Auteur Topic: gezond eten wat leuk is voor kinderen!!!  (gelezen 25699 keer)

* astrid *

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
gezond eten wat leuk is voor kinderen!!!
« Gepost op: maart 24, 2011, 19:49:22 »
hier thuis zijn we gestart met LEUK eten en GEZONDE tussendoortjes :-) vooral naŽll vind het super en pikt het snel op... juul vind al het eten prima dus dat scheelt :-) hihi

naŽll heeft een soort afkeer tegen al het eten wat meer als 2 schepjes is... om te zorgen dat ze geen afkeer tegen AL het eten krijgt zijn we nu ( deels onder begeleiding maar dat is alleen advies ) begonnen met eten leuk maken en haar erbij betrekken :-)

vandaag hebben we appeltjes in schijfjes gesneden ( ik ) en daarn mocht zij met een broodmesje een mondje en oogjes erin maken en die "kleuren" met kaneel poeder... haartjes hebben we gemaakt van kleine reepjes kiwi, en een buikje van banaan, armpjes en beentjes weer van kiwi en handjes en voetjes van banaan ( zal morgen eens een foto van onze creatie maken ;-) .... ) nou we hebben lol voor 3 gehad ( en ach een doek erover en al het gesmeer is weer weg, en ze hebben allebei hun popje helemaal opgegeten!!!!

gisteren hadden we ballenbak eten :-) ... krieltjes, wortel in bolletjes, en gehaktballetjes .... ze mocht zelf water in de pan doen voor de worteltjes, dan de worteltjes erbij... gehakt kneden en balletjes maken.... en aardappeltjes in de pan... daarna is mama gaan koken en bakken en aan tafel mocht ze zelf de dingen op haar bordje doen, zoveel als ze dacht dat er in haar buik past... 5 krieljtes, 2 wortletjes en 1 gehaktballetje... daarna heeft ze nog 3 gehaktballetjes opgegeten :-) want ze had nog een plekje over in de ballenbak :-)

voorlopig ( zolang we er tijd voor hebben er plezier in hebben en het baat heeft ) willen we zoiezo elke dag iets doen op deze manier... de ene keer leuk ontbijt, of leuk fruit, de andere keer "helpen koken" ... zoiets...

Ik hoop hier meer "leuke" ideen op te doen voor gezonde tussendoortjes of kinderkook ideen, of wat jullie kinderen nou leuk en lekker vinden om te maken en te eten!!!
naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

Teigertje

• Sr. Member
Re:gezond eten wat leuk is voor kinderen!!!
« Reactie #1 Gepost op: maart 24, 2011, 20:03:48 »
Erg leuk astrid!!!

Mrk

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: maart 24, 2011, 20:34:37 »
Leuk bedacht!!

Annikka

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: maart 24, 2011, 21:03:27 »
Jeniffer McCann heeft een leuke website veganlunchbox.blogspot.com
Kijk vooral eens bij de archieven van 2006. Ze heeft ook kookboeken gemaakt die te bestellen zijn bij bolcom.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: maart 25, 2011, 21:15:50 »
een kijken, kan altijd leuk zijn!!!

vandaag: smoooootie ( swoefie ) gemaakt van kiwi, banaan, water, ijsblokjes :duimop: en dan zo met het rietje in de mixer beker, veeeeel lekkerder dan uit een beker :-) ....
vanavond heeft naŽll geholpen met aardappeltjes tellen, en als ik ze had geschild afwassen en in de pan gooien... ze had boontjes gekozen en mocht van mij de "langste" boontjes kiezen ;-) ( dat wilde ze graag) zo heeft ze lekker toch nog 5 boonjtes gegeten, 2 kleine aardappeltjes.... vlees was vandaag weer niks en ook geen toetje wilde ze... vanavond op de bank nog een manderijntje op gepeuzeld

Panifex

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: maart 25, 2011, 21:19:53 »
Superleuk die ballenbak!
Straks willen ze nooit meer anders en eten ze in t studentenhuis nogsteeds ballenbak :D.
Glutenvrij sinds oktober '11. Tevens histamine- en fructosearm. Vrij van suiker, glutamaat, vlees, caffeÔne, alcohol, aspartaan (e.d.) en caseÔne. Vergeet ik nog wat?
Juni-oktober 2012 glutenvrijstop. Ik let niet op "sporen van".

VanessaM

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: maart 26, 2011, 08:41:56 »
Paddestoelen van ei en tomaat? Misschien een aardappel als ei-vrij alternatief? Of knolselderij?
Mama van Elize(01-01-08) en Sebastiaan(23-05-10).
Elize: 11-8-10 a-tTG>80. 17-9-10 nogmaals a-tTG onmeetbaar hoog. 28-9-10 Biopt. 14-10-10 Coeliakie, Marsh 3B. 10-6-11 a-tTG<4, normaal.
Sebastiaan: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Papa: HLA-DQ2/DQ8 getest, neg.
Mama: HLA-DQ2 positief, a-tTG neg.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #7 Gepost op: maart 26, 2011, 12:44:44 »
Bij mijn dochter werkte vooral het mee-koken goed. Als je het zelf gemaakt hebt dan MOET het wel lekker zijn toch?
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #8 Gepost op: maart 26, 2011, 16:28:47 »
Bij mijn dochter werkte vooral het mee-koken goed. Als je het zelf gemaakt hebt dan MOET het wel lekker zijn toch?

Dat geldt voor mij dus niet,als ik eens niet zelf hoef te koken smaakt het veel lekkerder en niet omdat ik een slechte kok ben  :D
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #9 Gepost op: maart 26, 2011, 16:31:48 »
Nu is zelf de hele maaltijd koken wel iets anderrs natuurlijk dan mama meehelpen en dan wel alle lof krijgen natuurlijk. :lol:
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #10 Gepost op: maart 26, 2011, 16:50:47 »
 :blij5:
Wat een leuke ideeŽn!
In kinderkookboeken staan ook vaak alternatieve manieren om eten te presenteren. Helaas ben ik mijn kinderkookboek kwijt...

En heb je al bij AH.nl gekeken?
Daar kan je ook op 'kinderkoken' zoeken. Bijvoorbeeld Italiaanse pannenkoek.
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=377420&rq=&course=hoofdgerecht&proteinSource=&cuisine=&season=&dishType=&technique=&sources=&sources=&sources=&kinderkoken=on&numberOfServings=
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Annikka

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: maart 26, 2011, 19:37:18 »
Ik kom net op de website van vegatopia en zag daar een heel leuke link van een nieuwe website over bento's (japanse lunchbakjes) voor kinderen en volwassen. Zag er heel insprirerend uit en schattige ideeŽn voor kindern: www.leukelunch.nl
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: maart 26, 2011, 20:45:04 »
OOOOOOOOOOOH leuk!!!

vandaag heel simpel gedaan :-) manderijn partjes, en dan prikken met een parasolletje... en zo eten ipv met de handejs of vorkje... vonden ze ook geweldig  :D

ga straks eens die sites door pluizen!!!

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #13 Gepost op: maart 26, 2011, 20:54:43 »
www.leukelunch.nl

Wat een leuke site!
En ook goed glutenvrij aan te passen...
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Lirio

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: maart 26, 2011, 22:29:37 »
OOOOOOOOOOOH leuk!!!

vandaag heel simpel gedaan :-) manderijn partjes, en dan prikken met een parasolletje... en zo eten ipv met de handejs of vorkje... vonden ze ook geweldig  :D

ga straks eens die sites door pluizen!!!
Vroeger maakten wij als traktatie voor onze verjaardag chineesjes.
Mandarijntje, oogjes waren dacht ik van rozijnen, hoedje was een parapluutje ofzoiets, mondje van een stukje dropveter of iets dergelijks.
En klaar was je. :)
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"