Auteur Topic: Bienen stich  (gelezen 4391 keer)

fish

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Bienen stich
« Gepost op: februari 06, 2011, 19:24:01 »
Gisteren gemaakt en nu allemaal al op dus helaas geen foto van dit supergeslaagde wel calorierijke maar heerlijke gebak.

Het oorspronkelijke recept "Plaatkoek" komt uit: Gezond koken, Glutenvij genieten van Trudel Marquardt en Britta-Marei Lanzenberger.

Zelf heb ik er een draai aan gegeven door de bodem na het bakken doormidden te snijden en er slagroom tussen te smeren.

Bienen Stich:
Benodigdheden voor een vierkante taart die je in 12 a 20 stukken kunt verdelen:
De beker van de room dient als maatbeker.

Voor het deeg:
1 beker room (200ml.)
1 beker suiker (150 gr.)
1 snufje zout
3 eieren
2 bekers glutenvrij meel (ik had diverse restjes!) (totaal 250 gr.)
8 gr. wijnsteenbakpoeder
Voor het beleg:
150 gr. boter (ik nam roomboter)
3 flinke eetlepels honing
1 beker suiker (150gr.)
1 pakje vanillesuiker
200 gr. geschaafde amandelen, (ik nam een notenmengsel wat ik grof hakte)

Bereiding:

1.Verwarm de oven voor tot 175 graden (hete lucht)
2.Bekleed het bakblik met bakpapier. (ik gebruikte daarop een te vergroten vorm zonder bodem en nam een ruimte van 20 x 20 cm. kleiner dan in het recept staat omdat ik hem graag doormidden wilde snijden en dus een iets dikkere bodem wilde hebben)
3.Mix de  room, suiker en zout schuimig.
4.Mix de eieren er een voor een doorheen.
5.Meng het meel en het bakpoeder er door en mix goed.
6.Verdeel het beslag over het bakblik en bak de koek 12 minuten bij 175 graden. (omdat ik mijn beslag wat dikker had bakte ik 20 minuten)

Laat het deeg afkoelen (en verwijder de evt. vorm).
Ik heb de koek doormidden gesneden met een scherp heel dun mes. De ene helft heb ik behandeld zoals hieronder beschreven:

7.Verwarm voor het beleg de boter met de honing, suiker en vanillesuiker in een pan.
8.Voeg de amandelen (of andere noten) toe en verhit alles tot aan de kook.
Verdeel deze massa over de voorgebakken bodem, plaats deze weer in de oven en bak nog 12 a 15 minuten op 175 graden.

Intussen heb ik een beker kant en klare opgeklopte slagroom (A.H.)uitgestreken over de andere inmiddels afgekoelde helft. (ik doe de volgende keer wat meer  :D)
Na het bakken van de bovenste helft met het notenmengsel moet deze (na afkoelen) netjes boven op de onderste helft gelegd worden, de koek vervolgens voorzichtig met een scherp mes in stukken snijden en dan kan het smullen beginnen.
November 2006 na jarenlang sudderende klachten: diagnose coeliakie, marsh 3b, tevens lactose beperking.

Lief_29

• Gold Member
Re:Bienen stich
« Reactie #1 Gepost op: februari 06, 2011, 23:19:55 »
Is het zacht of hard? Koek of cake dus?
En hoe groot is die beker, 250cc?
Denk je dat er ook banketbakkersroom tussen kan ipv slagroom?
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

Renate48

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2011, 23:36:44 »
Jeugdsentiment ;)
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #3 Gepost op: februari 07, 2011, 00:04:55 »
ik heb er hier gisteren (op een verjaardag)gehad met kersen en slagroom ertussen  :P
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

fish

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2011, 17:41:05 »
Is het zacht of hard? Koek of cake dus?
En hoe groot is die beker, 250cc?
Denk je dat er ook banketbakkersroom tussen kan ipv slagroom?
Het lijkt op cake. de bovenste helft wordt door de boter en honing die er in doordringt iets steviger en door de noten krokant.
Die beker was voor mij ook een vraag, stond zo in het recept en het betrof de beker waar de room in zit, deze inhoud gebruik je dan als maat voor de andere ingrediŽnten. Ik had room uit een pakje, dit deed ik eerst over in een theeglas en gebruikte toen dit als maat. De volgende keer, want die komt er zeker, zal ik alles gaan afwegen, is toch handiger he.
Er zal vast ook bankerbakkersroom tussen kunnen, er zijn meerder recepten in omloop op het web:
ik heb er hier gisteren (op een verjaardag)gehad met kersen en slagroom ertussen  :P lijken allemaal heerlijk
maar als je het hebt over:
Jeugdsentiment ;)
dan komt deze wat mij betreft ook het dichts bij de orginele smaak  :ja: en heel simpel te maken hoor, ik maakte hem zaterdag middag na een stevige wandeling, trek in iets lekkers en niets klaar in huis.........
November 2006 na jarenlang sudderende klachten: diagnose coeliakie, marsh 3b, tevens lactose beperking.

Lief_29

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2011, 18:45:31 »
Hoeveel gram room was dat dan?
Ik zie wel weer dat het bij mij mislukt omdat ik een veeeeeel te grote of veeeeeel te kleine beker gebruik.
Glutenvrij sinds 08-08-08 (Marsh 3A)<br />Diabetes type I sinds 1982<br />Marsh 0 sinds januari 2010 :blij5:

fish

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2011, 19:05:57 »
Ik zie wel weer dat het bij mij mislukt omdat ik een veeeeeel te grote of veeeeeel te kleine beker gebruik.
Lief, dat maakt niets uit, als je dan voor alles maar de zelfde beker gebruikt. Mijn pakje room was 200 ml. maar als je 250 ml. hebt en je die beker dus ook voor alle andere ingrdiŽnten gebruikt wordt je gebak hooguit groter.

fish

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: februari 07, 2011, 19:09:15 »
Of in het geval van een kleinere beker wordt je resultaat dus kleiner als je voor alles dan die kleinere beker gebruikt, zo eenvoudig is het joh, kan niet mislukken, gewoon doen en genieten.

toensie

• Full Member
    • Mijn Blog
« Reactie #8 Gepost op: februari 07, 2011, 21:46:22 »
Klinkt lekker, had er nog nooit van gehoord.
Groetjes Jose,  Mama van Firyel (4jaar) die sinds eind nov. 2010 de diagnose Coeliakie heeft gekregen. Kijk hier voor ons hele verhaal http://levenzondergluten.blogspot.com/

Renate48

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: februari 07, 2011, 22:21:17 »
Ik heb hier in het archief een recept neergezet genoemd "Bekerkoek" omdat daar de beker (van 250 ml ongeklopte slagroom) als maatbeker wordt. Die hoeveelheid zou ook genoeg moeten zijn om een ronde taartvorm van 26-28 vcm doorsnee te gebruiken, is waarschijnlijk zelfs te veel. Maar ook met een beker van 200 ml lukt het, omdat je op dat moment ook de verhoudingen aanpast. 
Man heeft in
juli'08: lage HB-waarde tijdens test Sanquin
december"08: diagnose Marsh IIIB
geen klachten alleen bloedarmoede en osteoporose

fish

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: februari 12, 2011, 10:59:04 »
Oei ik heb daarnet een foutje ontdekt in de ingrediŽnten, de suiker voor in het beslag stond er niet bij. Inmiddels heb ik het aangepast en tevens de ingrediŽnten gewogen.
Ik hoop dat er niemand gedupeerd is door mijn fout, zowel mijn oprechte excuus.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #11 Gepost op: februari 12, 2011, 11:33:22 »
Dat kan gebeuren toch? Ik heb de rode tekst overigens even veranderd, rood is wat slecht leesbaar. :)
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl