Auteur Topic: jodiumtekort  (gelezen 27928 keer)

moniek

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • carpe diem
Re:jodiumtekort
« Reactie #30 Gepost op: september 04, 2015, 20:09:16 »
Kun je dat ook in het bloed laten onderzoeken?
Moeder van 2 tieners, dochter weer gevoelig voor gluten. Sinds 2015 glutenvrij. Zelf tarwevrij en lactosevrij sinds 2015

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #31 Gepost op: september 06, 2015, 07:37:42 »
Nee dat kan niet.
Alleen met een 24 uurs urinetest.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

cheke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: november 17, 2015, 19:53:52 »
Wat ik hier mis is het gewone zout te vervangen door keltisch zeezout dit bevat alle stoffen die er in oorsprong inzaten dus ook jodium maar ook alle andere sporenelementen en mineralen. Het kost weing meer maar zou beter zijn..

koeke

• Sr. Member
  • Leve het leven!
« Reactie #33 Gepost op: november 18, 2015, 10:03:43 »
Wat ik hier mis is het gewone zout te vervangen door keltisch zeezout dit bevat alle stoffen die er in oorsprong inzaten dus ook jodium maar ook alle andere sporenelementen en mineralen. Het kost weing meer maar zou beter zijn..

Er schijnt inderdaad van alles te zitten in Keltisch zeezout. Jodium helaas bijna niks: <0,0002% zie o.a. http://www.ahealthylife.nl/keltisch-zeezout-en-himalayazout-wat-is-het-verschil/ Dat is aanzienlijk minder dan de 21 mg die in gejodeerd keukenzout zit.
gv sinds 12 juni 2008

cheke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: november 19, 2015, 21:23:19 »
He dat wist ik niet, al goed dat ik jodium dan apart neem.

Wish

• Jr. Member
  • **
« Reactie #35 Gepost op: januari 21, 2016, 21:01:10 »
Dietisten adviseren om wanneer je zelf brood bakt, gebruik te maken van bakkerszout. Daarin zit 3-5 keer zo veel jodium in als normaal zout met jodium.
Een tijd geleden heb ik heel wat broodverpakkingen gelezen maar vergeet het maar, die gv broden die men bakt en voorverpakt in de winkel kan kopen, daarin zit meestal geen gejodeerd zout.
Ik heb bij de gewone bakker een kilootje gejodeerd zout gekocht. Ik zou brood gaan bakken.. Maar ik gebruik het nu ipv mijn gewone zout. Dat ik overigens al niet overmatig gebruik.
In mijn multi-vitamini zit het trouwens ook.
Ook gezocht en bij de dietist navraag gedaan wat dan de minimum waarde zou moeten zijn van jodium. Die is er bij ons officieel niet. Verwezen wordt dan naar de Scandinavische landen die hebben wel een richtlijn.