestolen worden maar ik wil gewoon normaal de dag door komen. Ik wil gewoon brood. Ik wil niet overal moeten vragen wat er in zit of hoe ze het maken. Ik ben het zo zat.

En helemaal omdat ik het gevoel heb dat het niet helpt. Ik voel me niet beter. Slechter zelfs. Ik weeg 66 kilo met mijn 1.90. Ik woog altijd zeker 70 kilo. Nog weinig maar in ieder geval redelijk normaal. Ik ben nu echt vies dun.

Ik vraag me heel erg af of ik me helemaal aan mijn dieet moet houden en of jullie dat ook doen. Kan een gluten beperkt dieet ook? Dat heb ik wel met lactose op aanraden van de dietist. Hoe gaan jullie er mee om? Hoe krijg ik die boterhammen uit mijn hoofd? Het voelt als afkikken. Ik kan niet meer.

Puck :)

yvonnezet

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moeite met acceptatie dieet
« Reactie #1 Gepost op: juni 08, 2011, 09:21:56 »
 :wkm4: Puck.
Kan mij heel goed voorstellen dat het begin heel moeilijk is, maar je moet echt doorzetten!! En echt volledig glutenvrij blijven eten anders heeft het geen zin, want je darmen blijven dan beschadigd en opknappen doe je dan helemaal niet. Je bent nog heel kort op dieet en helaas te moeten melden maar het kan soms jaren duren voordat je helemaal opgeknapt bent. Als je nu strikt aan je dieet houd zul je in de loop der maanden wel verbetering moeten merken.
Bijna iedereen vind het brood niet te .reten. Kijk hier eens in het receptenarchief naar zelf te maken brood. Heel makkelijk en lekker (ook mijn niet gv gasten eten het met smaak) is bijv. BKB (BraziliaanseKaasBroodjes) is meteen ook een calorieenbom of panbrood. Of met de zoekfunctie zoeken naar wat anderen zoal eten ipv brood.
Heel veel succes en kom hier gezellig vaak kletsen, vragen stellen of even klagen!!  :x
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

Murphy

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: juni 08, 2011, 09:48:48 »
Hey Puck. Je komt op mij toch wel een ietsiepietsie depressief over. Wat jij moet doen is zoeken naar brood wat je lekker vindt. Er zijn best veel mogelijkheden. Bezgluten vindt mijn zoon "heel goed te eten". Het zal niet zo smaken als gewoon brood en ja: daar zul je je toch bij neer moeten leggen. Je energie komt terug, maar dat kan wel even duren. Een partner die je in de steek laat omdat je ziek bent is het niet waard om na te treuren. En als je je wat beter voelt ziet de wereld er heel anders uit. Ook mijn zoon had last van wat jij beschrijft. Hij heeft heel veel baat gehad bij een serie gesprekken met een psycholoog. Hij is inmiddels 15 maanden bezig met zijn dieet en gaat weer als een speer, terwijl hij vorig jaar om deze tijd eerder van zijn werk naar huis ging om te slapen. Er is licht aan het einde van de tunnel. Accepteren is een lang en moeizaam proces, maar ook jou gaat dat lukken. Wedden?  :duimop: Enne:  :wkm1:

eefje*

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: juni 08, 2011, 09:51:18 »
Welkom!

Ik sluit me helemaal aan bij je voorgangers en bezoek een keer een glutenvrije markt om van alles te proeven dan ontdek je wat je lekker vind.
Glutenvrij ;)

Ellie

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: juni 08, 2011, 09:58:20 »
Dag Puck,

Voor iedereen is het balen, en het brood is een klacht wat iedere patiënt zal herkennen. Je kunt op beurzen kennis maken met verschillende soorten brood.

Hoe zit het trouwens met de voorzieningen op je werk? Is er bijvoorbeeld een magnetron zodat je eten zou kunnen opwarmen? Ik eet bijvoorbeeld tussen de middag regelmatig warm door een bakje eten op te warmen. Dan kook ik eens in de 2 weken een grote pan rijst met kip en groenten, dit vries ik in porties in en warm ik in 3 minuten op. Dat lijkt me voedzamer dan crackers. Een maaltijdsalade of een pastasalade is ook nog een optie.

Je kunt trouwens voor tussendoor ook heel goed de pinda/sesamcrunch nemen van Zonnatura of de repen van Eat Natural. Die zijn allemaal gv en voedzaam. Je kunt ook aan noten denken, gedroogd fruit, of een hardgekookt eitje. Of zelf ontbijtkoek bakken met een van de recepten die hier staat.

Ik heb nu na heel wat aanklooien een brood gevonden dat ik erg lekker vind. Ik hield altijd van grof volkoren, en ik vind het teffbrood gebakken van Allergy Friendly's Universele bakmix met teff hier nog het meest op lijken. Dat is echt een stevige vezelrijke boterham :)
()_()
(^.^)
'(")(")'

Dance

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: juni 08, 2011, 10:27:30 »
Hoi Puck!
Waar woon je? Toevallig in de buurt van Amsterdam?
Je mag best eens komen kijken wat er inmiddels allemaal voor lekkere dingen in mijn vriezer liggen!
Glutenvrij moet echt heeel strikt  en dat maakt het erg moeilijk....maar je bent niet de enige er zijn zooooveel jongeren die hier dagelijks mee leven.

Ik ben nu anderhalf jaar op dieet en ik weet ook nog precies hoe die lekkere boterhammen smaken! Maar glutenvrij wordt wel steeds draaglijker. Dus hou hoop!
groet!

Lirio

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: juni 08, 2011, 10:33:17 »
Ik herken je gevoelens maar al te goed! Sluit me bij mijn voorgangers aan, en wil je een compliment geven voor het hier aanmelden.
Ik ben nu 4 jaar op dieet en vraag me ook wel eens af waar ik het voor doe. Mijn energielevel is nooit meer het oude geworden en heb nog regelmatig slechte periodes. Ik heb mijn leven hier helaas op aan moeten passen.
Ik heb gisteren gewoon brood gekregen waarschijnlijk en ben me toch heftig ziek geworden. Het idee om wel eens te smokkelen is meteen helemaal verbannen bij me. Maar heb die gedachten af en toe ook wel eens hoor.
En het eerste jaar is ook ontzettend moeilijk.
Ik eet geen gv brood en al helemaal niet op het werk want het brood wat wel te eten is, is tegen lunchtijd ook veranderd in een stuk bordkarton. Bovendien vind ik brood bakken echt vervelend om te doen.
Als ontbijt eet ik yoghurt met flink wat cruesli, muesli. Je hebt heel veel soorten tegenwoordig en ook goed vullende.
Jij zou dan volle yoghurt kunnen nemen en er nog een cracker/boterham met jam bij kunnen eten.
Tussendoor eet ik niks, maar ik zou in jouw geval een eat natural reep eten of iets anders.
Tussen de middag eet ik crackers die ik meeneem met beleg uit de kantine en salade. Kun jij ook doen, maar zou dan kijken of je eventueel een vullendere salade kunt nemen of soep erbij.
Tussendoor eet ik 's middags fruit, ook ok voor jou, maar dan voel je je denk ik te slap, dus dan zou ik wat noten eten of weer een reep of af en toe een zakje chips of snack a jacks. Of van die zoute stokjes/krakelingen. (deed ik ook toen ik aan moest komen)
En dan flink avondeten. Eventueel in 2 keer, want kan me voorstellen dat dat moeilijk is.
Ik denk dat je veel meer eet momenten in moet bouwen om wat aan te komen.
Misschien toch eens met een dietiste gaan praten?

En de tip van de psych vind ik ook heel goed.
Niet omdat je gek bent ofzo, maar zeker met je verbroken relatie kan ik me goed voorstellen dat je steun mist.
En natuurlijk hier.

Sterkte!

Z
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: juni 08, 2011, 11:53:33 »
Ik vraag me af wat voor begleiding je verder hebt gekregen? Ben je bij een dietist geweest, is er bij jou gecheckt of alle vitamines op peil zijn? Want als je ernstige tekorten hebt dan kan je daar flink moe en depressief van worden en dan helpt alleen maar eten misschien niet voldoende maar moet je extra vitamines erbij slikken (of in het geval van b12 spuiten?).

Het klinkt ook een beetje alsof je misschien niet genoeg eiwitten binnen krijgt, dan kan ook een constante hongergevoel geven. Je zou kunnen proberen om meer vlees, vis, eieren, noten etc te eten, dat vult beter en dan mis je brood niet zo. Gluten is ook een eiwit en die heb je nu niet mer, dus is het de zaak om dat ergens mee te vervangen. In glutenvrij brood zit veel minder eiwit.

Je bent in ieder geval niet alleen, veel mensen hier op het forum kampen ook met vermoeidheid! Je bent ook niet gek of een aansteller maar gewoon herstellende van een toch serieuse ziekte.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

Weidelied

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: juni 08, 2011, 14:08:41 »
Hoi Puck,

Je yit nog midden in een zoektocht naar acceptabel, lekker, glutenvrij eten. Ook na 4 jaar glutenvrij dieet heb ik nog steeds mijn moeilijke momenten, zeker bij sociale situaties. Bij mij b leek glutenvrij haver een goede optie, omdat haver vol energie en vezels zit. Ik kan met havermeel brood bakken dat niet droog is en op mijn wrk ook nog heel is. het heeft de textuur van ontbijtkoek. ik viind de smaak ook lekker, al is dat wel persoonlijk. glutenvrijvrije have is alleen te koop via glutenvrijemarkt.com (provena, semper) en van eht merk rosies. Van haver bestaan koekjes, knackebrood, pap, meel, kant-enklare broodmix, biscuits etc.

Verder kan je me gerust een privemailtje sturen als je eens af wilt spreken of wilt mailen. Ik ben yelf 25 en woon in wageningen. Ik help je graag op weg met praktische tips of wat steun.

Lidewij

-aatje-

• Gold Member
  • van zaadje tot bloem
« Reactie #9 Gepost op: juni 08, 2011, 14:11:12 »
Puck,een goede zet om je hier aan te melden op 't forum.
IK ben dan geen jongere maar ik heb ook behoorlijk in een dip gezeten,en kon die glutenvrije zooi ook niet meer luchten of zien,maar kom hier zo vaak als je wil je hart luchten of voor tips,We gaan je allemaal er doorheen helpen hoor,Wij weten hier hoe je je voel,of waar je zoal tegen aan kan lopen..hier ben je beslist niet alleen!! kop op,ik weet zeker dat je je beter gaat voelen !
coeliakie sinds 12 april 2007,marsh 3c

ééneiige tweelingzus van Ceetje,ook hier op het forum

ceetje

• Gold Member
  • darky & tijgertje . Dit forum is Top!!
« Reactie #10 Gepost op: juni 08, 2011, 17:17:35 »
Hoi Puck

Tis idd een goed idee om te kijken of je géén tekorten hebt opgelopen, na jaren ziek zijn. Ik heb een chronisch te kort aan B12 en moet om de 2mnden een spuit halen. Laat het eens goed nakijken, daar kan je écht heel moe en energieloos van zijn. En depresieve klachten horen daar ook bij.

En lucht maar lekker je hart hier, we zijn er voor je. Groetjes ceetje
:spring2        :zon2:
Sinds mrt 2007 Coeliakie marsh 3C (2008 na bioptie marsh 3A), Osteoporose. Tweelingzus van aatje ook marsh3C (2008 3A)

Jelly

• Full Member
« Reactie #11 Gepost op: juni 08, 2011, 19:32:59 »
Wat zijn mensen toch verschillend. Zelf had ik wel eerst moeite met acceptatie, maar het glutenvrij eten past als een jasje bij me.
Het is eerst wel zoeken naar welk brood je lekker vindt.
Brood van Teff vind ik tot nu toe de lekkerste. 2 broden bak ik in de week, ook dat lukt niet in 1 keer dat moest echt wennen. Het meel meng ik wel, 225 gr donker met 225  wit teff. Vandaag net weer 10 kilo meel thuis gekregen zonder verzendkosten. Sterkte met je zoektocht en volhouden hoor.
jelly

bloemetje

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: juni 09, 2011, 10:53:31 »
Ik wil je aanraden om eens de kaiserbroodjes van DS te proberen. Die koop je bij de Jumbo. Het zijn zakken en ze liggen in de diepvries. Hebben ze ze niet, dan moet je vragen of ze een doos voor je bestellen. Ze lieten het voor mij altijd achter in de diepvries liggen en dan nam ik regelmatig een paar zakken mee.
Ons zoontje is ook echt kieskeurig met brood, maar deze bolletjes zijn lekker om zo te eten als ze ontdooit zijn (handig om mee te nemen) of anders even in de magnetron. Echt weing verschil met gewone kaiserbroodjes. Probeer ook eens de ontbijtkoekrepen van 'I am glutenfree'. Die kan je bestellen bij www.glutenvrijemarkt.com. Die zijn ook echt lekker (ook om mee te nemen).
Je kan bij de Mac Donalds gewoon een patatje eten he!! Dat is ook wel eens makkelijk.
Ik wens je heel veel sterkte toe en hopelijk heb je hier wat aan!

liefkind

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: juni 09, 2011, 14:40:41 »
Hai Puck,

Ik ben ook sinds 2 jaar glutenvrij, ik kan alleen pas het laatste jaar anderhalf jaar zeggen dat ik ervan opknap en daardoor een positieve draai kan geven aan het dieet.

Heb er in het begin heel veel moeite mee gehad, ben niet zo mondig en liet vriendje m`n eten bij de mac bestellen. Inmiddels ben ik zo ver, dat ik een lekker recept heb voor brood, ik bak op een zaterdag 4 broden in de machine en snijd dit dan de dag erna, per proties van 2 in de magnetron. Verder eet ik crakers, rijstepap met wat fruit, rijstwafels met zuivelspread, komkommer en rauweham, gewoon een stukje fruit en bestel wat lekkers op glutenvrijemarkt (inmiddels niet, want elk pondje gaat hier naar het kontje) Als ik weg ga zorg ik dat ik een stokbroodje van Schar bij me heb. Ik heb zelfs al 4x op verschillende plaatsen gehitead, 1x ging het fout, de jongen het duidelijk uitgelegd waar ik dacht dat het fout ging, nog een x geprobeerd en toen ging het goed.

Ik heb hier een hoop info gevonden en al googelend er staan ook op het viva forum wat tips voor tussendoortjes.

Heel veel succes en niet opgeven, wordt vanzelf makkelijker,

Ohw en wat ik nog vergat, hoe leuk je ex ook is, iemand die het uitmaakt omdat je "veel" ziek bent en nukkig bent is je niet waard.

Groetjes
ik ben sinds sep 2009 de diagnose coeliakie gekregen, na 7 jaar darmklachten. Ook heb ik een milde vorm van crohn

Marjosje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: juni 09, 2011, 16:53:53 »
Hey,

Je bent inderdaad niet de enige die moeite heeft met de acceptatie. Ik heb het er ook moeilijk mee gehad, maar vooral omdat ik anders moest eten wat natuurlijk opvalt. Iedere keer uitleggen waarom je anders moet eten werkte ook niet echt mee. Intussen valt het wel mee, ik vind het niet zo erg meer ondanks dat ik nog steeds ziek ben na ruim een jaar dieet.
Ook heb ik een vriend gehad die er niet mee kon omgaan. Kwam hij met een pak normale koekjes aan als verassing... Na het uitleggen dat ik die toch echt niet mocht was hij beledigd, want hoe kon hij dat nou weten.... tja, niet al te lang daarna is het ook uitgegaan, maar heb ik het uitgemaakt omdat hij niet met mij en mijn ziek zijn kon omgaan.
Het gv brood vind ik ook niet echt lekker (maar gewoon glutenbrood vond ik dan weer om over mn nek van te gaan), maar ik ben begonnen met pistoletjes en andere afbakbroodjes. Steeds afwisselen en dan kijken of je wat lekkers vind. Op die manier wen je ook goed aan de smaak, en kan je misschien ook brood gaan bakken als je er goed aan gewend bent.
Iemand anders had het ook al gezegd, maar maak ook gewoon een keer de BKB's (recept op livaad bij kokspraad), ze zijn super lekker, makkelijk mee te nemen en ook bomvol calorieen.

succes met het dieet, en hopelijk knap je snel op.
April 2010 diagnose coeliakie