Auteur Topic: Advies nodig voor glutenvrije tosti's  (gelezen 9823 keer)

Terrasmus

• Newbie
  • *
Advies nodig voor glutenvrije tosti's
« Gepost op: mei 13, 2011, 08:07:51 »
Hallo,

Over ongeveer twee ga ik samen met mijn vriend een kleine horecagelegenheid starten in Amsterdam. Wij hebben verschillende tosti's op de kaart staan en we willen graag een glutenvrije tosti bieden. Ik ben dus op zoek naar glutenvrij brood. Hebben jullie tips voor het lekkerste glutenvrije brood? Voor de 'standaard tosti' gebruiken wij Turks brood.

Ik neem aan dat ik een aparte contactgrill moet gebruiken voor de glutenvrije tosti's, toch? Of luistert het niet zo nauw?

Alvast bedankt!

Groet, Astrid

ingridmcp

• Full Member
Re:Advies nodig voor glutenvrije tosti's
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2011, 08:21:18 »
Jawel, apart!!

En volgens mij is het brood gewoon uitproberen, welke het lekkerst is en ook goed blijft.

Maar leuk hoor en succes,

Ingrid
Glutenvrij sinds vorig jaar augustus 2010. Onze jongste zoon en hij is nu ruim 3 jaar.

lucia

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
  • All I have seen teaches me to trust the Creator...
« Reactie #2 Gepost op: mei 13, 2011, 09:11:51 »
Je hebt wit 'toastbrood' als ik me de naam goed herinner, van het merk Garbo. Dit koop je diepgevroren bij de Jumbo. Is er prima geschikt voor. Omdat je per klant boterhammen uit de vriezer haalt blijven ze ook vers.

En verder, natuurlijk een apart ijzer, want iedere kruimel gluten is er eentje teveel!
En ook zorgen voor kaas zonder kruimels, ham zonder kruimels (en zonder gluten, niet alle ham is glutenvrij!!), boter zonder kruimels...
Het luistert heel nauw ja.
Maar als het goed gaat is dat erg leuk voor je bezoekers!
Succes er mee!
Juni 2013: GEEN COELIAKIE aangetoond in biopten. Waar de vlokatrofie in 2001 dan vandaan kwam is een raadsel en zal het ook wel blijven.
2011: oudste zoon heeft HLA-DQ 8 gen van vader, tweede zoon heeft gen van mij, namelijk DQ5 en 7

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: mei 13, 2011, 11:52:33 »
De Ciabattas van Schar (te koop oa bij Albert Heijn) vind ik lekker en ook een beetje op Turks brood lijken.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: mei 13, 2011, 12:27:37 »
ik zou ook voor vriezer brood gaan.

alles apart en GV inderdaad ( invl de handjes ) en bij de ham inderdaad HEEEL GOED opletten!

succes :-)
naëll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

eefje*

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: mei 13, 2011, 12:40:12 »
Misschien kan de vereniging je verder helpen met tips over glutenvrij koken.
http://www.glutenvrij.nl/page/Voedingsbranche/Horeca

Ik maak zelf tosties van pan care van Schar maar dat is vacuüm verpakt.
Glutenvrij ;)

maaikevdk

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: mei 13, 2011, 12:43:59 »
Per stuk verpakte ready to eat broodjes van proccelli, blijven best lang goed en hoeven niet ingevroren.
Ik pak het hele broodje in folie en doe het dan tussen de niet glutenvrije maar wel schone grill.
Dochter 1 (01-2008) heeft coeliakie gediagnosticeerd 02-2010
Dochter 3 (07-2011) heeft coeliakie gediagnosticeerd 03-2014

eefje*

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: mei 13, 2011, 18:06:06 »
(Ik maak gewoon van zo'n half pakjes van schar tosties  :z dan heb je er zat)
Glutenvrij ;)

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: mei 13, 2011, 18:07:28 »
Ik eet van Pan Carre van Schar ook altijd in een keer een halve pak. En van de ciabattas in een keer twee. Anders is het wel klein ja.
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

Ellie

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2011, 18:08:08 »
Wat leuk dat jullie dit willen doen  :duimop:

Je kunt bij de keuze voor een brood het beste kijken naar brood dat ook tarwezetmeel vrij is, zo kan vrijwel iedere coeliakiepatiënt het eten. Er is namelijk een groep die sommige soorten glutenvrij brood alsnog niet verdraagt als het tarwezetmeel bevat. Er zijn verschillende soorten diepvriesbrood, maar over het algemeen laat ook het andere brood zich prima invriezen. Mijn vriend gaf de voorkeur aan pan carré van Schär, dat zijn heel kleine boterhammetjes maar misschien kun je daarvan een dubbele portie geven.

Wat hygiëne betreft: alles moet gescheiden zijn, er mag geen kruimel gewoon brood bij het glutenvrije komen. Zelfs van een kruimel kan men al een paar dagen ziek zijn. Voor het personeel geldt dus: handen wassen, schoon werkblad, schoon gerei en aparte voedingswaren. Boter, kaas en ham kunnen besmet zijn met kruimels. Gebruik dus een aparte botervloot, of geen boter.

En vergeet niet om je even aan te melden bij de patiëntenvereniging NCV, wie weet kunnen zij wat reclame voor jullie maken in hun blad.
()_()
(^.^)
'(")(")'

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #10 Gepost op: mei 13, 2011, 19:49:34 »
Ik gebruik meestal die grote plakken brood van Schär, pain Campagnard heet dat geloof ik.
T. vindt die lekker en ze zijn tarwezetmeel- en lactosevrij.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #11 Gepost op: mei 13, 2011, 19:50:17 »
Ik gebruik meestal die grote plakken brood van Schär, pain Campagnard heet dat geloof ik.

die wilde ik ook al noemen  :)
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

Ellie

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: mei 13, 2011, 19:56:49 »
En makkelijk verkrijgbaar ook :)
()_()
(^.^)
'(")(")'

lovedokter

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: mei 14, 2011, 11:01:22 »
ik gebruik de diepvries broodjes van DS.
even ontdooien ,beleggen en dan 3.5 minuten in het tosti-ijzer. :duimop:

resultaat: een heerlijke knapperige en luchtige tosti. :eten2:
Coeliakie, weinig klachten na eten gluten, maar wel aangetoond in de darmen. Dochter (19-08-2009) coeliakie marsh 3.

SR

• Jr. Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: juni 01, 2011, 16:20:03 »
ik gebruik de diepvries broodjes van DS.
even ontdooien ,beleggen en dan 3.5 minuten in het tosti-ijzer. :duimop:

resultaat: een heerlijke knapperige en luchtige tosti. :eten2:

Zijn de broodjes dan niet veel te dik en hard? Het idee spreekt mij wel aan, misschien maar een keer proberen voor mijn dochter.
dochterje van 4 jaar(okt 2007) met coeliakie (jan 2009 geconstateerd)subtotale vlakatrofie. Nu gaat het supergoed en geen antistoffen meer in het bloed (okt.2010). Vader positief HLA DQ2, ik HLA DQ8 pos. en zoontje (5jr) HLA DQ2 positief.