Auteur Topic: coeliakie en epilepsie/fybromyalgie/astma/hooikoorts/jeukende bultjes enz  (gelezen 12240 keer)

kippie1604

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Hallo allemaal.

Voodat bij mij eind 2009 coeliakie was geconstateerd had ik al epilepsie/fybromyalgie/hooikoorts/astma/jeukende bultjes/veel ontstekingen.
Nadat ik glutenvrij ben gaan eten zijn al mijn klachten een stuk minder geworden. Ik hebgeen epileptische aanvallen meer gehad,de pijn in mijn gewrichten is een stuk minder,ben veel minder moe,veel minder benauwd. Nadat ik per ongeluk weer gluten had binnegekregen (zat ineens weer in de bugles) kreeg ik na 1 jaar weer een epileptische aanval. Ik vond dat wel heel toevallig. Ik denk dat het hierbij een kwestie is van wat was er eerder de kip of het ei. Ik denk zelf dat ik vanaf baby af aan al coeliakie heb want ik hoorde van mijn moeder dat ik toen ik klein was al een groot gebrek aan B12 had en daar injectie's voor gekregen heb. Door al die jaren vitaminegebrek heb ik denk ik al die andere rotziekte's erbij gekregen. Ben wel blij dat de ergste klachten daarvan een stuk minder zijn geworden nu ik aan een glutenvrij dieet vastzit. Ik ben benieuwd of andere hier ook ervaring mee hebben. :?
kippie1604. In november 2009 coeliakie geconstateerd. Ik heb tevens fybromyalgie en epilepsie.

Ellie

• Gold Member
Re:coeliakie en epilepsie/fybromyalgie/astma/hooikoorts/jeukende bultjes enz
« Reactie #1 Gepost op: mei 29, 2011, 19:35:05 »
Hier nog een fibro-patiënt. Ik merk wel dat als ik een dieetfout heb, ik ook gevoeliger ben voor pijntjes de dagen erna. Je voelt je toch minder lekker en bent sneller over je taks heen. Ik ben overigens pas gediagnosticeerd met fibro een half jaar na mijn coeliakiediagnose.
()_()
(^.^)
'(")(")'

lindagluud

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: mei 29, 2011, 22:39:19 »
Hallo kippie,

Ik volg ook een glutenvrij dieet maar weet nog niet of ik coeliakie heb. Ik heb last gehad van aanvallen wat leek op epilepsie, ik draaide met mn ogen weg en raakte de controle over mn lichaam kwijt ik ging schudden met mn hoofd armen en benen. Sinds ik glutenvrij eet zijn deze aanvallen weggegaan en zodra ik dus per ongeluk gluten eet komen ze weer terug. Het wordt door de artsen ontkend dat het verband met elkaar heeft maar er wordt veel in artikelen genoemd dat het kan leiden tot neurologische problemen.

Groetjes Linda.

Finnegan

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: mei 30, 2011, 08:34:19 »
Misschien beetje rare vergelijking, maar mijn beide honden (border terriers) hebben CECS-aanvallen (kun je op googlen), wat lijkt op epilepsie. Beiden eten nu glutenvrij, wat voor de één al voldoende was om de aanvallen te laten verdwijnen (hij heeft ook i.t.t. de 5 eerste jaren van zijn leven, al 1 1/2 jaar geen oorontsteking meer), en de ander bleef wat aanvallen houden en mag nu ook geen rundvlees meer en dat gaat nu ook goed. Ik geloof dus zeker wél in een verband daartussen.

melto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: mei 30, 2011, 20:01:33 »
mijn dochter heeft coeliakie en epilepsie volgens de kinderarts is er verband de coeliakie versterkt de epilepsie
als de coeliakie onder controle is dan zal de epilepsie ook onder controle zijn volgens hem
dochter coeliakie sinds kort dus ben aan het rondkijken en sta open voor tips

kippie1604

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: mei 30, 2011, 20:53:50 »
Mijn neuroloog zegt dat er geen verband is tussen epilepsie en coeliakie. Nu is het zo dat je je hele leven epilepsie houd maar dat inderdaad allerlei factoren een aanval kunnen opwekken of versterken. Ik weet dat stress (dat word wel erkend) het kan verergeren maar dus ook gluten eten blijkbaar. Mijn man zag als eerste het verband ik had er geeneens bij stilgestaan. Ben wel blij te horen dat er meerdere mensen zijn met deze ervaring. Ook erg fijn om te horen dat sommige mensen inderdaad minder pijn hebben van de fybromyalgie als ze goed glutenvrij blijven eten. Zo weet ik tenminste zeker dat het niet allemaal tussen mijn oren zit.Zo zie je maar dat de medische wereld dus ook nog niet bekend is met alle bijwerkingen van de coeliakie. Glutenvrij eten blijft soms lastig (mis vooral goed brood) maar heeft dus ook zijn voordelen.
kippie1604. In november 2009 coeliakie geconstateerd. Ik heb tevens fybromyalgie en epilepsie.

bennitamatzi

• Newbie
  • *
coeliakie, epilepsie: glutenvrij en ketogeen koken
« Reactie #6 Gepost op: maart 19, 2016, 17:05:29 »
Hallo, Ik ben nieuw op dit forum en ik weet sinds ongeveer 10 jaar dat ik coeliakie heb. Ik eet glutenvrij en tarwevrij. Verder heb ik ook een latex-allergie, omdat ik heel vaak geopereerd ben. Bij een latex-allergie bestaan er veel kruisreakties met voeding. Bepaalde groenten en fruit mag ik ook niet. Omdat ik nu naast mijn glutenvrij/tarwevrij dieet ook ketogeen moet koken, kom ik in de problemen. Het ketogene dieet helpt me wel bij mijn epilepsie. Ketogeen koken is veel vetten gebruiken en koolhydraatarm. Ik ben nu op zoek om een lekker brood te kunnen bakken van een mix van maïsmeel, evt kikkererwtenmeel, en sojameel. Heeft iemand voor mij een recept? Ik kan ook niet tegen amandelmeel en tapiocameel. Ik hoop dat iemand mij helpen kan aan recepten. Ik vind een koolhydraatarm recept voor gebak of taart ook wel fijn. bennitamatzi

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #7 Gepost op: maart 19, 2016, 19:26:30 »
Oef, dat is ingewikkeld, zeg. Mijn ervaring is dat je de ene pure meelsoort kunt vervangen door de andere: rijstmeel, teffmeel, maismeel, boekweitmeel (ik weet niet wat je mag/ kunt eten). Vervangen door amandelmeel gaat niet.

Hier een recept waarbij je andere meelsoorten kunt gebruiken: http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=7644.0

Of kijk gewoon in het receptenarchief, en zoek dan bij onbewerkte meelsoorten. Als dat is wat je zoekt tenminste, want kant-en-klare meelmixen zijn een stuk gemakkelijker, ik weet niet wat je tot nu toe hebt gegeten? Past kant-en-klaar glutenvrij brood (bv. vers van Yam of Genius) niet in je dieet? Of meelmixen waarmee je zelf iets bakt?

Het beste adres voor bakvragen zijn de bakinstructrices van de NCV, bij www.glutenvrij.nl vind je ook bakcursussen.

Ennuhhh... welkom hier! 
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

maranba

• Newbie
  • *
Re: coeliakie en epilepsie/fybromyalgie/astma/hooikoorts/jeukende bultjes enz
« Reactie #8 Gepost op: oktober 26, 2016, 15:30:32 »
hier zelfde aandoeningen gehad of heb ik nog sommige hebben duidelijk te maken met gluten. wist ik dit maar in mijn jeugd. heb zelfs verslag van mijn moeder gevonden. Die dit ook al merkte maar ja wisten niks van coeliakie. Terwijl ik er van overtuigd ben dat mijn moeder dit ook had. alles wat jij zeg zou je denken dat als je apilepsie heb of adhd of zo meer kans op coeliakie heb en met reuma geloof ik het zelfde. En merk bij mijn zoon dat veel op zijn adhd, astma en exceem werd gewezen. maar hij heeft ook coeliakie.

Vlearmoes

• Gold Member
  • Geslacht: Man
  • gluten-free warrior
Re: coeliakie en epilepsie/fybromyalgie/astma/hooikoorts/jeukende bultjes enz
« Reactie #9 Gepost op: oktober 29, 2016, 22:11:54 »
Tegen de epilepsie hoor je de laatste tijd veel, het gebruik van THC en/of CBD olie moet hier prachtige dingen doen
ook tegen gewrichtspijnen en andere pijnen
het googelen waard.
Coeliakie diagnose eind 2003