Auteur Topic: Schoolkantine Middelbare school  (gelezen 22731 keer)

Lot

• Newbie
  • Place Personal Text Here
Schoolkantine Middelbare school
« Gepost op: maart 13, 2011, 15:14:46 »
Dit betreft een vraag van een moeder met een GV dochter in de brugklas!

Onze dochter weet al zo'n 11 jaar dat ze coeliakie heeft en "weet niet anders". Nu is ze dit jaar naar de Middelbare school gegaan en neemt (nog) braaf haar brood en tussendoortjes mee. Echter, uiteraard is er een kantine op school met allerlei lekkere dingen die zij niet mag.

Ik heb haar aangeraden zelf contact op te nemen (en ook aangeboden dat ik dat wel voor haar wil doen) met de kantine beheerder met de vraag of ze er bijvoorbeeld een tosti ijzer kan neerzetten of  een voorraadje GV soep zodat ze zo nu en dan eens wat anders kan eten dan haar "uitgedroogde kruimel brood".

Jullie snappen het waarschijnlijk al  ;), mijn voorstel is redelijk "belachelijk".
Ik ben echter toch benieuwd of jullie tips voor ons hebben? Hoe doen jullie dit op school? Wat kunnen jullie mijn dochter aanraden?

Dank jullie wel.
groeten,
Lot
moeder van dochter (1999) met coeliakie (bekend sinds 2001)

eefje*

• Sr. Member
Re:Schoolkantine Middelbare school
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2011, 16:30:22 »
Tijdens mijn HBO was er in de kantine zat ongezonds wat wel glutenvrij is:
Snikkers,
M&M,
Autodorp (volgens mij de meeste op dit moment)
Thee,
Vruchten kwark,
Soms de soep,
Friet, (hebben ze volgens mij niet op de meeste middelbare scholen.)
Glutenvrij ;)

Lirio

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2011, 17:05:02 »
Naturel chips is er vast ook wel en chocolade repen.
GV soep kan ze aanmaken met het heet water uit de koffie automaat. Dus dat lijkt me sowieso niet zo'n punt toch?
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

leentje

• Jr. Member
  • **
  • Een top forum !
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2011, 18:35:13 »
Weet de kantine beheerder dat er lln gv eten?
Een stille hind om het andersom te regeln is wellicht een oplossing: de beheerder stelt zelf voor om een tosti-ijzer te plaatsen?
Wellicht kan de lln-raad een voorstel doen voor gv producten?
Leentje,
Moeder van een gv-dochter(1993), gv sinds 1998.

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2011, 21:05:21 »
Ik ga dit topic volgen, duurt nog wel 2 jaar voordat Isabelle naar de middelbare gaat maar goed dat gaat snel genoeg.
Begrijp wel van een brugpieper dat je niet wil opvallen, ook als niet brugpieper wil Isabelle niet opvallen. Maar denk ook zolang je dochter er zelf geen (grote) problemen mee heeft zal ze ook niet ingaan op alle goedbedoelde adviezen. Als ze het echt zelf gaat willen zal ze wel gebruik maken van de voorstellen.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: maart 13, 2011, 22:00:41 »
Mijn oudste zit op de middelbare school en neemt ook gewoon zijn brood mee en een appel voor tussendoor. Alleen als hij jarig is, mag hij iets kiezen uit de kantine. Ik vind het niet nodig om op school te snacken of te snoepen. Als hij dat wil, moet hij het zelf maar betalen. Van zijn schamele zakgeld koopt hij toch liever iets anders...

Wat ik zou doen: toch eens proberen om brood te vinden dat niet uit elkaar valt en niet opgewarmd hoeft te worden (dat geldt voor de meeste broodsoorten met teff). En verder af en toe iets lekkers meegeven als er een tussenuur of een verjaardag is bv. Zakje soep, bifi worstje, rice toast, cakeje, etc. Of bekijk wat er in de kantine ligt, dan weet je of er voor haar iets tussen zit, en kun je bedenken wat zij evt. voor alternatief kan meenemen. Of laat haar via hyves of op een andere manier (kamp?) vriendinnen zoeken met coeliakie, die hebben vast ook oplossingen gevonden. (Hoewel ik niet weet of je daar blij van moet worden, want veel pubers willen gewoon mee kunnen doen en willen wel eens smokkelen met hun dieet, dat is vooral verraderlijk omdat door de werking van hormonen de klachten bij gluten-inname in de puberteit tijdelijk kunnen verdwijnen... maar goed, als je je daar bewust van bent, kun je er ook mee omgaan.) ;)
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Poema

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: maart 15, 2011, 12:14:32 »
Mijn dochter zit in haar laatste jaar middelbare school en heeft al die jaren,  op de brugklas na, geen lunch meegenomen. Je gaat natuurlijk niet een broodje roosteren op school. Dat kan ècht niet hoor. Je valt het liefst zo min mogelijk op....... Dus eet ze liever een fruithapje of verse salade (dat kun je wel kopen in de kantine) of ze neemt rijstwafels mee.

Ze hebben na het brugjaar meestal wel roosters met een tussenuur erin en zij komt dan soms thuis even wat eten. Wij wonen dichtbij de school dus dat is goed mogelijk.

Als ze met vriendinnen meegaat bakken ze een eitje of zo voor haar en dan eet ze later thuis wel weer brood.
Ook koopt ze nog wel eens een afbakbroodje bij de supermarkt en dat bakt ze dan bij vriendinnen thuis even af.
En als ze het vantevoren weet, neemt ze zelf (teff) brood mee en piept ze het elders even op in de magnetron.

Ja, dat kost wel wat extra zakgeld maar het is ook heel belangrijk dat ze wel spontaan dingen met vrienden kunnen blijven doen en mee kunnen doen. Tegenwoordig heeft ze een bijbaantje en ze geeft dus regelmatig wat geld uit aan gv eten maar daar werkt ze gewoon zelf voor! Het laatste bloedonderzoek (net deze maand gehad) gaf weer een prachtig resultaat, ze was weer wat gegroeid in centimeters en het gewicht is ook prachtig in evenwicht met haar lengte. Het belangrijkste van alles is dat ze goed in haar vel zit en het prima kan handelen zo.

Straks wordt het een vervolgstudie/opleiding en wellicht op kamers wonen, ben heel benieuwd hoe dat dan weer gaat....
Groetjes van Poema<br />Moeder van Lisa (19 jaar), sinds maart 2005 gv, Marsh 3b.

Lot

• Newbie
« Reactie #7 Gepost op: maart 17, 2011, 08:17:42 »
Beste Allemaal,

Dank voor jullie reacties. Er zitten zeker een paar goede ideeen bij. Voor de goede orde, het gaat me juist niet om de ongezonde snacks (die de school trouwens nauwelijks aanbiedt, gelukkig), maar juist om eens iets extra's zoals een kop soep of een tosti. Er is geen koffie automaat, dus geen heet water "anoniem"te verkrijgen, en met een zakje bouillon zich melden bij de kantine dame durft ze niet....
Natuurlijk krijgt ze naast haar brood ook tussendoortjes mee (de Zonnatura sesam en pinda koekjes zijn favoriet) en altijd een handje cashew noten en fruit voor op de fiets op de terug weg. Gelukkig is de chocomelk wel GV dus dat zijn ook weer wat (hard nodige) calorietjes.

Ze moet ruim 15 km heen en 15 km terug fietsen, en is heel erg dun, dus goed en voldoende eten is echt van belang. Vandaar mijn toch wel enige zorg om "het schooleten" leuk te houden. Tot nog toe gaat het wel goed, maar ik wil graag voorbereid zijn voor het geval opeens de 'dip" eraan komt!

Ik zal nog eens met de cateraar contact opnemen naar hun algemene beleid mbt dieeten.

Allemaal nogmaals bedankt en allemaal veel succes.

Lot

groeten,
Lot

Lirio

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: maart 17, 2011, 10:57:07 »
Heb je wel eens de braziliaanse kaasbroodjes gemaakt? Die zijn calorierijk en vullen goed.
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #9 Gepost op: maart 17, 2011, 11:56:02 »
Euhm... zou je willen doorgeven wat er uit komt? Dan kunnen wij ook weer wat van jou leren! ;) Het lastige lijkt me vooral dat je op die leeftijd moet afwegen of jij het voor haar regelt of dat ze het zelf regelt. Maar in het laatste geval moet zij wel durven... dus ik kan me voorstellen dat je haar een handje helpt. Vreemd dat er geen gekookt water verkrijgbaar is? Misschien kun je vragen of de school een waterkoker neerzet? Drinken de andere kinderen geen koffie, thee of soep? Onder het motto "glutenvrij hoort erbij" vind ik het een prima zaak dat je het voor je dochter opneemt. Als 1 op de 200 mensen coeliakie heeft, is er ook een kans dat er meer leerlingen coeliakie hebben. Ik denk dat de school zelf een beleid heeft voor dieten en dat de cateraar dit volgt. Hoe ging het dan met schoolkamp? In de brieven die ik van school krijg bij een meerdaagse activiteit, staat dat je dieten vantevoren moet doorgeven. In de praktijk gaat het meestal om leerlingen die geen varkensvlees eten. ;)

Mijn zoontje met coeliakie sport bijna elke dag en ik moet ook goed opletten dat hij voldoende calorieen binnenkrijgt. Ik heb nu een groot assortiment koekjes om mee te nemen voor tussendoor: teff fingers (Consenza), en van Schar: pausa choc, quadritos, snack. Voor mezelf koop ik wat goedkopere notenrepen bij de Lidl, de notenrepen die bij de kassa van de HEMA liggen, of de notenrepen van AH of Zonnatura. Ik heb ook zakjes "Fruit to go" voor als de tijd ontbreekt om fruit te schillen. Mijn zoontje lust ook graag chocola en snoepjes. Ik wil dat hij zoveel mogelijk tussendoor-momenten gebruikt om iets te eten, anders wordt hij te mager. (Ik heb dus ook slagroomvla voor hem in huis.) Dus ik snap je zorgen, vooral als je dochter zo'n eind fietst! 
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

-aatje-

• Gold Member
  • van zaadje tot bloem
« Reactie #10 Gepost op: maart 18, 2011, 10:52:44 »
Ik ben zelf ook aan de dunne kant( vind mager een rot woord ) ik heb een blender en s'ochtends doe ik er een gepelde sinaasappel en een banaan en yogurt en een scheutje slagroom erin ff shakken en je heb een flinke calorierijke drank.IK maak om mee te nemen tosti ,ik heb zón zakje besteld bij glutenvrijemarkt.com die je in een broodrooster kan doen, brood met ham en kaas in het zakje,paar min in de broodrooster en klaar (je broodrooster blijf schoon!!)ik verpak het in aluminiumfolie en het is nog heerlijk na een tijdje.
je kan ook gv pannekoekjes bakken en afgekoeld en opgerold met bv smeerkaas is ook best lekker.(de vriendinnen zullen juist jaloers kijken met hun "gewone" boterham")Mijn dochter is 17 en haar geef ik ook tosti's mee(niet glutenvrij)en ze krijg altijd reactie's van : jeetje wat lekker ;)
succes met alles..
coeliakie sinds 12 april 2007,marsh 3c

ééneiige tweelingzus van Ceetje,ook hier op het forum

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: maart 18, 2011, 13:23:18 »
Mmm wel een idee van die tosti..... maar ja ik zie mij 's ochtends om half 7 (voor mijn werk) nog geen tosti voor haar bakken  :roll: Maar voor een dagje weg kan ik het wel overwegen.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

ceetje

• Gold Member
  • darky & tijgertje . Dit forum is Top!!
« Reactie #12 Gepost op: maart 18, 2011, 14:30:33 »
Ik heb die tostibags ook besteld. écht idiaal om mee te nemen.... of voor thuis. :duimop:
Oja bedankt zus, ik ga die shakes ook maar eens maken, kan wel weer wat kalorien gebruiken :P
:spring2        :zon2:
Sinds mrt 2007 Coeliakie marsh 3C (2008 na bioptie marsh 3A), Osteoporose. Tweelingzus van aatje ook marsh3C (2008 3A)

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #13 Gepost op: maart 18, 2011, 18:25:39 »
Ik ben zelf ook aan de dunne kant( vind mager een rot woord )

gelijk heb je,ik ben ook niet dik maar volslank  ;)
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

Lot

• Newbie
« Reactie #14 Gepost op: maart 20, 2011, 19:42:45 »
Wat leuk, na 10 jaar zorgen voor een glutenvrij kind, dacht ik toch dat ik alles wel zo'n beetje had bedacht... nee dus!
Die blender tip ga ik deze zomer zeker doen (avond van te voren en dan de koelkast in). Tosti's zou ik zo graag voor haar willen maar dan moet ik dus eerst dat ijzer bij de kantine krijgen en dat wil dochterlief nou eenmaal niet zelf vragen... ik ga de cateraar toch nog maar een keer aanschrijven.

Succes allemaal!
groeten,
Lot