Auteur Topic: bezoek meelmolen  (gelezen 10695 keer)

Annikka

• Gold Member
Re:bezoek meelmolen
« Reactie #15 Gepost op: maart 02, 2011, 20:20:03 »
Dat klinkt als een allergische reactie, heeft niks met coeliakie te maken.

Zou heel goed kunnen. Ik heb zelf ook het idee dat ik allergisch ben voor tarwe en gluten, maar dat het geen coeliakie is. Heb geen diagnose, maar reageer wel sterk op beiden.
Met een heleboel mazzel kom ik er dan misschien ook ooit nog eens vanaf :z
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

toos

• Full Member
  • Place Personal Text Here
« Reactie #16 Gepost op: maart 02, 2011, 20:54:41 »
Bij een meelmolen weet ik het niet
Maar ik ben een keer bij een open bakkerij geweest en daar heb ik gevragen
Of ze ookglutenvrij brood hadden  zegt die mijnheer tegen mij
 moet JIJ glutenvrij eten ???
Ik zeg ja
Dan zou ik maar heel snel hier de zaak uitgaan want het hangt hier helemaal vol gluten

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #17 Gepost op: maart 02, 2011, 20:55:24 »
Wat een eikel, die bakker, :D
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

Annikka

• Gold Member
« Reactie #18 Gepost op: maart 02, 2011, 21:02:22 »
Toch kan er best wat in zitten wat die bakker zegt. Als het in de lucht hangt en je ademt met je mond in, dan kun je dus meel binnenkrijgen. Als je dit doorslikt komt het in je darmen.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

Renate48

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #19 Gepost op: maart 02, 2011, 22:30:42 »
Wat een eikel, die bakker, :D
Dat vind ik niet, ik denk dat hij gelijk heeft en dat er op een gewone dag te veel stof (bloem dus) door de lucht zweeft.
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

peet

• Jr. Member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: maart 02, 2011, 22:39:43 »
Lastig dilemma, ik zou ernaar neigen om ze thuis te houden (maar onze dochter is net 4).
Wat mij betreft zou het de keuze zijn: niet meegaan of wel meegaan maar dan zonder handschoenen, mondkapje ed.

Ik ben een tijdje geleden zelf (zonder dochter) in een molen in Schiedam geweest. Wij klommen via een vrij steile oude houten trap naar boven, die je echt vast moest houden om boven te komen (ik moest toen ook aan ons dochtertje denken). In de molen zag het hout van de trap wit van het meel, en er was veel stof e.d.

Ik zou in ieder geval van te voren meer info inwinnen over hoe het uitstapje eruit gaat zien en gaan overleggen met de molenaar (of er zelf even langsgaan van te voren).
Nikki, geb febr 2007, coeliakie febr 2009, 2x DQ 2.5, marsh IIIb
Daan, geb maart 2009, 2x DQ 2.5, deelnemer prevent CD onderzoek
Isa, geb november 2011, 2x DQ 2.5

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #21 Gepost op: maart 02, 2011, 23:02:29 »
Ik zou het risico niet lopen. Bij Isabelle zeg ik altijd, ook al gaan we naar een verjaardag waar ze niets met gluten eet, dat het toch in de lucht hangt.... ze heeft 's avonds altijd last van haar buik. Vorig jaar zou Isabelle meegaan naar de bakker (jaarlijks uitje voor groep 5) om daar brood/koek en pizza te bakken, zowel in de winkel als in de bakkerij. Vooraf ben ik langsgegaan om te vragen wat eventuele alternatieven voor haar waren, maar die waren er niet om mee te doen in het bakken. Ze zou wel in de winkel mogen meehelpen, maar dit ging door miscommunicatie ook niet door.
Dit jaar heeft Isabelle meegedaan met een kookmiddag, waarbij ze er zelf voor koos om glutenvol mee te koken. En jawel hoor 's avonds buikpijn, dit was weer een lesje voor haar om dit ook niet meer te doen.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #22 Gepost op: maart 03, 2011, 09:45:24 »
Dat vind ik niet, ik denk dat hij gelijk heeft en dat er op een gewone dag te veel stof (bloem dus) door de lucht zweeft.

Dan zou hij zijn afzuiging moeten nakijken in plaats van mensen wegsturen. Zijn personeel loopt de kans op stoflongen als het echt zo erg is.
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

Lirio

• Gold Member
« Reactie #23 Gepost op: maart 03, 2011, 09:47:16 »
Overdrijven is ook een kunst :p

Als je het niet vertrouwt zou ik je kind niet mee laten gaan naar dit soort uitjes en dus het zeker voor het onzekere nemen.
Als je je kind wel laat gaan dan zou ik het wel zo normaal mogelijk doen. En dan eventuele klachten na afloop moet je dan maar voor lief nemen.
Kiezen of delen :)
19 juni 2007 Diagnose Coeliakie. Onmeetbaar hoge antistoffen in bloed. Marsh 3b/c.
2013: diagnose prikkelbare darm
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get"

koeke

• Sr. Member
  • Leve het leven!
« Reactie #24 Gepost op: maart 03, 2011, 10:12:33 »
Overdrijven is ook een kunst :p

Als je het niet vertrouwt zou ik je kind niet mee laten gaan naar dit soort uitjes en dus het zeker voor het onzekere nemen.
Als je je kind wel laat gaan dan zou ik het wel zo normaal mogelijk doen. En dan eventuele klachten na afloop moet je dan maar voor lief nemen.
Kiezen of delen :)
Daar ben ik het helemaal mee eens.
gv sinds 12 juni 2008

*jessica*

• Newbie
  • *
« Reactie #25 Gepost op: maart 03, 2011, 12:32:50 »
Woei, wat veel reacties zeg, geweldig!
Het is inderdaad kiezen of delen denk ik maar dan. Een mondkapje is ook zo sneu,
ze moet al zoveel dingen anders dan anderen doen. Ze klaagt verder eigenlijk nooit
over buikpijn, wel heeft ze soms wat vreemde ontlasting als er iets is misgegaan met de gluten.
Dus misschien moeten we het risico maar nemen.
Ik zal nog even gaan informeren bij de molen, mochten er nou echt 'glutenwolken' hangen daar, dan zien we er van af.
We moeten volgende week ook nog een bloedonderzoekje doen, om te kijken of er nog antistoffen aanwezig zijn. Dat doen we dan wel voor het eventuele bezoek aan de molen, anders hebben we daar ook niets aan!
Moeder van dochter van 5 jaar met diabetes (oktober2008) en coeliakie (december 2008) en een zoon van 2.

* astrid *

• Gold Member
« Reactie #26 Gepost op: maart 03, 2011, 13:46:03 »
Ik zou haar WEL laten gaan!!! neem even een compleet ander voorbeeld,

de klas bakt koekje.... wat doe je dan? dan zorg je voor eigen deeg.... maar dan gaat je kind toch ook niet met een mondkapje op de school door omdat ze met bloem bezig zijn??

ik vind dat handschoentje een goed idee!

en "het blijft in kleding hangen" eet ze dr trui op dan??

Ik denk dat je misschien meez ou kunnen... of bellen... maar thuishouden vind ik geen optie... ze mag het niet eten, maar van kijken krijg je geen buikpijn ;-).... en om nou te zeggen DE MIJNE HAD LAST van de meel molen: 1 niet iedereen is het zelfde en 2 wie zegt dat het daarvan kwam en niet van iets anders die dag???
naŽll: 20-11-2007<br />julynn: 20-09-2009<br /><br />- gestrand -

muis

• Jr. Member
  • **
« Reactie #27 Gepost op: maart 03, 2011, 14:56:20 »
Ik zou haar WEL laten gaan!!! neem even een compleet ander voorbeeld,

de klas bakt koekje.... wat doe je dan? dan zorg je voor eigen deeg.... maar dan gaat je kind toch ook niet met een mondkapje op de school door omdat ze met bloem bezig zijn??

ik vind dat handschoentje een goed idee!

en "het blijft in kleding hangen" eet ze dr trui op dan??

Ik denk dat je misschien meez ou kunnen... of bellen... maar thuishouden vind ik geen optie... ze mag het niet eten, maar van kijken krijg je geen buikpijn ;-).... en om nou te zeggen DE MIJNE HAD LAST van de meel molen: 1 niet iedereen is het zelfde en 2 wie zegt dat het daarvan kwam en niet van iets anders die dag???

een klas met meel bezig is wel even heel wat anders dan een molen die al jaren bezig met het malen van graan. Ik denk en vind dat je dat niet kunt vergelijken. 
moeder van twee dochters 10 en 7 (bijna 8) die allebei coeliakie hebben. De jongste vanaf april 2006 en de oudste februari 2007

ingridmcp

• Full Member
« Reactie #28 Gepost op: maart 03, 2011, 15:36:35 »
Dan heb ik hier nog een leuke: kom je op de peutespeelzaal zie je in een ooghoek een pan met deeg staan.
Ik denk: het zal toch geen brooddeeg zijn?
Ik vragen: ja hoor!! Maar we zitten er wel bij en kijken wel of hij niets binnenkrijgt.

Grrr, is de tweede keer al, de vorige keer heb ik gezegd, bel even dan maak ik wat of ik maak het terplekke met mijn eigen spul..

Ingrid
Glutenvrij sinds vorig jaar augustus 2010. Onze jongste zoon en hij is nu ruim 3 jaar.

peet

• Jr. Member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: maart 03, 2011, 20:28:38 »
Mijn idee (bij een leeftijd van net 4 jaar):
- koekjes bakken in de klas: mee laten doen, maar dan met eigen deeg
- brooddegen: alleen bij echt 1 op 1 toezicht, maar dat zal bijna niet haalbaar zijn in de klas, anders met eigen klei (weet iemand trouwens een leuk alternatief voor brooddeeg? iemand al geprobeerd om gv brooddeeg te maken??)
- molen: ik zou ze thuis houden

Ben benieuwd wat iedereen zou doen....
Nikki, geb febr 2007, coeliakie febr 2009, 2x DQ 2.5, marsh IIIb
Daan, geb maart 2009, 2x DQ 2.5, deelnemer prevent CD onderzoek
Isa, geb november 2011, 2x DQ 2.5