Auteur Topic: Slagerij verkoopt besmet vlees!  (gelezen 3607 keer)

Ellie

• Gold Member
Slagerij verkoopt besmet vlees!
« Gepost op: april 04, 2011, 13:10:48 »
Ik weet niet of jullie wel eens vlees bij de slager kopen, maar dit is mijn laatste keer. De plaatselijke Sanders is even dicht voor verbouwing, dus ging ik even naar de slagerij aan de overkant. Speciaal gevraagd of ze het vlees even uit de koeling wilden halen ipv uit de toonbank ivm gluten. De kruidenmixen en marinades die ze daar gebruiken zijn namelijk niet gv, en het ligt allemaal tegen elkaar aan. Kom ik thuis, zitten er allemaal restjes kruidenmix aan de onderkant van het vlees! Deze slager zit in winkelcentrum Stadsveld in Enschede, goed uitkijken dus!
()_()
(^.^)
'(")(")'

ingridmcp

• Full Member
Re:Slagerij verkoopt besmet vlees!
« Reactie #1 Gepost op: april 04, 2011, 13:30:34 »
Ik haal dus daarom eigenlijk nooit vlees bij de slager. In Wageningen zit een natuurslager die wel glutenvrij vlees heeft, misschien een tip.

Ingrid
Glutenvrij sinds vorig jaar augustus 2010. Onze jongste zoon en hij is nu ruim 3 jaar.

Lirio

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: april 04, 2011, 13:46:58 »
Ik koop ook wel eens kip op de markt die naast de schnitzels ligt, dan zitten er ook wel eens kruimels aan.
Ik spoel het dan goed af.
Kun jij toch ook doen?
De keurslager doet het wel netjes hier trouwens. Die maakt zelfs hamburgers voor me of slavinken.
Overigens zitten in de meeste kruidenmixen geen gluten, maar dat weet je nooit zeker natuurlijk.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Ellie

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: april 04, 2011, 13:52:57 »
Hier weet ik het wel zeker van, ik had het namelijk al eerder nagevraagd. Ik ga het vlees even doorverkopen aan een vriend van me die vandaag komt eten. Afspoelen daar ben ik niet zo'n fan van, vanwege mijn gevoeligheid.
()_()
(^.^)
'(")(")'

Lirio

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: april 04, 2011, 14:37:44 »
Tja dat moet je voor jezelf bepalen, of afspoelen voldoende is.
Ik zou het wel nog een keer aangeven bij de slager. Ik denk dat het eerder onwetendheid is dan onwil.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: april 04, 2011, 15:56:27 »
Ik heb ook een tijd vlees gegeten van de slager, die dat dan 's ochtends als eerste voor mij klaarmaakte op een schoon snijvlak. Totdat... ik een keer kipfilet met overduidelijke sporen van kruiden mee naar huis kreeg. Die waren vast gewoon uit de vitrine gehaald. Sinds die tijd geen vlees van de slager meer, dus.  :( Het (pure/ongekruide) vlees van de supermarkt (meestal AH en soms COOP) bevalt wel goed.

Alleen op vakantie koop ik wel eens ergens kip en dan spoel ik het ook goed af. Ik vind het meestal heel moeilijk om vlees te vinden als ik op vakantie ben! We hebben daar wel eens een halve dag voor gereden.... en dat is niet het leukste tijdverdrijf.  :P Dus neem ik tegenwoordig knakworstjes mee, een rookworst, blikje ham, blikje cordon bleu, en koop vis in blik of pakje. Ik ga ook het liefst naar Duitsland, dan zijn we toch over de grens en ik hoef niet zo ver te rijden om een Aldi of Lidl te vinden... :lol:
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: april 04, 2011, 16:18:39 »
Waarom heb je moeite met vlees in het buitenland? Dat begrijp ik niet. Ik koop in het buitenland ook gewoon vlees bij de supermarkt, net als hier. Gewoon kipfilet ofzo is prima te vinden.
Ik denk niet dat de besmettingskans daar nou veel groter is dan hier met het supermarktvlees.

miepie

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: april 04, 2011, 18:45:17 »
doe ik inderdaad ook. En bij worst en hamburgers bv lees ik de ingredienten of het gv is.
Coeliakie vastgesteld in juli 2009. Marsh 3b

toensie

• Full Member
    • Mijn Blog
« Reactie #8 Gepost op: april 04, 2011, 18:59:11 »
Bij ons zei de dietiste dat we beter niet bij een slager kunnen kopen omdat dat nooit 100% GV is aangezien alles met dezelfde machine gesneden wordt (bijv. worst enz). Mijn ervaring is inmiddels trouwens dat er in best wel een hoop marinades en kruidenmixen wel gluten of sporen van kunnen zitten.
Groetjes Jose,  Mama van Firyel (4jaar) die sinds eind nov. 2010 de diagnose Coeliakie heeft gekregen. Kijk hier voor ons hele verhaal http://levenzondergluten.blogspot.com/

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: april 05, 2011, 13:19:19 »
onze slager verkoopt alleen op maandag glutenvrij vlees en alleen op bestelling.... omdat hij zijn eigen werkblad ook gebruikt voor kruiden en paneren. het glutenvrije vlees komt zo vanaf de slachterij en is op geen enkele manier in aanraking geweest met zijn werkblad. het nadeel is alleen wel dat je dan je sparribs dus bijv als "ribbenkast" krijgt ;-)... hij kan wel files snijden van een hangend karkas, maar hakstukken kun je dan niet bestellen want dan moet ie het eerst op een werkblad leggen.

de keurslager hier in het dorp koop ik zelfs geen gewoon vlees... alles word er zo op de weegschaal gekwakt... gevaarlijk gewoon ook, rauwe kip, daarna HUP biefstuk.... er moet er eers een dood gaan aan salmionella voordat ze daar iets mee gaan doen denk ik
naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #10 Gepost op: april 05, 2011, 14:47:34 »
Ik ga niet naar de slager, maar naar de winkels waar ze Sandersvlees verkopen, haal er alles en niet duur. :duimop:
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

melto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: april 05, 2011, 15:24:00 »
ik haal vlees bij de slachterij er zit een winkel bij netjes een mail van hun gehad wat glutenvrij is
omdat ze daar per produkt verwerken en schoonmaken geen kruisbesmetting
doe dit nu al een tijdje en het gaat heel goed
dochter coeliakie sinds kort dus ben aan het rondkijken en sta open voor tips

vrieske

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: april 05, 2011, 15:56:07 »
Da's flink balen.
De tip van ingrid van de slager uit Wagenberg kan ik beamen, dit adres is wel vertrouwd.
Ik had zojuist, voor ik dit las net de betreffende slager als tip gezet.

gr vrieske

ingridmcp

• Full Member
« Reactie #13 Gepost op: april 05, 2011, 18:14:27 »
Vrieske, de slager die ik bedoel zit in Wageningen.

Ingrid
Glutenvrij sinds vorig jaar augustus 2010. Onze jongste zoon en hij is nu ruim 3 jaar.

vrieske

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: april 06, 2011, 20:23:09 »
@ ingrid

nu zie ik het ook, daar had ik overheen gelezen