Auteur Topic: gluten, ei, kip en lactose vrij  (gelezen 14991 keer)

* astrid *

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
gluten, ei, kip en lactose vrij
« Gepost op: maart 17, 2011, 12:23:15 »
en dan nu mijn vraag, waar ik maar niet uitkom, zelfs niet na het lezen van soes de uitgebreide boter verslag:

als ik een schar mix B brood bak, met MARGARINE... komt het dan goed, of word mijn meisje dan ziek??
naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

Lirio

• Gold Member
Re:gluten, ei, kip en lactose vrij
« Reactie #1 Gepost op: maart 17, 2011, 12:29:29 »
margarine is plantaardig en bevat geen lactose. Dus volgens mij niet?
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: maart 17, 2011, 14:38:27 »
Lees de ingredienten op de margarineverpakking. Sommige bevatten melkbestanddelen, maar er zijn ook een aantal waar helemaal niets van melk in zit maar alleen plantaardige olien. Ik heb geen margarine in huis en weet geen merken uit mijn hoofd, misschien iemand anders wel.

En de Schar mix B is zo te zien ook lactosevrij, zit niets van melk in.

Ik eet ook melk en eivrij dus weet dat het lastig is met bakken.  :P
Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: maart 17, 2011, 19:45:45 »
nou ik ga morgen toch eens goed lezen in de winkel... ik vind het zo moeilijk nog hoor...  ( t is pas de 2e dag hoor ) maar zit nu ook eens te googlen op alle E nummers enz.... pfoei

Ellie

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: maart 17, 2011, 19:56:35 »
Op deze site staat een lijst met alle E-nummers: http://www.food-info.net/nl/
()_()
(^.^)
'(")(")'

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: maart 17, 2011, 20:13:20 »
ik kom hierop... maar ga dit lijstje effe mailen naar de dietist want volgens mij kan er nog wel wat tussen uit....

e 101
e 322

e 481 en 482

e 966

e 1105

caseine en caseinaat
lactose
wei weipoeder

e 270
e 325 326 en 327

e 620 621 622 623 624 625

e 101
e 213
e234
e281
e 282
e 408
e 966
e1400-e1500 INDIEN vermeld: tarwe
melkbestanddelen, magere melkbestanddelen, wrongel, wei, weipoeder, melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder, melkderivaat, caseine, cadeinaat, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit, lactose, melksuiker, boterconcentraat, boterolie, boter poeder, melkvet, melkzout, lactalbumine, lactoferrine, beta lactoglobuline, lactoperoxidase, lactoval, recaldent, transglutaminase en nisine

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #6 Gepost op: maart 18, 2011, 00:07:46 »
in de plantenmargarine van AH zitten geen melkbestanddelen en in Wajang margarine ook niet,voor te smeren gebruiken wij ''Lekker op brood''van AH of Twenty Four(ook zonder melkbestanddelen) en Schar mix B is ook ''veilig''
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: maart 18, 2011, 02:34:09 »
Ik denk dat je wel een beetje aan het opverdreven bent met de E-nummers nu. Ik geef maar een voorbeeld, lees even het rode stuk aan het eind:

E325: Natriumlactaat

Oorsprong:
Natriumzout van melkzuur (E270), een natuurlijk zuur, geproduceerd door melkzuurbacteriŽn in gefermenteerde producten. Alle gefermenteerde producten zijn rijk aan melkzuur. Commercieel geproduceerd door bacteriŽle fermentatie van melasse of zetmeel. Het wordt ook op grote schaal gemaakt door de bacteriŽn in de dikke darm.

Functie en eigenschappen:

Melkzuur en lactaten worden gebruikt als conserveermiddel, vooral tegen gisten. Het stabiliseert anti-oxidanten en pectines en wordt aan allerlei producten toegevoegd om uitdroging te voorkomen.

Producten:
Kaas, snoep en suikerwerk, ijs, vlaaivulling, vruchten op sap, soep

Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
geen limiet

Bijwerkingen :
Geen bijwerkingen bij volwassenen. De varianten D- en DL- melkzuur mogen niet aan baby- of zuigelingenvoeding toegevoegd worden, aangezien de lever nog niet in staat is deze vormen om te zetten.

Dieetbeperkingen :
Geen. Melkzuur en lactaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariŽrs en veganisten. Hoewel de naam een relatie met melk suggereert wordt het gemaakt uit suiker en kan het dus gebruikt worden door mensen met een melkallergie of lactose intolerantie.

Melkzuur is ook zo'n voorbeeld - heeft niets te maken met melk ondanks de naam.

Ik ben heel heel erg gevoelig voor melk, niet alleen lactose. En ook voor kruisbesmetting met melk. Maar zelfs ik let niet op E-nummers. :) wel de woorden die duidelijk op melk duiden zoals bvb melkbestanddelen of weipoeder.

Gv. sinds okt. 2004. Na zes weken glutenvrij, negatieve bloedtest. Kan dus niet bewijzen of ik wel of niet coeliakie heb. Ook melk-, ei- en tarwevrij, en vermijd nachtschadegroente (aardappel, tomaat, paprika, aubergine) en peulvruchten.

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: maart 18, 2011, 11:40:35 »
klopt ;-) ik heb dit doorgestuurd naar de dietist en zij filtert de onzin eruit.... inmiddels ben ik liever te voorzichtig dan dat we een foutje maken!

Renate48

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: maart 18, 2011, 12:12:00 »
klopt ;-) ik heb dit doorgestuurd naar de dietist en zij filtert de onzin eruit.... inmiddels ben ik liever te voorzichtig dan dat we een foutje maken!
En dat is toch ook te begrijpen Astrid.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: maart 18, 2011, 12:26:02 »
dank je :-)

vandaag al van een merk met veel beestjes en kleurtjes op de zak?? uitdeelzakjes koekjes gescoort ( bij de tuinen ) en gelukkig zijn ze SUPER lekker ;-) :-)

Pauliina

• Gold Member
  • Een top forum !
    • Mijn website
« Reactie #11 Gepost op: maart 18, 2011, 13:08:19 »
Ah ok, dat is een goed plan! En helemaal begrijpelijk dat je eerst liever te voorzichtig bent.

Na een tijd gaat het ook makkelijker, net zoals met gluten.

Ik heb ooit een paar recepten in de receptenarchief hier gezet zonder melk en ei. Weet niet of ze nog makkelijk te vinden zijn...

Wat ik zelf trouwens leuk vind om te doen is kleine caketjes in een kom in de magnetron. Met ongeveer 1 dl Lhians Kitchen Vanillecake mix en een scheutje kokosmelk een vrij dikke beslag maken, 4 minuutjes oppiepen en klaar. Met rozijnen erdoorheen of stukjes appel of koekkruiden (of alledrie:))  Of in plaats van kokosmelk als vocht geprakte banaan. En de chococakemix is ook lekker.

Lirio

• Gold Member
« Reactie #12 Gepost op: maart 18, 2011, 13:40:11 »
O ja, ik heb het eerste halfjaar ook strikt lactosevrij moeten eten en toen heb ik voor veel dingen kokosmelk gebruikt. Ook door hartige dingen, bijvoorbeeld roomsaus of tomatensaus met room, daar proef je helemaal niks van en het is goedkoop!
Ook door baksels kan dat.
Ik lette toen niet erg op de weipoeder dingen etc omdat dat maar heel weinig is. Maar ik denk dat dat voor je dochtertje wel nodig is daar op te letten.
Fijn dat ze naar je lijst kijkt!
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

Annikka

• Gold Member
« Reactie #13 Gepost op: maart 18, 2011, 20:15:37 »
Kokosmelk vinden we hier erg lekker door wortelsoep en door pompoensoep.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: maart 19, 2011, 12:40:03 »
 :' helaas kan ze heel slecht tegen cocos.... maar de melk toch een keer proberen!

ze heeft niet alleen die voedselovergevoeligheden maar door het zoeken onderzoeken niet vinden en aanpassen elke keer heeft ze een enorm prikkelbare darm.... gelukkig kijkt nu niet alleen de KA enz meer maar het maatschappelijk werk volgt haar nu een beetje... want het is zeker bij zo'n kleintje niet alleen medisch lastig maar ook zeker psygisch... zaten we net lekker in het GV dieet valt daar de helft weer vanaf!