Auteur Topic: Meel van niet glutenvrij merk?  (gelezen 2305 keer)

VanessaM

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Meel van niet glutenvrij merk?
« Gepost op: april 02, 2011, 09:58:01 »
Rijstmeel koop ik gewoon bij de toko en denk dan niet na over kruisbesmetting. Terwijl ik bijvoorbeeld boekweitmeel van Koopmans nooit zal kopen. Zoals ik ook niet snel een glutenvrij meelsoort bij een molen zou gaan kopen.
Weet iemand hoe zit het met andere distributeurs van meelsoorten? Ekoland, de Nieuwe Band, etc.
Ik was namelijk op zoek naar volkoren rijstmeel en gierstmeel.
Mama van Elize(01-01-08) en Sebastiaan(23-05-10).
Elize: 11-8-10 a-tTG>80. 17-9-10 nogmaals a-tTG onmeetbaar hoog. 28-9-10 Biopt. 14-10-10 Coeliakie, Marsh 3B. 10-6-11 a-tTG<4, normaal.
Sebastiaan: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Papa: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Mama: HLA-DQ2 positief, a-tTG neg.

Annikka

• Gold Member
Re:Meel van niet glutenvrij merk?
« Reactie #1 Gepost op: april 02, 2011, 10:26:58 »
Er is een lijn van De Nieuwe Band die glutenvrij is. Ik gebruik vaak de gierstvlokken van de Halm. Die gebruik ik bij het bakken ipv havermout. De rijstvlokken zijn iets lastiger te gebruiken omdat die wat harder zijn. Ik zal eens uitproberen of die lekkerder zijn door koken en dan evt te gebruiken door brood of koek.
Op de site van www. natudis.nl heb ik gekeken naar gierstmeel en naar rijstmeel. Ik kon het niet zo snel vinden.
Ik koop af en toe quinoameel en boekweitmeel van Bioculinair. Dit wordt verkocht via Natudis. Ik vind quinoa lekker bij het bakken omdat het wat meer naar graan smaakt dan rijstmeel. Dan doe ik er een deel quionameel bij. Boekweitmeel doe ik graag bij rijstmeel om er pannenkoeken van te maken.
Misschien een idee om op te bellen voor extra info. Ik werd leuk geholpen bij De Nieuwe Band. Ik vind Natudis iets minder klantvriendelijk.
Jammer dat de gierstburgers van Bioculianair door de natuurvoedingswinkels uit het assortiment zijn gehaald. Dat was een lekkere glutenvrije burgermix. En idd ook de enige.

Ik bestel de rijstmeel, kleefrijstmeel en tapiocameel bij Amazing OriŽntal. Ik krijg daar geen klachten van, terwijl ik wel behoorlijk gevoelig ben.
Ik vind Amazing OriŽntal niet duur en heb de bestelling de volgende dag al in huis.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: april 02, 2011, 11:23:14 »
Ik heb rijstmeel van Doves Farm, die wordt gemaakt van bruine rijst en witte rijst.  ;)
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Ellie

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: april 02, 2011, 16:57:38 »
Hier ook veel producten van de toko, dat vertrouw ik eigenlijk altijd wel: in de Oosterse keuken wordt nauwelijks tarwe gebruikt.
Andere bronnen vertrouw ik minder: Ecoland geeft bijvoorbeeld zelf ook al aan dat het sporen van gluten kan bevatten. De besmettingskans is veel hoger. Bij alles dat niet uit de toko komt kijk ik toch naar het gv logo.
()_()
(^.^)
'(")(")'

VanessaM

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: april 02, 2011, 19:18:00 »
Rijstmeel van de toko gaat hier ook prima hoor maar ik kan daar geen volkoren rijstmeel vinden. Doves farm ff onthouden voor mijn volgende bestelling  ;).
Ik waag het verder maar ff niet denk ik. Ik zal wel eerst wat gaan rond mailen/bellen.
Mama van Elize(01-01-08) en Sebastiaan(23-05-10).
Elize: 11-8-10 a-tTG>80. 17-9-10 nogmaals a-tTG onmeetbaar hoog. 28-9-10 Biopt. 14-10-10 Coeliakie, Marsh 3B. 10-6-11 a-tTG<4, normaal.
Sebastiaan: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Papa: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Mama: HLA-DQ2 positief, a-tTG neg.

Joanna

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: april 05, 2011, 13:24:25 »
het rijstmeel van Joannusmolen is volgens mij volkoren (glutenvrijemarkt.com)

Annikka

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: april 05, 2011, 13:33:26 »
Op de site van Natudis staat de rijstmeel van Joannusmolen niet als gegarandeerd glutenvrij. Het is receptuurvrij.
De boekweitmeel is wel gegarandeerd glutenvrij.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.